لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: طراحی نامناسب میدان امامزاده عامل تهدیدکننده بازار لحاف‌دوزان شهرکرد است، این طراحی منطبق بر الگوی معماری بومی شهر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل بیگی‌پور بعدازظهر امروز در نشست شورای اداری این اداره‌کل، اظهار داشت: بازار لحاف‌دوزان در سال ۸۴ به شماره ثبت ۱۲۴۲۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است که قدمتی بیش از ۱۴۰ سال دارد.

وی با بیان اینکه قدمت این بازارچه به دوره قاجاریه بر می‌گردد، گفت: در محل کنونی مدرسه امامیه تیمچه حج ممد رضاخان قریب وجود داشته است و مدرسه امامیه در زمان امام جمعه وقت آقا سید محمد در سال ۱۳۱۵ احداث شده است.

ایل بیگی‌پور با اشاره به اینکه در این بازارچه تمام نیازهای ساکنین شهرکرد و شهرهای اطراف برطرف می‌شد، بیان داشت: در بازار حرفه‌هایی از قبیل چهار کارخانه عصارخانه، قنادی، سراجی(زین‌سازی) لبافی، بقالی، صحافی، چلنگری، مسگری، صباغی(رنگ‌زنی خامه)، کاروانسرا، حجره، مدرسه علمیه امامیه و … وجود داشته است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مسیر امامزاده تا سقاخانه ارباب میرزا یک مسیر تجاری فرهنگی بوده است، اظهار داشت: در ۵۰ سال اخیر در راستای توسعه شهری بخش عمده‌ای از بازارچه از بین رفته و هم‌اکنون بخش کوچکی از حجره‌ها، مدرسه امامیه تا امامزاده باقی مانده است.

ایل بیگی‌پور با بیان اینکه در گذشته این بازار به بازار مسگرها مشهور بوده که با حضور صنف لحاف‌دوزان این بازار به بازار لحاف‌دوزان مشهور شده است، یادآور شد: این بازار در سال ۸۶ به صورت مشارکتی با مالکین و بهره‌برداران به مدت یک سال با اعتباری حدود هزار میلیون ریال مرمت، احیا و بازسازی شده است.

وی تصریح کرد: باز پیرایی و ساماندهی مرمت بدنه، تهیه و نصب متعلقات چوبی در و پنجره، مرمت و استحکام‌بخشی در این بازارچه صورت گرفته است.

ایل بیگی‌پور با بیان اینکه عامل تهدیدکننده این بازارچه برنامه نامناسب طراحی شده برای میدان امامزاده است، بیان داشت: این طراحی هیچ گونه اصالت طراحی نسبت به الگوی معماری و شهرسازی بومی شهرکرد ندارد.

وی یادآور شد: طراحی میدان امامزاده بر روی بخشی از بازار لحاف‌دوزان طراحی شده است.

منبع: خبرگزاری فارس- خرداد۱۳۹۱
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی