لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

خبرگزاری ایمنا: برگزاری جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان توسط انجمن مفاخر معماری ایران در تهران به عنوان نخستین مراسم بزرگداشت جهانی شدن این مسجد و تعلل اصفهانی‌ها در خصوص اول بودن در این زمینه اتفاقی بود که نمی‌شود آن را چندان عجیب تصور کرد اما صدور بیانیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این خصوص بسیار قابل توجه است.

ثبت جهانی مسجد جامع عتیق به واقع افتخاری بزرگ برای دیار نصف جهان است و اساسا ثبت آثار تاریخی کشورمان در فهرست آثار جهانی تا آن پایه مهم است که رییس جمهور نیز در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با کارگزاران نظام به عنوان نقاط مثبت پرونده کاری دولت خویش از آن یاد می‌کند.
این ثبت‌های جهانی به دلیل اهمیت فراوانی که دارند خود به خود این توقع را به وجود می‌آورند که برای بزرگداشت آن‌ها جشن‌ها و بزرگداشت‌های فراوانی انجام شود، جشنی که باغ موزه چهلستون از سال گذشته انتظار آن‌را می‌کشد و مسجد جامع عتیق نیز اخیرا به چهلستون پیوسته تا هر دو انتظار روزی را بکشند که رییس جمهور بیاید و جشن ثبت جهانی این اثرها برگزار شود.
از سال گذشته بنا بر این بوده که هر گاه وقت رییس جمهور خالی شد و به اصفهان آمد جشن ثبت جهانی چهلستون برگزار می‌شود و اخیرا همین قول در رابطه با مسجد جامع نیز داده می‌شود اما با کمال ناباوری پنج شنبه گذشته شاهد بودیم که انجمن مفاخر معماری ایران در میان تعلل اصفهانی اولین پاسداشت ثبت جهانی مسجد جامع عتیق را در تهران برگزار کرد.
برگزاری این مراسم در تهران بازخوردهای متفاوتی را در بین میراث دوستان اصفهانی در پی داشت نه از آن جهت که چرا این مراسم برگزار شده که همانا برگزاری این مراسم در هر نقطه از جهان امری است محمود و پسندیده، سخن بر سر این است که چرا اصفهان آن قدر در این زمینه تعلل کرد تا تهران نخستین جایی باشد که این مراسم را برگزار می‌کند؟
و این سئوالی بود که مسئولان میراث فرهنگی استان باید بدان پاسخ می‌دادند و جالب این که برای اولین بار و در اقدامی نادر چنان که در مواردی بسیار حاد‌تر چون شایعه و دروغ پردازی برخی درباره ترک خوردن سی و سه پل هم شاهد آن نبودیم مسئولان میراث فرهنگی استان در بیانیه‌ای رسمی باز هم سخنان قبلی خود را تکرار کردند و برگزاری جشن ثبت جهانی مسجد جامع عتیق را به حضور رییس جمهور در اصفهان موکول کردند.
این که میراث فرهنگی استان حاضر شده با بیانیه و پاسخ رسمی به سراغ پرسش کنندگان بیاید اقدامی شایسته و قابل تقدیر است ولی حقیقت آن است که بیانیه آن گاه صادر می‌شود که هدف تنویر افکار عمومی و بیان نکته‌ای جدید در راستای روشن نمودن ابهامات باشد به واقع بیانیه سازمان میراث فرهنگی جز تکرار وعده‌های تکراری چه داشت؟
جز این است که همه می‌دانستیم وقتی رییس جمهور بیاید جشن ثبت جهانی این دو اثر نیز برگزار می‌شود پس این وعده نمردن تا بهار دیگر چه بود؟
بحث بر سر این که چرا جشن ثبت جهانی آثار تازه به ثبت رسیده شهرمان برگزار نمی‌شود نیست. مسئله این است که چرا همه دست بسته نشسته‌اند تا رییس جمهور بیاید و یک جشن معظم برگزار کنند؟ آیا بهتر نیست در شرایطی که هنوز زمان دقیق حضور رییس جمهور در اصفهان مشخص نیست مراسم مختصری در پاسداشت این افتخار برگزار شود، در خصوص این ثبت به اصفهانی‌ها توضیحاتی ارائه شود و از تلاشگران این عرصه قبل از تجلیل اصلی که در زمان حضور رییس جمهور به عمل می‌آید تشکری صورت گیرد تا تهرانی‌ها پیش دستی نکنند و از اصفهان در این حوزه پیش نیفتند؟!
واقعیتی که شاید لازم است مسئولان میراث فرهنگی استان بدان توجه کنند این است که علیرغم افتخار بزرگ ثبت جهانی باغ چهلستون و مسجد جامع بسیاری از مردم شهر اصفهان از این رویداد‌ها بی اطلاع هستند و آگاه ساختن مردم از این مایه‌های فخر و مباهات نیز کار تبلیغی گسترده می‌خواهد و با چند بنر تبریک بر سر برخی از خیابان‌های فرعی محقق نمی‌شود و بیانیه هم کاری از پیش نمی‌برد.

منبع: سایت ایمنا-مرداد۱۳۹۱

بررسی و نوشته:میثم اکبرپوری

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی