لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

یکصد و چهل و پنجمین گفتمان هنر و معماری

معماری صورتی از تجلیات فرهنگی است و معماری بومی ایران ، نشانه­هایی از فرهنگ کهن زیست در این سرزمین را ، در خود دارد. تعلق به مکان و رعایت و لحاظ نمودن ویژگی­های طبیعی و اقلیمی در کنار استفاده از مصالح محلی (که بر آن بوم­آورد نام نهاده­اند)، از ویژگی­های معماری بومی است. بی‌نیازی به مقولات فرادست و تأمین نیازهای انسانی از محل زیست انسان برای دستیابی به آسایش و سکونت، وجه ممیزه این معماری از فنون و روش­های متداول امروزی است.

«فناوری نوین» ، «محدودیت­های اقتصادی» و «محدودیت­های مقابله با نیروهای جانبی» از دلایلی است که طی چند دهه اخیر سبب به کنار نهادن دست­آوردها و تجربیات کهن زیست و به کنار نهادن معماری گلین شده و رواج یکسان­سازی را در معماری نواحی روستایی ایران به همراه داشته‌است. این یکسان­سازی علیرغم بهره­گیری از فناوری نوین و مقاومت در مقابل بار زلزله و کم‌هزینه بودن ساخت، فراموشی و زوال معماری بومی را موجب گردیده،آنچنان‌که در آینده نزدیک ، نشانی از هویت در فرهنگ­های بومی اقلیم­های متفاوت ایران پیدا نتوان کرد.

«پروژه مطالعه، طراحی و ساخت خانه مقاوم خشتی» تلاشی جهت ترویج فرهنگ معماری خشتی است که در آن برطرف نمودن ضعف سازه­های گلین در مقابل نیروهای جانبی مورد توجه قرار گرفته است. این طرح در روستای لاسجرد سمنان که از اقلیمی گرم و خشک برخوردار است، به محک تجربه درآمده و هم اکنون مراحل نهایی ساخت را طی می­کند. هدف از اجرای این طرح یادآوری ارزش­های معماری بومی با تکیه بر دانش نوین مهندسی است.

در یکصدوچهل و پنجمین گفتمان هنر و معماری، پس از نقل این تجربه توسط دکتر اسکندر مختاری، مهندس سیدمحمد بهشتی به تبیین مبانی نظری معماری بومی خواهدپرداخت و اعضای پنل- مهندس محمدحسین بحرالعلومی، دکتر رضا شکوری، دکتر محمود طالقانی، مهندس بهروز مرباغی و مهندس محمدعلی وجدانی- نقد و بررسی تجربه را به عهده خواهندداشت.

نظر به اهمیت موضوع، مدت زمان هم‌اندیشی، با ۳۰ دقیقه افزایش، از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ ادامه خواهدداشت.

زمان:چهارشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۸:۳۰
مکان:باغ موزه قصر ،‌ خیابان دکتر شریعتی ، خیابان مطهری شرقی
کتاب راس ساعت ۱۵:۳۰ توزیع می گردد.