لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

عضو انجمن مفاخر معماری ایران گفت: تبلیغات نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ جامعه دارد که متاسفانه عملکرد شهرداری درباره زیباسازی شهر تهران باعث بروز مشکلاتی شده است.

بهروز مرباغی عضو انجمن مفاخر معماری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: افراد در زندگی روزمره پیوسته با جامعه در ارتباط هستند، به همین دلیل شهرسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که در درون واقعیت بودن به معنای شناخت واقعیت نیست، تصریح کرد: ما در دل معماری زندگی می‌کنیم و طبیعتا این محیط می‌تواند بر روی احساسات و اخلاق افراد تاثیرگذار باشد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران افزود: اگر معماری و شهرسازی متناسب با اصول روانشناسی باشد، به طورحتم از آسیب‌های اجتماعی کاسته می شود، چراکه به مرور زمان اطراف بر ذهن و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به مثالی در این باره گفت: در گذشته محله‌ای به نام کشتارگاه در نازی آباد تهران داشتیم که این مکان برای خانواده‌ها ایجاد مشکل می‌کرد، زیرا فرهنگ این محیط متاثر از دام و کشتار بود؛ اما پس از مدتی این مکان به فرهنگسرای بهمن تبدیل شد که اکنون شاهد تغییر این فضا و کاهش تنش در این مکان هستیم.

مرباغی، معماری شهرها را حاصل فرهنگ جوامع دانست و گفت: متاسفانه در شهر تهران کج سلیقگی‌هایی در شهرسازی اعمال شده است که این امر در آینده مشکلات فراوانی را به همراه خواهد آورد.

تهران می‌تواند زیباترین شهر منطقه باشد
وی با اشاره به اینکه تهران پتانسیل زیباترین شهر منطقه شدن را دارند، تصریح کرد: تهران از نظر موقعیت مکانی در جای بسیار خوبی قرار دارد، چراکه به راحتی می‌توان به مناطق جغرافیایی مختلف دست یافت.

مرباغی با بیان اینکه گسترش جمعیت در پایتخت و ابلاغ و اجرایی نشدن طرح‌های شهری باعث آشفتگی در کلان شهری همچون تهران شده است، تصریح کرد: تبلیغات نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ جامعه دارد، اما متاسفانه عملکرد شهرداری درباره زیباسازی شهر تهران باعث بروز مشکلاتی شده‌است که برای جبران آن باید تصمیم‌های جدی اتخاذ شود.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران خاطرنشان کرد: درمحیط شهری تهران الگوهای غیراصولی که با فرهنگ اسلامی ما مطابقت ندارند، دیده می‌شود که امیدواریم از این پس روش‌های زیباسازی شهری با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین شود.

منبع: خبرگزاری برنا-اردیبهشت ۱۳۹۲

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی