لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش خبرنگار ایرنا ˈرامین عرفانیانˈ یک شنبه شب در نخستین نشست ˈتهران، شهر سبز، شهر خانه-باغ‌هاˈ اظهار کرد: با توجه به اینکه رقم ۲۲۰ میلیارد تومان برای کلان شهر تهران رقم ناچیزی است اما سال آینده برای خرید باغ‌های شخصی بیش از این مبلغ در نظر گرفته شده است.

عرفانیان افزود: تاکنون ۵۰ اثر ملی خریداری و بازسازی شده و به عنوان مراکز فرهنگی،تفریحی و اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد:برای تامین مسیر اتوبان ۲۷ کیلومتری امام علی(ع) که برای رفع مشکلات زیست محیطی احداث شد، هفت هزار پلاک ثبتی خریداری شد.

به گفته عرفانیان ماهانه ۱۴ میلیارد تومان برای نگهداری فضای سبز شهر تهران هزینه می شود.

وی با اشاره به مشکلات مناطق مرکزی شهر تهران که بی‌برنامه گسترش پیدا کرده است افزود: تغییرات در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران غیر ممکن است و با توجه به این مشکلات در تلاش هستیم در مناطق حاشیه‌ای شهر حداقل شرایط رفاه اجتماعی از جمله فضای سبز و مکانی برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم کنیم.

وی یادآور شد: شهر تهران هشتمین شهر دنیا است که با یک رشد افسار گسیخته‌ای مواجه است که دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد و شاید راه حل شهر تهران تمرکز زدایی است که باید در آن اتفاق بیفتد.

معاون فضای سبز سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد:ما در شهری زندگی می‌کنیم که منافع اقتصادی بیشتر، برای افرادی خاص تعریف شده است. ساخت برج‌ها برای این افراد منفعت بیشتری دارد، آنها اقدام به تخریب و قطع درختان می‌کنند، قیمت ملک نیز به علت سودجویی‌ها به صورت رقم نجومی افزایش پیدا می‌کند و تا این مشکلات اقتصادی رفع نشود، مشکلات دیگر شهر تهران نیز حل نخواهد شد.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران نیز در این نشست با بیان این سووال که مسوولان فضای سبز و شهرداری تهران که ۱۴ میلیارد تومان برای نگهداری فضاهای سبز شهر تهران هزینه می‌کند، چه میزان از این هزینه را برای آموزش شهروندان اختصاص می‌دهد؟ گفت: مردم هستند که شهر را می‌سازند و هیچ مکانی بدون مردم معنا ندارد و در تصمیمات شهری مردم نیز باید لحاظ شوند.

ˈعلیرضا قهاریˈ گفت: مسوولان باید مردم را به حقوق خود و نگهداری از فضای سبز شهر خود آگاه کنند.

وی افزود: در حال حاضر افسردگی و مشکلات روانی افراد به خاطر دوری از طبیعت است که آنها با طبیعت بزرگ نشده‌اند و توقع ما از مسوولان شهری این است که مردم را آموزش دهند تا درخت و فضای سبز را دوست خود بدانند که این امر نیز از دوران کودکی و به یاری سازمان‌هایی همچون آموزش و پرورش نیز می‌تواند صورت گیرد.

قهاری خاطر نشان کرد: مردم و تشکل‌های زیست محیطی برای نگهداری از فضای سبز شهر تهران از جمله نیروهای بالقوه‌ای هستند که مسوولان برای رسیدن به اهداف خود باید از آنان بهره‌مند شوند.

همزمان با هفته منابع طبیعی؛ بیست و پنجمین سلسله برنامه پاتوق سبز و نخستین نشست ˈتهران، شهر سبز، شهر خانه – باغ‌هاˈ روز گذشته با حضور مسوولان شهری، معماران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری در محل تالار گفتگوهای محیط زیست شهری در پارک نظامی گنجوی برگزار شد.

به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران