لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: غنای میراث فرهنگی و موهبت های طبیعی و جغرافیایی در سرزمین کهن ایران، دست کم بر ساکنان این مرز و بوم پوشیده نیست.

وی افزود:ایرانیان از دیرینگی تمدن ایران زمین و تحول آن در طول تاریخ آگاه اند و هر انسانی که در هر گوشه از این آب و خاک زندگی می کند، با جلوه های زیبای طبیعی و میراث فرهنگی پیرامون خود آشناست واقعیت این بوده که ایران اقلیم ها و فرهنگ های گوناگون را در چهارگوشه خود جای داده است.

قهاری تصریح کرد: با این  وجود برخی زوایای تاریخی، اجتماعی و هویتی این سرزمین ناشناخته است و حتی بسیاری از مردم ما و دوستداران این مرز و بوم، به ویژه جوانان، به دلیل دسترسی نداشتن به اطلاعات لازم، به اندازه کافی با آن آشنایی ندارند  از این رو انجمن مفاخر معماری ایران از سال ۱۳۸۴ با تشکیل کارگروه ایران شناسی،  برای آشنایی حرفه مندان و متخصصان در درجه اول و جوانان و سایر اقشار مردم، نسبت به برنامه ریزی سالیانه شناخت استان های کشور اقدام نموده که با استقبال روبرو شده است.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران  اظهار داشت :این انجمن از سال ۱۳۸۵ به ترتیب استان های سمنان، مرکزی، اصفهان، زنجان، همدان، بوشهر، گلستان را به عنوان استان سال انتخاب و با برگزاری مراسم مختلف، سعی در شناخت و معرفی بخش های منتخب سرزمین ایران کرده است  در این راه هر زمانی که همکاری مقامات و مسئولین استان ها با برنامه ها ارائه شده مسئولانه تر بوده،  نقش موثری در این معرفی ها داشته است.

وی ادامه داد: در انتخاب استان سال ۹۳، پس از تماس با دفاتر استانداری چندین استان، نهایتا با پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، این استان به عنوان استان منتخب سال ۱۳۹۳ انتخاب و معرفی شد.

قهاری تصریح کرد:استان گیلان از استان های شمالی کشور بوده و به واحد جغرافیایی جنوبی دریای مازندران تعلق دارد و رشته کوه های البرز غربی مانند حصاری آن را در بر گرفته تاریخ  این استان تا شش قرن پیش از میلاد با تکیه بر کاوش های باستان شناختی امکان پذیر است.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران  بیان کرد:کاوش ها نشان می دهد که با مهاجرت آریایی ها و دیگر اقوام به این سرزمین، قوم های جدید پدید آمده اند که در این میان دو قوم “گیل” و “دیلم” اکثریت داشته اند.

وی ادامه داد :از همان آغاز، فرمان روایان این دو قوم از آزادی کامل برخوردار بوده اند و هیچگاه در برابر بیگانگان تسلیم نشده و حتی به اطاعت دولت ماد نیز در نیامده اند. در قرن ششم پیش از میلاد، گیلانیان با کوروش هخامنشی متحد شدند و دولت ماد را سرنگون کردند و بعدها در جریان محاصره و تسخیر بابل نیز به یاری کوروش شتافتند. بعدها و در طول تاریخ ایران، گیلانیان با حمایت از آل بویه، دولت صفویه، افشاریه و انقلاب مشروطیت نقش موثر خود را بر جای گذاشتند.

قهاری تصریح کرد:در برنامه های معرفی این استان به ایرانیان و جهانیان  توجه ویژه به ساخت و ساز، هویت معماری شهرها و روستاها، بزرگداشت مفاخر علمی – ادبی و هنری، برگزاری سمینارهای فرهنگی – اجتماعی و مسابقات هنری، برگزاری برخی مناسبتهای ملی و کشوری به مرکزیت استان – بزرگداشت سازمان های مردم نهاد – تجلیل از صنعتگران ، کشاورزان، معلمان و مدیران نمونه استان، تقویت تشکل های مردمی در زمینه محیط زیست و … خواهد شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران