لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

برگزیدگان دوره نخست «دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی» برای دریافت جایزه‌ای به نام زنده یاد منوچهر مزینی شامگاه اول اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران تقدیر شدند.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم، فاطمه کاتب – از شاگردان زنده یاد منوچهر مزینی – در سخنانی مطرح کرد:

دانش آموختگان معماری و شهرسازی قبل از انقلاب و بعد از آن معدود کتب تخصصی در این عرصه به زبان فارسی در اختیار داشتند، اما ایشان با ترجمه کتاب «فضا، زمان و معماری» خوش درخشیدند و بسیار مورد توجه همگان قرار گرفتند. ایشان همچنین مقالاتی در باب شهرسازی داشتند.
او سپس به سال ۷۲ و وضعیت نامناسب محیط شهرسازی در ایران اشاره کرد و گفت: دکتر مزینی با علم خود، این محیط را به چالش کشید و از هر زمانی برای تدریس به دانشجویان استفاده ‌کرد.
همچنین فاطمه کاتب از اساتید معماری کشور در سخنانی عنوان کرد:‌از زمانی که انسان توانسته از ابزار برای سلطه در طبیعت استفاده کند و تمدن ساز باشد ۸۰۰ نسل گذشته که ۶۵۰ نسل آن غار نشین بوده‌اند یعنی هیچ تحولی پیرامون خود به وجود نیاوردند و از ظرفیت فکری خود استفاده نکردند. اولین تحول کتابت و اختراع خط است.
او بیشتر سخنانش را بر پایه آمار مطالعه روزانه در چند کشور جهان گذاشت و اظهار تاسف کرد: هر ایرانی تنها دو دقیقه در روز مطالعه می‌کند. در حالی که ایران از دیرینه تمدن‌های بشری است و اسلام بسیار بر مطالعه سفارش کرده است.
کاتب ادامه داد: در ایران برای هر ۲۰۰ هزار نفر تنها یک کتابخانه داریم در حالی که برای هر ۱۷ نفر یک کتابخانه وجود دارد. از این رو هرچه مراسم بیشتری در زمینه کتاب برگزار شود، باز هم کم است.
در پایان این مراسم نیز برندگان دوره اول جایزه دو سالانه کتاب معماری و شهرسازی تقدیر شدند.
اسماعیل آزادی، ایرج اعتصام، عارف اقوامی مقدم، محمدرضا افضلی، امیربانی مسعود، سیروس باور، هدایت الله بورمند سرخابی، مصطفی بهزادفر، غلامرضا باسبان حضرت، جهانشان پاکزاد، محمدرضا حائری، زهره داوود پور، محسن سرتیپی پور، حسین سلطان زاده، آزاده شاهچراغی، ایرج شهروز تهرانی، علی اکبر صارمی، رضا عسگرپور، علیرضا عندلیب، نسرین فقیه، محمد منصور فلامکی، علی کرمانیان، محمود گلابچی، مهدی مجابی،‌مهناز محمودی، عباس مسعودی، ابوالفضل مشکینی، عبدالحمید نقره کار، بهاره وهاب زاده و علی یاران برندگان این دوره بودند.
همچنین انتشارات شهیدی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی، دفتر معماری و طراحی شهری، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، موسسه علمی و فرهنگی فضا ،نشریزدا، نشر هنر معماری قرن و نشر یوشیج به عنوان اشران برتر معرفی شدند.

منبع: سایت ایسنا- اردیبهشت ۱۳۹۰

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی