لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: همان طور که دکتر مزینی مظلوم بود رشته ی شهرسازی نیز مظلوم است انجمن مفاخر معماری ایران، افتخار می کند که دکتر مزینی را به عنوان سنبل این رشته در ایران معرفی کند.

به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران «ایسکا نیوز» به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات  مراسم یادمان منوچهر مزینی استاد حوزه های شهرسازی و معماری در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

دکتر شادمان استاد دانشگاه در این مراسم گفت: همان طور که دکتر مزینی مظلوم بود رشته ی شهرسازی نیز مظلوم است انجمن مفاخر معماری ایران، افتخار می کند که دکتر مزینی را به عنوان سنبل این رشته در ایران معرفی می کند.

دکتر ساجدی استاد دانشگاه نیز از خاطرات خود در رابطه با دکتر مزینی صحبت کرد و افزود: در پنج مقطع و پنج محل مختلف افتخار داشتم که با دکتر مزینی آشنا شوم و با ایشان همکاری کنم. در دانشگاه هم به عنوان دانشجو و هم به عنوان همکار و نیز در دیگر مقاطع زمانی در محافل و کارهای حرفه ای در خدمت ایشان بودم. در سال ۴۷ وارد دانشگاه شدم و از دانشجویان دکتر مزینی بودم، مرحوم دکتر مزینی، هنگامی تدریس شهرسازی را در کشور آغاز کرد که اوایل ورود این حرفه به کشور بود. او از نظر علمی واقعا سرآمد بود.

وی ادامه داد: در بحث شهرسازی همگی ما مدیون استاد بوده و هستیم. شخصیت استادی ایشان در کنار علم و دانششان بسیار آموزنده بود. در سال ۷۶ هنگام فارغ التحصیلی بنده در مقطع دکتری از انگلستان، با تشکیل جامعه شهرسازان به همراه دکتر مزینی مصادف شد.

وی در ادامه گفت: دکتر مزینی به من روش تدریس خوب را آموخت.

دکتر سیروس بابک استاد دانشگاه درباره مرحوم مزینی گفت: من با دکتر مزینی در سال ۱۳۳۲ آشنا شدم و با یکدیگر هم دوره بودیم. او از ابتدای آشنایی چهره ای خندان داشت. در سال ۴۸ برای آموزش معماری و شهرسازی به دانشکده هنرهای زیبا برگشتم. یکی دیگر از محاسن دکتر نویسندگی ایشان بود که بسیار زبردست بودند.

مهندس احمد سعیدی از شاگدان دکتر مزینی گفت: سرنوشت تحصیالی و کاری من با دکتر مزینی آمیخته شده بود. اولین درس های شهرسازی در دانشگاه تهران را با دکتر مزینی آغاز کردم. من در طرح شبکه های روستایی کرمانشاه  دستیار دکتر بودم و با توصیه های ایشان در دانشگاه تهران مشغول به کار شدم و دکتر مزینی استاد راهنمای بنده در تز فوق لیسانس بودند، او اولین کسی بود که در تاسیس جامعه مهندسان شهرساز نقش ایفا کرد.

وی ادامه داد: آنچه که موجب می شود هر سال یاد دکتر بیفتیم آثاری است که دکتر از خود در حیطه شهرسازی به جا گذاشته است.  اثر چاپ شده از دکتر باقی مانده است که یکی از کتاب ها «اثر زمان معماری» است.

دکتر اسماعیل شیعه استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: حیطه حرفه ای فعالیت من و دکتر از سال ۷۶ آغاز شد. به نظر من با از دست دادن دکتر یکی از پشتوانه های شهرسازی را از دست دادیم، وی هم تخصص معماری داشتند هم تخصص در شهرسازی و هم مسلط به برنامه ریزی منطقه ای که از آلمان کسب کرده بودند.

وی ادامه داد: دکتر مزینی ضمن اینکه از باب علمی به شهرسازی بها می دادند به زبان فارسی نیز علاقمند بودند و اگر در امتحانات شهرسازی غلط املایی داشتیم نمره ای به ما تعلق نمی گرفت. وی همچنین به مرحوم شهریار علاقمند بودند.

دکتر اسماعیل شیعه تصریح کرد: معتقد هستم در عرصه ی نوآوری دکتر مزینی اولین کسی است که شهرسازی را در ۴ زمینه در کتاب سیمای شهر بیان کرد. به نظر من دکتر مزینی به عنوان یک استاد عالی مقام در دل خاک آرمیده است.

دکتر فرح حبیب استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: دکتر مزینی در مقوله زیباسازی شهری بسیار فعال بودند سرفصل های درس زیباشناسی ایشان هنوز تدریس می شود من در چند سالی که شاگرد ایشان بودم بسیار از او آموختم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر شادمان در این مراسم از تشکیل کانون گردهمایی دانشجویان استاد مزینی، با نام استاد مزینی خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایسکانیوز
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی