لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

عنوان پایتخت فرهنگی ایران مدتی است که درباره‌ی برخی شهرها و در میان مسؤولان مطرح شده است. البته اصفهان در سال ۱۳۸۵ عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را با خود یدک کشید و امسال بعد از اهدای کلید این سمت به سفیر ازبکستان، تاشکند به‌شکل رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفت. چندی است که برخی مسؤولان به فکر انتخاب پایتخت فرهنگی ایران افتاده‌اند و در این میان شهرهایی نیز مانند شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و یزد مطرح‌اند.

نماینده‌ی مردم طبس در مجلس:

یزد گزینه‌ی مناسبی برای پایتختی فرهنگی ایران است

نماینده‌ی مردم طبس در مجلس شورای اسلامی گفت: یزد با داشتن شاخص‌های معماری و شهرسازی و فرهنگ عامه آن، گزینه‌ی مناسبی برای پایتختی فرهنگی ایران است.

امیرحسن خانی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در یزد، اظهار داشت:‌ مردم استان و شهر یزد از نظر برخوردهای اجتماعی زبان‌زد همه‌ی مردم ایران‌اند و به همین دلیل، انتخاب آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی دور از ذهن نیست.

وی به وجود شخصیت‌های بزرگ و علمای دین در این شهر اشاره و بیان کرد: وجود شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله صدوقی،‌ آیت‌الله خاتمی، آیت‌الله طباطبایی و آیت‌الله حائری یزد نیز خود گواه بر صحت این تصمیم‌گیری است.

نماینده‌ی مردم طبس در مجلس به جایگاه برجسته‌ی یزد در گذشته و زمان معاصر در بعد مسایل فرهنگی اشاره کرد و افزود:‌ برخی شخصیت‌های بزرگ ادبی در این سرزمین پرورش یافته و مدیران و شخصیت‌های بزرگ سیاسی بعد از انقلاب از استان یزد نیز فراوان‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد:

شرایط یزد به‌دلیل تعدد بناها از دیگر شهرها بهتر است

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد گفت:‌ شرایط استان یزد هم به‌دلیل تعدد بناها و آثار تاریخی و هم از بعد قدمت از دیگر شهرها بهتر است.

عزیز‌الله سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، اظهار داشت:‌ دارالعباده بودن یزد که نمونه‌ی بارز آن در مسجدها،‌ تکیه‌ها و حسینیه‌ها نمود پیدا کرده، گواه تایید انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران است.

وی ادامه داد: از گذشته‌های دور تاکنون شهر یزد مهد علما و اندیشمندان بزرگی چون طباطبایی،‌ حائری یزدی و … بوده است و امروزه نیز یزدی‌ها در کشور سرآمدند.

سیفی با اشاره به تعامل مسؤولان درباره‌ی انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت فرهنگی، افزود:‌ با پی‌گیری مسؤولان و تعامل آنها، امیدواریم یزد به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران شناخته شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد به ویژگی‌های گزینه‌ی منتخب برای پایتختی فرهنگی ایران اشاره و اضافه کرد: از ویژگی‌های این شهر وجود مراکز فرهنگی و تاریخی، ‌فرهنگ غنی،‌ تدین،‌ علما و بزرگان دینی و نیز تاثیرگذاری آن بر شهرهای دیگر است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد:

یزد پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند باشد

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: شهر یزد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند باشد.

منصوره قیاسی به خبرنگار ایسنا، اعلام کرد: نظر شخصی اعضای‌ شورای شهر بر این است که یزد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند باشد و نسبت به رقبای خود اولویت دارد.

وی در این‌باره افزود: ‌شهر یزد، بافت تاریخی زنده، حدود ۷۰۰ هکتار بافت قدیم و ۹۰۰ هکتار تلفیقی از بافت قدیم و جدید دارد که مردم در آن ساکن‌اند.

او اظهار داشت: شهر یزد به شهر دارالعباده معروف است و ازسوی یونسکو شهر خشت خام نام گرفت و پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز می‌تواند باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اضافه کرد: شورای شهر نگران و به فکر بهبود مبلمان شهری یزد است و بیشتر هدف خود را به این امر معطوف کرده است که بتواند پروژه‌های نیمه‌تمام شهر را به‌پایان برساند.

رییس مجتمع هنر و معماری دانشگاه یزد:

استان یزد پارامترهای ارزش‌های تاریخی و ثبات ارزش‌ها را دارد

رییس مجتمع هنر و معماری دانشگاه یزد تاکید کرد: شاخص عمده برای یک شهر در انتخاب آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران، ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر و حفظ آن‌ها است.

کاظم ماندگاری به خبرنگار ایسنا در یزد‌ گفت: شاخص‌های مناسب و منتخب برای یک شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران، ارزش‌های فرهنگی و تاریخی یک شهر است و از میان شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، ‌شیراز و یزد، شهری که سابقه‌ی تاریخی بیشتری دارد، در این زمره می‌تواند قرار گیرد.

او افزود: دومین شاخص عمده، میزان وفاداری، تداوم زندگی و ارزش‌های شهرها است؛ شهرهایی وجود دارند که قدمت تاریخی زیادی دارند، ولی تقریبا کمتر اثری از ارزش‌ها در آن‌ها باقی مانده است.

وی بیان کرد: سومین شاخص برای انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی این است که در جغرافیای سیاسی کشور و منطقه‌ی یک نقش اساسی داشته باشد و به‌دلیل نقشی که برعهده گرفته است، پایتختی فرهنگی کشور را به خود می‌تواند اختصاص دهد.

رییس مجتمع هنر و معماری دانشگاه یزد ادامه داد: استان یزد از لحاظ پتانسیل‌های لازم دو پارامتر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و ثبات و پایداری ارزش‌ها را دارد؛ ولی درباره‌ی سومین شاخص در مقایسه با بعضی شهرهای کشور در درجه‌ی بعدی قرار دارد، مثلا شهرهایی مانند اصفهان،‌ تبریز و حتا قزوین در دوره‌های صفوی و ایلخانی پایتخت بوده‌اند، ولی یزد کمتر این موقعیت را داشته است.

وی یادآور شد: استان یزد در یک دوره‌ی زمانی مرکز حکومت آل مظفر بوده و این موقعیت که در آن زمان داشته است، تا حدی انتخاب آن‌را برای پایتختی فرهنگی ایران می‌تواند توجیه کند.

ماندگاری درباره‌ی این‌که کدام شهر مناسب‌تر است، توضیح داد: اصفهان و شیراز اولویت بیشتری دارند؛ شیراز پیش از اسلام مرکز حکومت هخامنشیان بوده، در دوره‌ی ساسانی جایگاه مهم تاریخی دارد و در دوره‌ی زند نیز پایتخت کریم‌خان زند بوده است و اصفهان هم ویژگی‌های عمده‌ای دارد.

رییس مجتمع هنر و معماری دانشگاه یزد در پایان تصریح کرد: شهر مشهد، تبریز و یزد در حقیقت، متعادل‌اند؛ یعنی هر کدام در بعضی قابلیت‌ها قوی‌تر یا ضعیف‌ترند؛ مثلا شهر مشهد از لحاظ اتفاق‌های مذهبی ویژگی خاصی دارد، ولی از نظر حفظ ارزش‌ها و اصالت، اثر کمتری دیده می‌شود و شهر تبریز به‌خاطر زلزله‌های متعدد، بسیاری از ویژگی‌های خود را از دست داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران – اردیبهشت ۱۳۸۶

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی