اگر گذری از بزرگراه مدرس انجام شود پل طبیعت را که در سالهای اخیر طراحی واجرا شده را در مسیر مشاهده خواهدشد .
ارتباط دو پارک احداثی که در دو طرف بزرگراه مدرس قراردارند توسط این پل انجام می شود.
پل طبیعت باعث شد که بازدید کنندگان از پارکها بتواند همزمان ازجاذبه های پارک های (طبیعی و انسان کاشت ) در دوطرف بزرگراه مدرس دیدن کنند وهمزمان با عبور ازروی عرشه پل نظاره گر طبیعت منظقه وترافیک عبوری بزرگراه باشند .
معماری وساختاروسیستم سازه ای وعملکرد ازآن نگارنده را یادآور طرح پروژه نهایی درس ساختمان خود که تحت نظر و راهنماییهای استاد صانعی(استاد ساختمان دانشکده معماری هنرهای زیبا) انجام گردیده بود انداخت .
پروژه پل طبیعت تهران با طرحی که حدود پنجاه سال قبل ارائه شده بود تشابه بسیاری با دارد که نکاتی از آن بشرح زیر بیان می شود :
موضوع پروژه ساختمان (سال ۱۳۴۶ ) شهر توریستی وسکونتی فضایی در منطقه چالوس بوده است .
شهرفضایی براساس یک ایده سازه فضایی ( سیستم سه بعدی ) فکر وطراحی شده بود .
فونداسیون ها بتنی وپایه و برج های ارتباط عمودی از سازه فولادی هریک برروی کوهی قرارداشتند .
برج های عمودی جهت ارتباطات عمودی وتوسط چند آساتسور وپله ها و رامپ در اطراف آن فکرشده بود
دوپایه یا برج های ارتباط عمودی (هریک درکوهی استوار ) توسط عرشه سیستم سه بعدی درحدود ده طبقه پیش شده بود که بهم وصل می شود ودر عرشه پل ها مجتمع های سکونتی وتوریستی تفریحی پذیرایی پیش بینی شده بود
زیر پل ( عرشه ) دره ای رودخانه ای موجود ودر اطراف آن جنگل ( طبیعی ) قرار داشت .
فاصله زیر عرشه پل حدود بیست متر از بستر رودخانه پیش بینی شده بود که این فاصله هیچگونه اثر سویی برمحیط زیست و طبیعت به وجود نمی اورد.
ارتباط گذرهای عبوری از یک برج (طرف) به طرف دیگربصورت تراسهای یک طرف بازشیب دار درنظرگرفته شده بودواین ارتباط باعث می شد که دو منطقه طبیعی بدون دست خوردگی باقی بمانندولیکن قابل دسترسی باشند .
چشم انداز از عرشه وتراسهای واحدهای مسکونی و یا توریستی وتفریحی بسیار بدیع است .
ساختار پل همانند پل طبیعت از لوله فلزی پیش بینی گردیده بود.
ارتباط بین دوکوه فقط یک عرشه پل نبود بلکه سعی گردیده بود درطراحی پل با طبیعت همخوانی داشته باشد .
دوپایه اصلی(برجهای اصلی ونگهدارنده عرشه پل ) از هر طرف دارای یک محوطه باز وسیع جهت ورودی افراد پیاده و یا سواره به ترمینال وپارکینگ ومحوطه مجاور برج ها بوده است .
ارتباط عمودی علاوه بر آسانسور شیشه ای / پله های باز دوطرف برج پیش بینی شده بود واین امکان را به مراجعین می دادکه در صورت تمایل جهت عزیمت به عرشه از پله نیز استفاده کنند .
دیواراطراف پل به ارتفاع بیشتر ۲۰/۱ مترازمصالح سخت وبه ارتفاع 50 سانتیمتر روی آن از جنس نور گذر همانند شیشه پیش بینی شده بود .
توجه :
بعد از مدتی که که پروژه تحویل با توضیحاتی به استاد صانعی تحویل گردیده بود استاد مرا احضار نمودنهو ضمن تشکر از اینجانب بابت طرح نهایی ساختمان یک نشریه معماری ژاپنی را نشان دادند که پروژه ای شیبه پروژه ارائه شده در آن چاپ شده بود.
استادصانعی فرمودند با توجه باینکه تاریخ تحویل پروژه شما قبل ازچاپ درنشریه است و ازطرفی باتوجه باینکه حدود دوماه زمان جهت مطالعه وطراحی صرف نمودیه بودید مشخص است که فکر وایده ایرانیان برتر از معماران سرآمد ژاپن وسایر کشورها میباشد .
در آن زمان بدلیل نداشتن امکانات لازمه همانند امروز در کشور فرصت معرفی معماران صاحب نام ایرانی ممکن نبود ولیکن در دنیای امروزی با توجه به عصر ارتباطات بایدسعی در شناساندن معماران ایرانی انجام گردد .
پایان سخن
ضمن تبریک به طراح پل طبیعت (خانم مهندس معمار ) خاطر نشان میسازد که اگر سوابق وپایان نامه های معماران جوان ( سالهای قبل ) که درآرشیودانشکده های معماری موجود است مورد مطالعه وبررسی قرار گیرد چه بسا که بتوان از خلاقیت ها آنهادر طراحی پروژه ها وبرخی آثار الهام گرفته و بهره گیری شود . .
در خاتمه جادارد که از معماران جوان وبافکرواندیشه وخلاقیت ها بسهم خود تشکر نموده که در عرصه های داخلی و بین المللی ( مسابقه های معماری ) شرکت می نمایند و در برخی از آنان سرآمد میگردند . .
معماران ایران سرآمد معماران جهان هستند بشرطی که از داشته های معماری ایران ومعماران ایرانی حفاظت نموده و از هنر وخلاقیت های آنان بهره جوییم .
جای بسی خوشحالی است که خانمهای مهندسان معمار ایرانی توانسته همدوش مهندسان معماران( آقایان ) سرامد و در دنیای هنر معماری صاخب نام گردند .
بیژن علی آبادی


