You are currently viewing مثلث طلایی توریسم هند

راهنمای سفر انفرادی به پرجمعیت‏‏‌ترین کشور جهان

زهرا آزموده : هند در هفته گذشته توانست با گذر از چین، ‌‌‌ عنوان پرجمعیت‌‌‌ترین کشور جهان را از آن خود کند. هندوستان، کشور رنگ‌ها و تضادهاست. سفر به شبه‌قاره هند تنها محدود به جغرافیای طبیعی و بازدید از معماری این کشور نیست؛ آشنایی با فرهنگ و رسومی که نظیرش را در هیچ کجا نمی‌توان یافت بخش جدایی‌ناپذیری از این سفر است.

هزاران سنت منحصربه‌فرد که ترکیبی از چند فرهنگ‌ هزار‌ساله است، نظام سلسله‌مراتبی اجتماعی، ادیان و فلاسفه، تنوع زبان گفتاری، جشن‌ها، فستیوال‌های موسیقی و رقص محلی، سینما و هنرهای رزمی، سبک آشپزی و تنوع غذایی و… از جاذبه‌های این کشور است که سالانه تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان جذب خود می‌کند. در همین راستا انواع تورهای گردشگری برای این مقصد برگزار می‌شود که می‌توانید متناسب با علاقه و همین‌طور بودجه و زمان در دسترس یکی از آنها را خریداری کنید. اما اگر قصد دارید خودتان برنامه سفرتان را طرح‌ریزی کنید و مواجهه مستقیم با مردم این کشور داشته باشید ادامه این مطلب با ارائه راهکارهایی عملی که حاصل تجربه شخصی نگارنده در سفر به این سرزمین است به بهینه‌سازی برنامه سفرتان کمک می‌کند.

برای سفر به این کشور مانند هر مقصد دیگری پیش از هر اقدامی باید برای دریافت ویزای گردشگری ورود به هندوستان اقدام کرد. ویزای گردشگری هند در حال حاضر به صورت حضوری انجام می‌شود. البته انجام پروسه صدور ویزا را می‌توان به آژانس‌های گردشگری که در این زمینه فعال هستند سپرد و تنها برای انگشت‌نگاری به مرکز ویزای هند مراجعه کرد. اگر خودتان می‌خواهید تمام مراحل را انجام دهید با مراجعه به سایت سفارت هند در ایران و مرکزی که به همین منظور هست نسبت به تکمیل فرم‌های آنلاین و کتبی اقدام کنید. عکس موردنیاز برای ارائه به مرکز ویزای هند باید در قطع ۵ در ۵ پشت‌زمینه سفید و مربوط به ۶ ماه اخیر باشد.

هزینه صدور ویزای توریستی هندوستان برای یک‌بار ورود به این کشور در اسفند ماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۰۰ دلار بابت ویزا و مبلغی در حدود یک میلیون تومان بابت کارمزد صدور ویزاست که به صورت نقدی در محل دریافت می‌شود. پس از دریافت ویزا نوبت به خرید بلیت می‌رسد. خوشبختانه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی در حال حاضر برای یافتن بهترین پرواز وجود دارد که بسیاری از آنها به زبان فارسی نیز در دسترس هستند. البته مانند صدور ویزا می‌توان پروسه خرید بلیت را هم به آژانس‌های گردشگری سپرد. از سوی دیگر در هند تعداد زیادی فرودگاه بین‌المللی وجود دارد که با توجه به مقصد مورد نظر و برنامه سفر می‌توان بهترین انتخاب را از میان گزینه‌های متعدد انجام داد. دو خط هواپیمایی ایرانی ماهان و ایران ایر نیز پروازهای مستقیم به مقصد دهلی و بمبئی را در برنامه پرواز هفتگی خود جای داده‌اند که با مراجعه به سایت این دو هواپیمایی می‌توان از زمان دقیق آن اطلاع یافت. پروازهای خطوط هواپیمایی خارجی با داشتن حداقل یک توقف در فرودگاه‌های دبی، شارجه و… به مقصد هندوستان صورت می‌گیرد.

تهیه بیمه مسافرتی از مواردی است که ریسک سفر را برای شما پایین می‌آورد. تعدادی از اپراتورهای داخلی بیمه با اتصال به سرویس‌های بین‌المللی شرایط بیمه بین‌المللی را برای مسافران ایرانی فراهم کرده‌اند. با اندکی جست‌وجو در اینترنت یا مشاوره با این کارشناسان بیمه می‌توان بهترین طرح را متناسب با نوع سفر انتخاب و خریداری کرد.

