You are currently viewing وعده شیرین برای آب شیرین

وزارت نیرو از عملکرد برق‏‏‌آبی خود گزارش می‌دهد

در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت در دوسال اخیر، وزارت نیرو و به‌طور شاخص سخنگوهای صنایع برق و آب کشور از عملکرد خود گزارش کاملی ارائه کردند که شاخص‌‌‌ترین مباحث آن مربوط به انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان‌‌‌های جنوبی و شرقی کشور بود.

در این نشست‌‌‌های خبری که مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر، عیسی بزرگ‌‌‌زاده سخنگوی صنعت آب و هاشم امینی سخنگوی آبفا به توصیف خدمات دولت پرداختند، مهم‌ترین صحبت‌‌‌ها از جانب بزرگ‌‌‌زاده درباره طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان مطرح شد که از برنامه دولت برای انتقال ۲۸۰میلیون مترمکعب آب برای ۳۰میلیون نفر ساکنان استان‌‌‌های جنوب، جنوب‌شرق و شرق کشور خبر داد. بزرگ‌‌‌زاده در حالی از تکمیل ۱۳درصدی این پروژه خبر داد که براساس آمار اعلامی توسط کارشناسان، متوسط برداشت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عددی بالغ بر ۱۰میلیون مترمکعب بوده که حاکی از وعده‌‌‌ای شیرین برای تامین آب این استان‌‌‌هاست.

 افزایش ۷۷۹۶ مگاواتی ظرفیت نیروگاهی

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در نمایشگاه روایت خدمت به مناسبت هفته دولت برپاست، گفت: از ابتدای دولت یازدهم فعالیت‌‌‌ها برای تامین برق پایدار با توجه به ناترازی‌‌‌های سال گذشته آغاز شد و ۷۷۹۶مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه شده که شامل واحد‌‌‌های جدید و افزایش ظرفیت به واحد‌‌‌های موجود است. او ادامه داد: حدود ۲میلیون اشتراک به جمع مشترکان برق اضافه شده و به ۴۰میلیون مشترک رسیده است. ۲۵‌هزار مگاوولت آمپر به ظرفیت پست‌‌‌های انتقال و ۲۲‌هزار کیلومتر خط انتقال فشار ضعیف اضافه شده است. ۹۱۸روستا از نعمت برق برخوردار شده‌اند و ۲۰‌هزار مگاوات ترانسفورماتور به شبکه برق اضافه شده است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص تامین برق صنایع گفت: در فصل گرم سال‌جاری شهرک‌‌‌های صنعتی به مدت نیم‌روز در هفته با محدودیت روبه‌رو بودند و ۳۰۰صنعت بزرگ و پرمصرف نیز طبق تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم، مشمول مدیریت مصرف شدند. از طرفی ۹۲‌درصد مشترکان صنعتی که صنایع کوچک هستند محدودیتی نداشتند. مشترکان در شهر‌‌‌های صنعتی نیز به مدت نیم‌روز مدیریت مصرف داشتند. نسبت به سال گذشته به میزان ۸‌درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶‌درصد برق تحویلی به صنایع بزرگ افزایش یافته است. او با اشاره به موفقیت برنامه کاهش مصرف در ادارات گفت: در مشترکان اداری و عمومی هدف‌‌‌گذاری هزار مگاواتی را برنامه‌ریزی کردیم که با اصلاح ساعت کاری و پایش مصارف سیستم‌های سرمایشی ۸۵‌درصد آن محقق شد. این برنامه تا ۱۵ شهریور ادامه دارد و ساعات کار ادارات بعد از این تاریخ طبق مصوبه هیات‌وزیران به حالت قبلی برخواهد گشت. وی در مورد وضعیت دمای هوا در تابستان سال‌جاری و تاثیر آن بر افزایش مصرف برق کشور گفت: براساس پیش‌بینی‌‌‌های انجام‌شده که البته به حقیقت پیوست، میزان دمای هوای تابستان امسال یک تا ۲درجه نسبت به میانگین بلندمدت بالاتر بود که همین موضوع سبب شد به ازای هر درجه افزایش دما شاهد افزاش ۱۸۰۰مگاواتی مصرف برق باشیم. رجبی‌مشهدی در خصوص پاداش مدیریت مصرف بیان کرد: در طرح امسال مصارف بیش از الگو هم شامل پاداش شدند. از ۴۴میلیون مشترکی که برای آنها قبض صادر شده، ۱۴میلیون و ۷۰۰‌هزار مشترک مشمول پاداش شده‌اند و ۱۴۵۰میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه ایران گفت: خوشبختانه مشترکاتی که در مناطق گرمسیر بودند به لحاظ عددی بیشترین پاداش را گرفتند و بیشترین پاداش آنها یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان بوده است. عدد متوسط پاداش در مناطق عادی ۷۵‌هزار تومان و در مناطق گرمسیر ۲۷۰‌هزار تومان بوده است.

