لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

چهارمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ برگزار می شود. رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، این انتخابات را فرصتی کم نظیر برای دانست.

سید علیرضا قهاری، رییس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران، در این باره به خبرنگار ما گفت: انتخابات دوره چهارم فرصت کم نظیری است که افراد، تشکلها و متولیان امر باید آن را غنیمت دانسته و با حمایت از انتخاب مدیریتی کارا، منسجم، مقتدر و مستقل عالاوه بر آنکه به جدایی میان بدنه و سازمان پایان بخشند، زمینه های نیل به ایجاد نظام جامع مهندسی کشور را نیز فراهم آورند.

وی در ادامه گفت: در این صورت است که مسئولان در کنار خود البته به کمک جامعه مهندسان و با حمایت از استقلال نظام مهندسی، سازمانی توانمند پیدا می کنند که ار سنگین وظایف دولت را بر دوش می گیرد و مشکلات موجود را در فضایی سالم حل و فصل می کند

قهاری در همین حال گفت: همانگونه که نقش مدیران در سازندگی و پویایی جامعه را نمی توان نادیده گرفت، نمی توان از تاثیر تصمیم سازان و دستگاههای نظارت در به کارگیری این نیروها به سادگی گذشت.

مهندسان و متخصصان ایرانی در طول کمتر از یکصدسال، توانسته اند با ارایه خدمات ارزنده خود، به ویژه آنجا که تخصص و ارزشها حاکم بوده، به پیشرفتهای بزرگ دست یابند و این، علایرغم گرایشهای مختلف و دیدگاههای متافاوت اجتماعی و سیاسی بوده است.

امروزه حضور دهها هزار مهندس متخصص و به تبع آن، صدها هزار نفر کاردان و کارگر ماهر و نیمه ماهر، صحنه عمران و آبادانی کشور را آراسته است و ساماندهی مناسب این خیل عظیم، امری نه تنها سرنوشت ساز بلکه محتوم و ناگزیر است.

قهاری تصریح کرد که بدنه گسترده مهندسان، مطالباتی دارد که باید به آن پاسخ گفت و در مقابل از ایشان انتظار داشت که بدون دغدغه به نیازهای مهندسی کشور بپردازند.

وی ضمن اشاره به اینکه نظام مهندسی ساختمان، تنها بخشی از پیکره مهندسی کشور است گفت: «مهندسان با حضور در سایر تشکلهای صنفی، حرفه ای و فرهنگی می توانند جایگاه واقعی و اجتماعی خود را بازیابند. با این وجود این سازمان به عنوان فراگیرترین تشکل مهندسی، امروزه سکان ساخت و ساز و عمران را به دست دارد و اگر مدیریت آن، مدیریتی شایسته، با اخلاص و با ایده های نو باشد، به انتظار گستره وسیع مهندسی و مهندسان پاسخ می دهد.

قهاری در خاتمه گفت: بخش اعظمی از ثروت ملی، دانایی، فن آوری و مدیریت آن است و آنچه دغدغه متفکران در طول حیات بشر بوده، تدبیر در به کارگیری این سرمایه عظیم است.

در همین راستا انجمن مفاخر معماری ایران بر این باور است که هم اندیشی و مشارکت فعال مهندسان در این دوره از انتخابات و برگزاری سالم آن، فضای مهندسی کشور را از جمود و تفرقه بیرون می آورد و سازمانی در خود شان و مرتبت مهندسان و مالت شریف ایران، آنچنان که باید، برپا خواهد کرد.

احمدی نژاد در انتخابات سازمان نظام مهندسی شرکت می کند

رییس جمهوری به عنوان یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی در چهارمین دوره انتخابات هیات ودیره این سازمان شرکت می کند.

منصور خسروی، رییس هیات نظارت چهارمین مرحله انتخابات سازمان نظام مهندسی و رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران با بیان این مطلب گفت: رییس جمهور به عنوان یکی از اعضا با حضور در یکی از حوزه های رای گیری در انتخابات این سازمان شرکت می کند.

وی در ادامه افزود: پس از انجام انتخابات، ۲۵ نفر از ۱۹۷ نفر افراد واجد شرایط به عنوان اعضای اصلی و هفت نافر به عنوان اعضای علی البدلا مجموعه مدیریتی این سازمان برگزیده می شوند.

به گفته خسروی انتخابات این دوره از طریق سیستم رایانه ای در ۳۲ شعبه انجام شده و داشتن کارت عضویت در سازمان برای شرکت در انتخابات الزامی نیست.

رییس هیات نظارت چهارمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین گفت: به دلیل استانی بودن ایان انتخابات، ۱۵ شعبه اخذ رای درا مناطق مختلف شهر تهران و ۶ شعبه در شهرستان های کرج، رودهن، اسلام شهر و ورامین درنظرگرفته شده اند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان نهادی غیردولتی است که به استناد قانون نظام مهندسی مصوب سال ۷۶، فعالیت می کند.

خسروی وی با ذکر این مطلب افزود: این صنف به طور کامل بی طرف بوده و هیچ گونه دخل و تصرف صنفی و گرایش سیاسی ندارد و صرفا به عنوان مجموعه ای تخصصی عمل می کند.

چهارمین دوره انتخابات هیات مدیره این سازمان روز دوشنبه ۲۲ خرداد هم زمان در تمام استان های کشور برگزار می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران از اصلاح شناسنامه فنی ساختمان خبر داد

رییس شورای ااسلامی شهر تهران از اصلاح شناسنامه فنی ساختمان خبر داد.

وی با اشاره به وجود اشکالاتی در مفاد آیین نامه شناسنامه فنی ساختمان ها گفت: مقرر شده این آیین نامه با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی و کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران اصلاح شود.

وی بدون اعلام مدت زمان معین برای اتمام این بررسی ها و اصالاح شناسنامه در ادامه به تصویب لایحه ایجاد تسهیلات برای مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران جهت تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: با تصویب این لایحه سیستم هزینه کرد این مرکز برای طرح های جامع و تفصیلای مشخص شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که هزینه ۱۳ میلیارد تومانی برای تهیه طرح جامع و تفصیلی صرف شده است، افزود: هزینه های که تاکنون برای تهیه ااین طرح ها انجام گرفته توسط شهرداری پرداخت شده و وزارت مسکن و شهرسازی از سهم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی خود تنها در روزهای اخیر ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

وی در خصوص تشکیل نهاد برنامه ریزی و تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به پیشنهاد مرکز مطالات و برنامه ریزی گفت: این نهاد زیر نظر شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت خواهد کرد، به علاوه آن که شورای راهبردی نیز با حضور شهردار و رییس شورای شهر، وزیر مسکن و شهرسازی و تعدادی از مشاوران و متخصصان بر فعالیت این نهاد نظارت خواهد داشت و حتی در صورت تغییر مدیران بخش های فوق، مشاوران تغییر نخواهند کردو اصلاحات بر روی طرح های مذکور در صورت نیاز ادامه خواهد داشت.

منبع: روزنامه جهان اقتصاد – خرداد ۱۳۸۵

بررسی و نوشته: مهشید گهرشناسان

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی