لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

چهل و ششمین گفتمان هنر و معماری

نقش میدان ها در شهر همواره قابل تامل بوده است. هم در دیگر شهرهای دنیا و هم در ایران، گاه نام و هویت یک میدان نشانه و نماد یک شهر است، میدان سنت مارک (ونیز)، ترافالگار (لندن)، تیمز (نیویورک)، تین آن من (پکن)، التحریر (قاهره)، میدان نقش جهان (اصفهان)، میدان شهدا (تهران)، میدان آزادی (تهران)، و غیره

دلیل عمده این شاخص بودن و این شهرت دوگانه است، هم معماری و عناصر کالبدی شکل دهنده میدان (مانند مساجد و کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان، نماد آزادی در میدان آزادی و …) و هم رویدادهای مهمی که در این میدان ها اتفاق افتاده است موجب شهرت ملی و جهانی این میدان ها گردیده اند، بنابراین شناخت ویژگی ها، عملکردها، معماری و هویت شهری میدان های یک شهر بخش مهمی در شناخت آن شهر است.

در گفتمان چهارشنبه هفتم تیر ماه انجمن مفاخر معماری ایران به مناسبت این تاریخ ابتدا به بررسی ویژگی های میدان هفت تیر می پردازیم و سپس در یک میزگرد تعدادی از میدان های تهران (میدان آزادی، میدان انقلاب، میدان فردوسی و میدان امام حسین) توسط طراحان و مشاورین هر میدان بررسی می گردد. دبیر این نشست خانم دکتر گیتی اعتماد بوده و سایر کارشناسان عبارتند از خانم مهندس سمیه بوعلی و آقایان مهندس عباس فرخ زنوزی، مهندس فرهاد قصیری، مهندس مجید ابراهیم پور، آرش زاهدان و مهندس امید جوانبخت، این برنامه با نمایش فیلم همراه است.

زمان: چهارشنبه ۷ تیر ماه ۱۳۹۱ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