رجبی‌مشهدی با اشاره به تداوم گرمای هوا در کشور گفت: تعداد روز‌هایی که رکورد اوج مصرف سال گذشته را پشت سر گذاشتیم بیش از ۳۶روز بود. این درحالی است که در سال گذشته، تعداد این رکوردزنی‌‌‌ها، ۱۷روز بود. این نشان می‌دهد که مصرف کماکان بالاست و تمامی مشترکان به‌خصوص مشترکان خانگی باید همراهی کنند. بیشترین مصرف برق در سال‌جاری که رکورد محسوب می‌شود، ۷۳هزار و ۴۶۲مگاوات بود. قطعا ما دارای ظرفیت ذخیره‌ای برای برطرف کردن ناترازی‌ها هستیم که این یعنی نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در تولید و انتقال برق هستیم و در کنار آن باید مصرف برق نیز کاهش یابد تا با اصلاح الگوی مصرف، شرایط بهتری ایجاد شود.

وی افزود: در زمینه ناترازی به طور متوسط حدود ۱۰‌هزار مگاوات و در روز‌‌‌های سخت تا ۱۲‌هزار مگاوات ناترازی داشتیم. صنایع براساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق باید ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند. همچنین ۲واحد نیروگاهی به ظرفیت ۳۶۶مگاوات در مدار هستند و در ماه جاری دو واحد دیگر در اصفهان احداث خواهند شد و ۱۵۰۰مگاوات از این طریق به ظرفیت تولید اضافه می‌شود. اخذ مجوز از محیط ملاحظاتی دارد. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴، بهره‌برداری از ۵۶۰۰مگاوات نیروگاه‌‌‌های مربوط به این صنایع به نتیجه برسد که این موضوع به کاهش فشار روی دوش شبکه سراسری کمک شایانی خواهد کرد. پیش‌بینی ما این است که همه صنایع بتوانند از برق ارزان‌تر و بدون قطعی بهره‌مند شوند و در این زمینه به گسترش ساخت نیروگاه‌‌‌ها کمک کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به استمرار افزایش دما و تاثیر مستقیم آن بر میزان مصرف برق اظهار کرد: بررسی‌‌‌های ما نشان می‌دهد که میزان مصرف برق در بخش‌‌‌های مختلف همچنان افزایشی است و پیش‌بینی می‌کنیم این رویه تا آخر شهریور ادامه داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر نیز همراه با رجبی‌مشهدی در این نشست خبری حاضر بود و درخصوص اقدامات شرکت توانیر، توضیحاتی ارائه کرد.  عبدالامیر یاقوتی گفت: در زمینه خدماتی که دولت به مردم ارائه می‌دهد، باید به خدمات غیر‌حضوری که استقرار یافته اشاره کرد. کلیه خدمات شرکت برق توانیر به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و نقش موثری در ایجاد رضایت مشترکان و تسریع ارائه خدمت ایفا کرده است. خدمت‌رسانی به ۴۰میلیون مشترک از همه ابعاد از جمله پایداری شبکه، روشنایی معابر، رفع خاموشی‌‌‌ها، صدور قبض‌‌‌ها به صورت پیامکی و پیگیری خدمات مشترکان در یک پلتفرم هوشمندی انجام می‌شود که می‌‌‌تواند خدمات شایانی در این قالب صورت گیرد. مشترکان نیز همکاری خوبی داشتند و صرفه‌جویی ۱۰‌هزار مگاواتی در پیک مصرف یا به عبارتی جابه‌جایی بار کار بزرگی است که با هماهنگی‌های انجام‌شده و همچنین صرفه‌جویی مشترکان رخ داد. این همکاری‌‌‌ها در همه بخش‌‌‌های اداری، کشاورزی، صنعتی و برق خانگی صورت گرفت و نتایج چشمگیری داشته که امیدواریم با استفاده از این ظرفیت‌‌‌ها، رشد بهتری در زمینه کاهش ناترازی‌‌‌ها نیز داشته باشیم.

