لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رییس شورای هماهنگی انجمن مفاخر معماری ایران پیشنهاد کرد: دهه‌ی ۱۳۸۵ ـ ۱۳۹۵ به‌عنوان دهه‌ی ثبت بناها و جاذبه‌های تاریخی کشور اعلام و با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق برنامه‌ها از تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و آموزشی در بخش عمومی و خصوصی درخواست همکاری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا بهبهانی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۸۵ را به‌عنوان سال ثبت بناها و جاذبه‌های تاریخی کشور اعلام کرده است. اقدامات و توجه ویژه برای تسریع در ثبت آثار تاریخی باید بسیار پیش از این انجام می‌گرفت، تا از انهدام، تخریب و به یغما رفتن هزاران اثر تاریخی و ملی کشور جلوگیری شود. اکنون نیز اجرای این برنامه به اذهان مشتاق جامعه به‌لحاظ اهمیت و لزوم حفاظت آنچه از گذشتگان و نیاکان ما برجا مانده است، اطمینان و تسلی می‌دهد.

عضو هیات امنا انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: در طول یک‌صد سال اخیر، موضوعی که همواره نگرانی فرهیختگان و آگاهان را به ارزش‌های تاریخ ایران موجب شده است، جدایی و عدم شناخت نسل‌ها از پیشینه‌ی دیرین خود و در نتیجه، سودجویی و سودپرستی نااهلان و معترضان به حریم میراث گران‌قدر تمدن و فرهنگ ایران بوده است.

او گفت: وجود سازمانی ملی، ‌مقتدر و کارآمد که اهرم‌های قانونی و اجرایی لازم و حمایت اقشار دلسوز جامعه را به همراه داشته باشد، از دغدغه‌های موجود می‌کاهد و مسیر خلاف را بر سودپرستان می‌بندد. در این راه رسانه‌ها، صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز اجرایی و قانون‌گذاری، شهرداری‌ها و شوراهای مردمی باید متولیان حفظ میراث را حمایت کنند.

وی با اشاره به این‌که انجمن مفاخر معماری ایران ۲۸ اردیبهشت ـ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ـ را گرامی می‌دارد، تاکید کرد: اکنون لزوم تدوین طرح جامع حفاظت از میراث ملی کشور احساس می‌شود که برنامه‌ی ثبت صدها هزار اثر تاریخی و ملی همان‌گونه که متصدیان امر نیز اعلام کرده‌اند، در زمان کوتاه یک‌سال عملی نیست و در جایی که امروز پس از گذشت ده‌ها سال تنها ۱۶هزار اثر تاریخی به ثبت رسیده‌اند، به زمان بیشتری برای تحقق این برنامه نیاز دارد.

بهبهانی با بیان این‌که انجمن مفاخر معماری ایرانی برای همکاری در این‌باره آمادگی دارد، اضافه کرد: در حوزه‌های مدیریتی، نسبت به بررسی و شناسایی بناها و آثار تاریخی و ملی که به دوران قبل از انقلاب اسلامی تعلق دارند و تاکنون ثبت نشده‌اند، می‌توان اقدام و مراتب را به اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری منطقه و یا دبیرخانه‌ی شورای هماهنگی ثبت آثار تاریخی و ملی مستقر در انجمن مفاخر معماری ایران اعلام کرد.

منبع: سایت ایسنا- سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی