لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران با برگزاری نشستی تحت عنوان “محیط زیست و شهر پایدار” بر ضرورت رعایت کامل موازین نوین زیست محیطی در شکل گیری شهرها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر عامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران، با اشاره به معضلات شهری و تخریب محیط زیست، تشکیل نشست های این مرکز را گامی در جهت ایجاد شهر پایدار و رعایت موازین زیست محیطی دانست

 و گفت: مساحت کشور یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع است که از این میزان خاک کشور ۴۴۰ هزار کیلومتر آن کویر است و حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر ان بالای ۱۸۰۰ متر است که نمی توان در آنجا ساخت و ساز انجام داد و به همین میزان مراتع و زمین های دارای حریم داریم که شامل زیستگاه های حیات وحش و … است که اجازه توسعه شهری در آن نداریم.

سید علیرضا قهاری شهر پایدار را دارای شاخص های ویژه ای دانست و گفت: از سالهای ۱۹۸۶ معماری پایدار و توسعه شهر پایدار در غرب آغاز شد و بر اساس آن موزاین زیست محیطی جدی گرفته شد اما در کشور هایی مثل ما تازه در دهه اخیر مبحث محیط زیست جدی گرفته شده است و شاید تا قبل از این مسئولان حتی با مقوله شهر پایدار آشنا نبودند.

دکتر قهاری با انتقاد از جدی نگرفتن مباحث زیست محیطی اضافه کرد: وقتی از محیط زیست بحث می شود انگار مبحثی غیر جدی بررسی می شود و کسی اهمیتی نمی دهد و تنها در این زمینه رسانه ها فعال هستند

 در حالی که در دانشگاه ها از دغدغه های زیست محیطی صحبتی نمی شود و تنها مباحث تئوریک و یکسری روش ها و سیستم و شاخص ها به بحث گذاشته می شود.

این متخصص معماری و شهرسازی با تاکید بر فرهنگ احترام به آب و خاک و هوا و آتش در فرهنگ باستانی و اسلامی ایران افزود: باید در این زمینه مطالعه شود که چه اتفاقی افتاده است که با گسترش بی رویه شهرها آلودگی های زیست محیطی حیات انسانی را تهدید می کند.

مدیر عامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران، با انتقاد از گسترش بی رویه شهرها تاکید کرد: برای ساختن شهرهای جدید به مناطق تازه تر هجوم برده می شود که مهمترین مراتع، زمین های کشاورزی، جنگلها و منابع طبیعی که جزو عرصه های زیستی کشور است و این مناطق تخریب و به شدت ویران می شود.

منبع: خبرگزاری مهر-خرداد ۱۳۸۸

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی