لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

اصفهان-چهارمین همایش هفته ی اصفهان با موضوع ˈشهر خلاق و باغشهر اصفهانˈ در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد خوراسگان برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،رییس هیات مدیره انجمن دوستداران اصفهان در ابتدای این همایش گفت: شهر خوب، شهری است که فرهنگ‌ساز باشد و اصفهان چنین شهری است.

ˈسیروس شفقیˈ افزود:حضور انجمن‌های ادبی، فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی فراوان در سطح شهر یکی از نشانه‌های زنده و پویا بودن فرهنگ در این شهر است.
وی اضافه کرد:انجمن دوستداران اصفهان هم یکی از این تشکل‌های مردمی است که همه ساله اول آذر ˈروز اصفهانˈ را گرامی داشته و برای چهارمین سال همایش هفته اصفهان را برگزار کرده است تا گامی برای شناخت و پاسداشت اصفهان برداشته باشد.

ˈترانه یلداˈ در این همایش در مطلبی با عنوان ˈشهر خلاق، تجربه لاهورˈ همراه با نمایش تصاویری از لاهور، به بررسی وضعیت این شهر و تجربه‌ های سودمند مردم لاهور که می‌تواند در مدیریت شهری اصفهان نیز کاربرد داشته باشد پرداخت.
وی اظهار کرد: تبادل فرهنگی بیشتر بین اصفهان و لاهور و استفاده از تجربه‌های خلاق آنها در مسائل شهری و تلفیق آن با مدیریت شهری اصفهان می‌تواند ما را در رفع بهتر مسائل شهری و پیشبرد شهر کمک کند.

ˈشادی عزیزیˈ نیز در مقاله ای با عنوان ˈشهر خلاق، تجربه استانبولˈ به تشریح ویژگی‌های شهر خلاق و ارائه نمونه‌های مختلفی از کشورهای گوناگون، تجربه استانبول در ایجاد محیطی خلاق را بازگو کرد.
وی تصریح کرد: اصفهان در حرکت رو به جلو باید به شهری خلاق تبدیل شود و فرهنگ را بیشتر مورد توجه قرار دهد و با همکاری گروه‌های اجتماعی و فرهنگی، روایت جدیدی از فرهنگ ارائه کند.

ˈعبدالرسول قریشیˈ یکی دیگر از سخنرانان این همایش در مقاله ای با عنوان ˈناژوان و طرح‌های توسعه شهری اصفهانˈ به تشریح وضعیت گذشته و حال بیشه طبیعی ناژوان پرداخت و چالش‌های پیش روی این میراث ارزشمند طبیعی شهر اصفهان را برشمرد.

ˈقهرمان صمیمیˈ دیگر سخنران این همایش نیز در مطلبی با عنوان ˈنگاه‌ها به ناژوانˈ به ویژگی‌های ارزشمند این منطقه و راه‌های پاسداشت آن اشاره کرد.

ˈاحمد بهابادیˈ نیز در مقاله ای با عنوان ˈاصفهان، فضای سبز و ناژوانˈ وضعیت شهر اصفهان را از نظر سرانه فضای سبز تشریح کرد و از کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد، یاد کرد.

در این همایش از پیشکسوتان انجمن دوستداران اصفهان، استاد عباسعلی پورصفا (هنرمند نگارگر)، استاد مرتضی تیموری (کتاب شناس)، استاد لئون میناسیان (ارمنی شناس) دکتر عباس ادیب (پزشک برجسته) و مهدی ابراهیمیان (مرمت کار آثار تاریخی) که سال‌ها برای پاسداشت شهر اصفهان تلاش کرده‌اند،تجلیل شد.

برگزای دو میزگرد با حضور کارشناسان و پخش فیلم مستند ˈچهارفصلˈ در معرفی هنرها و صنایع دستی اصفهان ساخته ˈرضا میهمنˈ، خواندن مثنوی بلند ˈپل خواجوˈ توسط شاعر اصفهانی استاد ˈخسرو احتشامیˈ و برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب با موضوع اصفهان از دیگر بخشهای برنامه همایش اصفهان بود.

چهارمین همایش هفته اصفهان به همت انجمن دوستداران اصفهان و با مشارکت دانشگاه آزاد خوراسگان، جمعیت دوستداران محیط زیست، انجمن مفاخر معماری ایران، دانشگاه هنر اصفهان، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، سایت معمار نت، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان و بنیاد معماری میرمیران برگزار شد.

به نقل از ایرنا