لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به نام خدا

دویست و شصت و هشتمین گفتمان هنر و معماری

ساختمانهای خوب، بازماندگان بی نظیر، نام کتابی‌ است، نوشته نیکولا براگیری (Nicola Braghieri) که در مورد لوئیس کان و ساختمانهایی که وی با استادی تمام، با به کارگیری آجر و با الهام از معماری کلاسیک رم باستان، طراحی و ساخته، نوشته شده است. جو پونتی در کتاب عشق  به معماری  (۱۹۵۷)  از لوکوربوزیه به عنوان یک نابغه، از اگوست پرره به عنوان استادی که میتوان از آموزه های او الهام گرفت، از فرانک لوید رایت به عنوان نخبه ای که تمام اشتباهاتش مجاز است و از گروپیوس به عنوان معماری بزرگ و از الوار آلتو به عنوان آرشیتکت و هنرمندی شایسته نام میبرد. و البته میس وندر روهه را آرشیتکتی در خور ستایش و فیلیپ جانسون را بر فراز بقیه میداند. اما لوئیس کان نه فقط به دلیل آثار بزرگش قابل ستایش است بلکه آموزه های معماری اش در تحول معماری، تأثیرات تدریجی و شگرف گذاشته است. وی همواره نابغه ای منحصر به فرد از نگاه مورخین معماری مدرن میباشد.

زمان داوری است، آثار خوب همواره باقی میمانند و بقیه در طول زمان محو می شوند. بهترین معمارها در مقابل عظمت آثارشان ناپدید میشوند، اما مکاتب معماری که از خود بر جای میگذارند، همواره از نسلی به نسلی دیگر منتقل میشود و در متد تدریس آنها و در ایده هایشان از طریق طرح هایشان انتقال می یابد و باعث پیدایش معماری هائی مشابه در طول زمان میشود. این چنین است که ما وارث معماری های بی نظیری در بازه های مختلف تاریخی هستیم. آثار “کان” و امانت دار راستین اش “ماریو بوتا” القا کننده ستایش یک نیروی مافوق هستند. استادی که در دوران دانشجویی خود، لحظه هایی طلایی در معماری مدرن را سپری کرده (و در دوران رکود اقتصادی سخت قرن بیستم آمریکا، فعالیت های حرفه ای خود را آغاز میکند)، به راستی چه تاثیر شگرفی میتواند بر روی دانشجوی خود “بوتا” که از مدرسه ونیز، راهی آمریکای غرق در بحران اقتصادی میشود، بگذارد؟ آیا کاربرد آجر و پایداری آن در طول زمان با فرم های کلاسیک و بی نظیر استاد، همگرایی لازم را از ابتدا داشته و یا با گذر زمان، فرم ها تکامل خود را با نگاهی که استاد، دنبال میکرد به دست آورده اند؟

در دویست و شصت و هشتمین گفتمان هنر و معماری که به معرفی آثار لوئیس کان و ماریو بوتا اختصاص دارد، سرکار خانم دکتر نازیلا خاقانی و آقای مهندس علیرضا مشهدی میرزا سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است.

زمان: چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