لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

با همکاری وزارت میراث و بنیاد مسکن انجام شد

بسته اقدام مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای حفاظت و احیاء ۱۰۰روستای تاریخی و گردشگی و حمایت و توانمندسازی مردم در این روستاها برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، اواسط فروردین ۱۴۰۲، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اجرای طرحی با عنوان اقدام مشترک سخن به میان آورد که در افقی دو ساله، ۱۰۰روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور حفاظت و احیا می‌شوند.

توافقی مشترک در چارچوب همکاری با بنیاد مسکن برای حمایت از مردم و ساکنان روستاهای تاریخی و باارزش و ارتقاء کیفیت زندگی مردم در این مناطق که ایجاد زمینه رشد و توسعه یکپارچه در این مناطق را هدف‌گذاری کرده‌است.

اقدامی که با فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی، توسعه اشتغال در این روستاها را مد نظر دارد.

پس از امضای تفاهمنامه میان علی دارابی با غلامرضا صالحی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن، اکنون چارچوب‌های اجرایی بسته اقدام مشترک تدوین شده و در دستور کار مشترک مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و بنیاد مسکن در استان‌ها قرار گرفته‌است.

در افق دوساله این طرح، ۱۰۰روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور با اقدام مشترک طرفین، حفاظت و احیاء شده و از حداکثر ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری برای توانمندسازی مردم و ایجاد و توسعه اشتغال بهره‌گیری می‌شود. انجام حمایت‌های لازم از مردم و بخش خصوصی به منظور نقش‌پذیری در حفاظت و احیاء میراث فرهنگی و توسعه گردشگری از دیگر ویژگی‌های این طرح به شمار می‌آید.

در همین راستا برخی اقدامات مشترک شامل مشارکت و همکاری در شناسایی و انتخاب روستاهای واجد شرایط؛ حفاظت و احیاء از طریق مشارکت در تهیه، تدوین و اجرای طرح‌های مرتبط؛ همکاری در ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه گردشگری؛ همکاری در توسعه و ترویج صنایع دستی و افزایش ضریب اشتغال بر پایه صنایع دستی و ترویج الگوی بومی مسکن و کیفیت‌بخشی به ساخت و سازهای روستایی در دستور کار دو نهاد مذکور قرار گرفته‌اند.

روزنامه اطلاعات