همچنین امیدواریم در سال‌های آتی برق مطمئنی را به مشترکان ارائه دهیم.  هاشم امینی، سخنگوی آبفا نیز در غرفه خدمات وزارت نیرو حاضر بود و در نشست خبری خود، مجموعه‌‌ آماری از خدمات دولت در دوسال اخیر ارائه کرد. وی گفت: وزارت نیرو به‌عنوان یک مجموعه بزرگ خدماتی که خدمات حساس، مهم و استراتژیک آب و فاضلاب را ارائه می‌کند، وظیفه سنگینی به‌خصوص در ایام تابستان که پیک مصرف آب و برق است برعهده دارد. صنعت آب در ابعاد و وظایف مختلف، پروژه‌‌‌های مختلفی را در هفته دولت در ابعاد شهری و روستایی به بهره‌‌‌برداری رسانده است. ما ۱۳۰پروژه بزرگ را در سطح کشور با اعتباری بالغ بر ۳۸هزار و ۲۸۰میلیارد تومان با ظرفیت ۲۸۸‌هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حوزه آب شهری به بهره‌‌‌برداری رساندیم. البته این علاوه بر پروژه‌‌‌های کوچک و متوسطی است که به صورت متداول به بهره‌برداری می‌‌‌رسند. در بخش فاضلاب شهری که وظیفه اجرای شبکه‌‌‌های فاضلاب، انتقال و تصفیه فاضلاب بر عهده ماست، ۵۰پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰هزار و ۸۴۹میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و با آبرسانی حدود ۲۰‌هزار روستا در دو فاز با استفاده از قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی و خیرین و نهادهای انقلابی در پروژه‌‌‌های جهادی، کار خود را پیش گرفتیم.

وی افزود: در هفته دولت ۶۸۹روستا در این مدت آب‌رسانی شدند که آب پایدارشان تامین می‌شود و اعتبار این آبرسانی بالغ بر ۲۹هزار و ۷۰۸میلیارد تومان بوده که ظرفیت حدود ۳۷۲‌هزار مترمکعبی را به خود اختصاص داده است. همچنین به جهت برگزاری ایام اربعین حسینی و تراکم زائران در حال خروج از مرز، تامین آب مرزهای ۹گانه تاکنون توسط وزارت نیرو از طریق شبکه‌‌‌های آب شرب و به لطف آب‌‌‌رسانی سیار صورت گرفته و در این زمینه نگرانی از بابت تامین آب وجود ندارد. لازم به ذکر است که وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ در میان پروژه‌‌‌های به‌بهره‌برداری‌رسیده، ۱۲پروژه در بخش تصفیه‌خانه‌‌‌های شبکه‌‌‌های فاضلاب داشته و هدف‌گذاری ما احداث ۲۳تصفیه‌خانه تا پایان سال است. در بخش آب قرار بود ۱۸پروژه تصفیه‌خانه آب به بهره‌برداری برسد که تاکنون ۱۱پروژه را به سرانجام رسانده‌ایم. بهره‌برداری از این حجم پروژه آب باعث پوشش ۹۸درصدی جمعیت تحت پوشش آب کشور شده و در حوزه روستایی به ۶/ ۸۶‌درصد آب‌رسانی دست یافته‌ایم. البته در بخش جهاد آب‌رسانی هدف‌گذاری ما دستیابی به ۹۵‌درصد پوشش روستایی است.

تاکنون ۴/ ۵۴‌درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفته‌اند و باید این نکته را مدنظر قرار داشت که بهداشت و محیط‌زیست مردم و رفع آلودگی اولویت ماست و در کنار آن استفاده از پساب‌‌‌های فاضلاب برای بخش صنعت است که با استفاده از بند «ع» ماده ۸ بودجه ۱۴۰۲، این مساله در دستور کار است. ما بر این موضوع تاکید داریم که با استفاده از ظرفیت‌‌‌های آب خاکستری و پساب‌‌‌ها در راستای توسعه اشتغال، حفظ محیط‌زیست و مدیریت بهینه منابع آبی با همکاری وزارت صنعت و معدن بتوانیم گام‌‌‌های خوبی برداریم. امینی تاکید کرد: در بخش روستایی در حال حاضر ۸/ ۱۷میلیون نفر تحت پوشش شبکه‌‌‌های آب هستند که حدود ۸/ ۸۶درصد جمعیت روستایی می‌شود. در حال حاضر ۹۱‌درصد روستاهای تحت پوشش از طریق منابع داخلی از جمله‌‌‌ آب‌‌‌های زیرزمینی و ۹‌درصد روستاها از طریق آب‌‌‌رسانی سیار تامین آب می‌‌‌شوند که ۳‌درصد تحت پوشش شبکه آب هستند و ۶‌درصد این پوشش را ندارند. این نکته قابل‌توجه است که آبفا همین روستاها را که فاقد تاسیسات هستند در هدف‌گذاری اصلی آب‌رسانی خود قرار داده است. هدف‌گذاری ما حل مشکلات این ۶‌درصد غیر‌تحت پوشش است که با این کار به پوشش ۹۵درصدی مشترکان می‌رسیم. بیشتر روستاهایی که تحت پوشش نیستند، واقع در سیستان و بلوچستان و روستاهای جنوبی خراسانات هستند و بیشترین روستاهای تامین‌آب‌شده در جهاد آب‌رسانی نیز در سیستان و بلوچستان بوده است.

 تامین آب ۳۰ میلیون نفر

عیسی بزرگ‌‌‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و سخنگوی صنعت آب کشور نیز که در این نشست خبری حضور یافته بود، درباره خدمات دوساله دولت گفت: از زمانی که دولت شروع به کار کرد با حجم گسترده‌‌‌ای از پروژه‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام مواجه بود که باید فکری به حال اینها می‌‌‌شد و به صورت منطقی انتظار می‌‌‌رفت از این طرح‌‌‌های گسترده و مختلف، بتوان برخی از طرح‌‌‌ها را به‌عنوان اولویت‌‌‌های اصلی انتخاب کرد. به موجب این موضوع، طرح‌‌‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داشتند در صورت داشتن اثربخشی لازم، در صدر معیارها برای تکمیل قرار گرفتند. زودبازده بودن این طرح‌‌‌ها نیز جزو معیارهای لازم برای قرارگیری در اولویت تکمیل بودند. در نهایت به همین سبب یک‌سوم طرح‌‌‌ها تکمیل شدند و حدود ۵۲سد، ۲۸شبکه آبیاری و زهکشی و ۱۰۰پروژه آبرسانی شهری که به رفاه مردم وابسته است و تنش مدیریت تامین و توزیع آبی شهر‌‌‌ها از برنامه‌‌‌های بهره‌برداری‌شده وزارت نیرو در این مدت بوده‌‌‌اند. معمولا ۸۰۰ تا۹۰۰شهر با شدت بالای مشکلات آبی در تور بررسی‌‌‌های ما قرار می‌‌‌گیرند و آنها را از دید شدت و نوع مشکلات موجود بررسی می‌‌‌کنیم تا راه‌‌‌حل‌‌‌های لازم را ارائه کنیم. برای مثال یک شهر نیازمند چند کیلومتر خط لوله جدید است تا مشکل آبی آن حل شود.