هندوستان کشور بسیار پهناوری است؛ با داشتن مساحت ۳ میلیون و ۴۰۲‌هزار و ۸۷۳ کیلومترمربع تقریبا دو برابر ایران وسعت دارد. این کشور شامل ۲۵ ایالت است که تحت نظارت حکومت فدرالی مرکزی هندوستان اداره می‌شوند. واحد پول هند روپیه است و زبان رسمی مردم هندی، بنگالی، تلوگو، مراتی، تامیل و اردو است که البته در تمامی ایالت‌ها انگلیسی رواج دارد و در سفر به هند از این نظر مشکلی وجود ندارد. چرا که تمامی تابلوها، علائم و عبارات حداقل به دو زبان نوشته شده‌اند. ارز رایج این کشور روپیه است. به این معنی که شما برای انجام امور روتین روزمره، خریدها و سفارش‌های خود به روپیه نیاز دارید. برای تهیه روپیه معمولا در فرودگاه‌های بین‌المللی و مراکز سطح شهر صرافی‌های مجاز می‌توان یافت که ارز شما را به نرخ روز به روپیه تبدیل می‌کنند. از نکات مهم سفر بدون تور تهیه سیم‌کارت است تا امکان دستیابی به اینترنت و در دسترس بودن در هر مکانی فراهم باشد. اپراتورهای vi , gi، airtel  از معروف‌ترین اپراتورهای تلفن هند هستند که تقریبا در تمام نقاط این کشور آنتن‌دهی دارند. در فرودگاه یا سطح شهر می‌توانید با مراجعه به یکی از دفاتر سیم‌کارت را تهیه کنید. قیمت این سیم‌کارت با توجه به طرح انتخابی (مربوط به میزان مکالمه و اینترنت در دسترس) از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ روپیه متغیر است. (روپیه در زمان این سفر تقریبا معادل ۶۰۰ تومان بوده است.)

دهلی، شهری که ۱۰ بار ویران شد

مثلث طلایی توریسم هند شامل سه شهر دهلی، آگرا و جیپور در قسمت شمالی هند واقع شده است. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این سه شهر به هندوستان وارد می‌شوند. دهلی بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شهر هند، شامل دو بخش دهلی نو و دهلی کهنه است. دهلی نو بخش جدیدتر دهلی است که مرکز و پایتخت سیاسی هند است. دهلی دومین کلان‌شهر هند واقع در نیمه شمالی این کشور و ساحل رود یامونا تماما روی جلگه رود گنگ واقع شده است. این شهر با قدمتی بیش از ۵هزار سال جزو قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. دهلی تاکنون بیش از ۱۰ بار ویران و از نو ساخته شده است.

این مقصد با داشتن جاذبه‌های توریستی فراوان اولین و پر‌بازدید‌ترین شهر گردشگری هند است. دروازه هند، قلعه سرخ، آرامگاه همایون، معبد آکشاردام، قطب منار، باغ‌های لودی، معبد لوتوس یا نیلوفر آبی، مسجد جامع یا مسجد جهان‌نما، بنای یادبود گاندی و… از جمله اماکن دیدنی دهلی هستند. دروازه هند یا ایندیا گیت (India Gate) با ارتفاع ۴۲ متر بنای یادبود ملی هند است که در قلب دهلی نو قرار دارد. این بنا در انتهای خیابان متصل به مجموعه زیبای کاخ ریاست جمهوری (راشتراپاتی بهاوان دهلی) قرار دارد. آرامگاه همایون از پادشاهان امپراتوری مغولی هند یا گورکانی به سبک باغ‌ها و مقبره‌های ایرانی به دستور همسر ایرانی شاه همایون از ایران در سال ۱۵۶۲ ساخته شد. این بنا اولین بنا به سبک باغ ایرانی در هند و الهام‌بخش ساخت تاج محل بوده است.

