لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

Farmanfarma

انجمن مفاخر معماری ایران با همکاری جامعه مهندسان مشاور برای بزرگداشت عبدالعزیز فرمانفرمایان همکاری خواهند کرد.

علیرضا قهاری، مدیرعامل انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مراسم بزرگداشت معمار فقید ایران، مهندس عبدالعزیز فرمانفرمائیان گفت: مطمئنا باید برنامه‌ای در خور این شخصیت ملی داشته باشیم و در تدارک آن هم هستیم.

وی افزود: انجمن مفاخر معماری ایران با همکاری جامعه مهندسان مشاور که بنیانگذارش مهندس فرمانفرمایان بود در حال رایزنی است تا برنامه‌ای برای بزرگداشت این معمار و هنرمند برگزار کند.

قهاری در مورد آنچه که وی عملکرد فرمانفرمائیان نامید، گفت: جامعه مهندسان مشاور موجودیت خود را مدیون فرمانفرمایان است. او بنیانگذار نهاد نظام مهندسی ایران بود. پیش از وی کارها به صورت غیر سیستماتیک انجام می‌شد ولی به همت وی بود که معماران و مهندسان شهرساز توانستند شخصیت حقوقی بیابند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۳ فرمانفرمائیان اولین دفتر معماری و شهرسازی در ایران را بنا کرد و تمام امور مربوط به این نهاد را در این دفتر تا سال ۱۳۴۷ انجام می‌داد. وی حق بزرگی بر گردن جامعه مهندسان مشاور دارد. در این دفتر بود که برای اولین بار طرح جامع تهران و طراحی استادیوم آزادی را انجام داد.

مدیرعامل انجمن مفاخر معماری ایران در مورد محل برگزاری این برنامه بیان کرد: ما به مدیریت جامعه مهندسان مشاور پیشنهاد دادیم که خانه هنرمندان را به منظور برگزاری مراسم بزرگداشت انتخاب کنند ولی در نهایت این کار باید توسط این جامعه صورت بگیرد ولی ما نیز در کنار آنها خواهیم بود.

قهاری در پایان گفت: زمان برگزاری این مراسم را نیز برعهده جامعه مهندسان مشاور گذاشتیم.

عبدالعزیز فرمانفرماییان معمار استادیوم آزادی، از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید در ایران و از تهیه‌کنندگان “نقشه جامع شهر تهران” جمعه ۳۱ خرداد در سن ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.