بزرگ‌‌‌زاده در نمایشگاه روایت خدمات دولت سیزدهم، با بیان اینکه اکنون پنج‌ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب موردنیاز فعال هستند، اظهار کرد: این پروژه‌‌‌های بزرگ بخشی از نیازهای آبی مناطقی از کشور را تامین خواهند کرد و توسعه این ابرپروژه‌‌‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود. یک خط آبی از دریای عمان برای استان‌‌‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی و رضوی احداث می‌شود که این طرح ۱۳‌درصد پیشرفت داشته است و ۲۸۰میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب برای ۳۰میلیون نفر در این طرح خواهیم داشت. پروژه خط انتقال آب برای استان‌‌‌های یزد و کرمان نیز ۹۶‌درصد پیشرفت دارد که در سال گذشته خط دوم این طرح کلنگ‌زنی شد و ۲۰۰میلیون مترمکعب آب شیرین شده و به فلات مرکزی منتقل می‌شود.

سخنگوی صنعت آب عنوان کرد: خط بعدی انتقال آب به استان اصفهان است که برای رفع مشکل کمبود آب در بخش صنعت خواهد بود و ۴۰۰میلیون مترمکعب آب برای اصفهان شیرین‌سازی خواهد شد که در گام اول ۲۰۰میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه طرح‌‌‌های تامین و انتقال آب از دریا تامین مالی خوبی دارد و اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد، اظهار کرد: طرح‌‌‌های انتقال آب حدود یک‌میلیارد مترمکعب را تا پایان دولت سیزدهم منتقل می‌کند که در زاهدان مصمم هستیم تا پایان سال آینده به سرانجام برسد. در بخش آب طی سال‌های گذشته پروژه‌‌‌های زیادی تعریف شده و زمانی که دولت شروع به کار کرد با حجم پروژه‌‌‌های نیمه‌کاره مواجه بود.

از این مجموعه در شمار طرح‌‌‌های مختلف، تعدادی طرح را به عنوان طرح‌‌‌های اولویت‌‌‌دار مشخص کردیم. از انبوه این طرح‌‌‌ها تدوین معیار برای انتخاب طرح‌‌‌ها بود که در صدر معیارها برای غربال‌گری طرح‌‌‌ها معیار اثربخشی بود. هر طرحی که اثربخش است باید در اولویت قرار بگیرد.

بزرگ‌‌‌زاده یکی از اقدامات وزارت نیرو را تامین آب روستایی عنوان کرد و افزود: در گام نخست ۱۰‌هزار روستا انتخاب شد که به ۱۲‌هزار روستا افزایش یافت.

وی با اشاره به توجه دولت به پروژه‌‌‌های آبی، از رشد ۴۵درصدی بودجه پروژه‌‌‌های آبی خبر داد و گفت: پروژه‌‌‌ها اولویت‌‌‌بندی شده‌‌‌اند و بودجه به سمت پروژه‌‌‌های اولویت‌‌‌دار هدایت شده است. دولت در کنار این پروژه‌‌‌ها، طرح‌‌‌های بهره‌‌‌برداری از آب‌‌‌های نامتعارف را در دستور کار دارد.

سخنگوی طرح‌های ملی بخش آب کشور با اشاره به پساب‌‌‌ها، بیان کرد: حداقل می‌‌‌توانیم روزی یک‌میلیارد مترمکعب آب به مصرف‌کنندگان صنعتی تحویل دهیم که در مقایسه با وضعیت فعلی بهره‌‌‌برداری ناچیزی از دریا داریم. بزرگ‌‌‌زاده مجموع ورودی آب به سدهای کشور را تا ۵شهریورماه ۳۸میلیارد مترمکعب اعلام و اظهار کرد: ذخیره آب نسبت به سال گذشته بهتر شده و در حال حاضر ۸/ ۲۳میلیارد مترمکعب است.

روزنامه دنیای اقتصاد