دهلی به جز باغ‌ها و معابد تاریخی نقاط مدرنی دارد که بازدید از آنها روی دیگر هند را به شما نشان  می‌دهد. میدان کانات پلِیس( Connaught‌Place) بزرگ‌ترین میدان دهلی که در واقع شامل سه میدان تو‌در‌تو دارای معماری گرجی است. اطراف این میدان انواع فروشگاه‌های برند و رستوران‌های معروف شهر واقع شده‌اند. روستای گردشگری حوض خاص (‌Hauz Khas Village‌) در حومه دهلی منطقه‌ای خوش‌آب و هوا و سرسبز در مجاورت دریاچه‌ای به همین نام است که از قدیمی‌ترین بخش‌های این شهر بوده اما امروز ساختاری مدرن یافته و محل گالری‌های هنری، کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های آنتیک است. علاوه بر این موارد برگزاری انواع فستیوال‌ها و جشن‌های سالانه در این شهر توجه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب کرده است.

نمونه معروف این فستیوال‌ها، جشن هولی(Holi Festival)  است. هولی در واقع از اعیاد رسمی هندوها و جشن ملی مذهبی مردم هند است که به جشن رنگ‌ها معروف است و هرساله در ماه مارس با شروع بهار و پایان زمستان در بسیاری از شهرهای هند از جمله دهلی برگزار می‌شود. در این مراسم مردم به پاس پایان زمستان و شروع بهاری دیگر با پاشیدن آب و رنگ بر یکدیگر رقص و پایکوبی می‌کنند.

 آگرا؛ شهر عشق

دومین شهر از این مثلث طلایی آگرا، شهر عشق است. تاج‌محل اولین جایی است که با شنیدن اسم هند متصور می‌شویم. تاج‌محل از عجایب هفت‌گانه جدید جهان، میعادگاه عشقی جاودان است. بنایی که در قرن هفدهم توسط شاه‌جهان پادشاه گورکانی به یاد همسر محبوب ایرانی‌اش ممتازمحل در حاشیه رود یامونا ساخته شد. اهمیت تاج‌محل در شکوه بنایی عظیم با سنگ مرمرین و تقارن بی‌همتای آن است که این اثر را به یکی از  پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در سطح دنیا تبدیل کرده است. معماری تاج‌محل تلفیقی از معماری ایرانی و گورکانی که از مقبره‌ای با‌شکوه و ایوانی بزرگ در مرکز، احاطه شده با باغ و حوض به سبک ایرانی است. این بنای شگفت‌انگیز در ۲۴۰کیلومتری دهلی قرار دارد و با سه ساعت رانندگی می‌توان به آن رسید. اتوبوس و قطار از دیگر راه‌های دسترسی به آگرا هستند که حدود ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارد. بهترین زمان بازدید از تاج‌محل ابتدای صبح است، به طوری که با طلوع آفتاب شاهد انعکاس این بنای با‌شکوه بر روی رود یامونا باشیم. البته هرچقدر زودتر برسیم کمتر در صف تهیه بلیت معطل می‌شویم. ساعت بازدید از تاج محل از ۶ صبح تا ۶ عصر است و حداقل سه ساعت زمان برای بازدید نیاز است. قلعه سرخ (Red fort) از دیگر مکان‌های دیدنی آگراست. قلعه آگرا یا آگره یا لال قلعه در شمال تاج‌محل واقع شده است.

 جیپور؛ پاریس هند

سومین شهر مثلث طلایی گردشگری هند جیپور است. جیپور که به پاریس هند شهرت دارد در فاصله ۲۴۰کیلومتری آگرا قرار دارد و از طریق جاده و خط آهن به راحتی قابل دسترس است. جیپور، مرکز ایالت راجستان، به شهر صورتی معروف است. قلعه آمبر، قصر هوا محل، قلعه نهارگر، رصدخانه جانترمانتار، کاخ شهر و… از جمله مناطق دیدنی جیپور هستند. مرکز جیپور که محل قرارگیری بسیاری از جاذبه‌های توریستی این شهر است به بازار قدیمی دسترسی دارد.  سفر به سایر نقاط هم به راحتی از طریق ریکشا یا همان توک توک (سه‌چرخه) امکان‌پذیر است. از دیگر جاهای دیدنی جیپور معبد میمون‌هاست. اگر علاقه‌مند به بازی با میمون‌ها هستید و دوست دارید میمون‌ها اطراف شما جمع شوند همراه داشتن خوراکی‌هایی نظیر بادام‌زمینی و موز توصیه می‌شود؛ در غیراین‌صورت بهتر است خوراکی‌ها را نشان میمون‌ها ندهید و ارتباط چشمی برقرار نکنید. جیپور مقصد مناسبی برای طرفداران گردشگری غذاست (Food Tourism)‌.جیپور، مرکز غذاهای خوشمزه و تند راجستانی، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.

روزنامه دنیای اقتصاد