لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مراسم یادبود زنده یاد «منوچهر مزینی» همراه با بررسی «منشور آتن» در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می شود.

علیرضا قهاری- عضو هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران – با اعلام این خبر به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: زنده یاد مزینی یکی از مروجان اصلی «منشور آتن» در ایران بود که در مراسم فردا، قرار است همراه با ارزیابی و نقد این منشور، مراسم یادبود ایشان نیز با سخنرانی از جمعی از شاگردانشان برگزار شود.

او ادامه داد: منشور آتن به۷۰ سال قبل و زمان موج مدرنیسم باز می گردد که به نوعی به آگاه سازی معماران و شهرسازان و تذکر مسئولیت های اجتماعی آنها پرداخت.

به گفته این معمار، منشور آتن مانیفستی است که قانون جدیدی را برای معماران و شهرسازان تدوین می کند تا در کنار حرفه خود به مسائلی همچون محیط زیست، ارزش های انسانی و … توجه داشته باشند.

او ارزیابی و توجه به منشور آن را زمینه ای مناسب برای دیگر حرفه ها دانست تا آنها را با مسئولیت های اجتماعی شان آشنا کند و بار دیگر به ارزش های انسانی و محیطی بازگرداند.

در بخش نخست این مراسم، اسماعیل شیعه، نوید سعیدی و مهناز محمودی درباره زنده یاد منوچهر مزینی سخنرانی خواهند کرد و در ادامه محمد منصور فلامکی، سیروس باور و اردشیر سیروس از منشور آتن سخن می گویند.

این برنامه به همت انجمن مفاخر معماری ایران روز چهارشنبه – ۱۹ بهمن ماه – ساعت ۱۶ در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، زنده یاد منوچهر مزینی بنیان گذار دکترای شهرسازی در دانشگاه تهران و شهید بهشتی بود و جزو معدود اساتید این حوزه است که ۱۰ کتاب تالیفی در عرصه ی شهرسازی نوشته است. از وی مقالات و کتاب های متعددی در زمینه معماری و شهرسازی بر جا مانده که از آن جمله می توان به «زمان و معماری»، «مقالاتی در باب شهر و شهرسازی»، «واسازی»، «فضا، زمان، معماری» و … اشاره کرد، او سرانجام در سال ۱۳۸۱ درگذشت.

بهمن ماه سال ۸۸ همزمان با مراسم بزرگداشت این مدرس فقید جایزه ی دوسالانه تاالیف و ترجمه ی شهرسازی به نام دکتر مزینی رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی