لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به مناسبت سالروز تولد شیخ بهایی و روز معمار، نخستین گردهمایی با عنوان «معماری و مهندسی در حوزه دفاع مقدس» با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران روز دوشنبه در دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگه مازندران رییس دانشکده هنر و معماری در این مراسم ضمن بیان اهمیت این روز گفت: برای جامعه معماری ایران باعث افتخار است که سالروز تولد شیخ بهایی که از بنیانگذاران تفکر فلسفی معماری و مکتب اصفهان است به این حرفه اختصاص یافته است.

«غلامرضا ملکشاهی» افزود: شیخ بهایی با استفاده از دانش هندسه و ریاضی آثار ماندگاری از خود به جای گذاشت که علاوه بر علمی بودن با فرهنگ جامعه ایران آن زمان سنخیت داشته و امروزه نیز در رده آثار دیدنی کشور و جهان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: معماری باید متناسب با هر فرهنگ و اقلیم و جدای از کپی برداری از سایر اقوام و کشورها باشد و طرحی ماندگار است که زاییده احساس، تفکر، خلاقیت یک معمار باشد.

«ملکشاهی» با اشاره به آثار به جای مانده از معماران قدیم ایران خاطر نشان کرد: هنوز و پس از گذشت سالها از خلق این آثار، ما احساس خستگی و یا تکرار در آنها نمی بینیم و این نشانگر پویایی فکری خالقان آن بوده است.

در ادامه این مراسم «علی صمیمی» رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران در سخنانی ضمن ارج نهادن به مقام والای شیخ بهایی، به تشریح اهمیت نقش معماران در زنده نگهداشتن ارزشهای هشت سال دفاع مقدس در طراحی شهرها و اماکن مختلف پرداخت و گفت: معماری به دلیل غنای علمی و هنری انعطاف لازم را برای اجرای این مقوله را داراست.

همچنین در این گردهمایی از «سجاد مهدوی»، «مهتانازی» و «نیما بزرگی» که رتبه های اول تا سوم فراخوان طرح یادمان چهار شهید گمنام منطقه کیاسر را کسب کرده بودند تجلیل شد.

در حاشیه این گردهمایی نمایشگاه آثار دانشجویان دانشکده هنر و معماری در زمینه های مختلف نقاشی، سرامیک، سفال، هنرهای تجسمی برپا و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – اردیبهشت  ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی