لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش خبرنگارشبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران(صما)، در این مراسم که جمعی از اساتید رشته‌های معماری و عمران و رئیس انجمن مفاخر معماری ایران حضور داشتند، محمود گلابچی، مؤلف کتاب، طی سخنانی با تاکید بر نیاز جامعه به دانش مدیریت پروژه‌های صنعتی گفت: تاکنون در دانشگاه‌های کشور جایگاهی برای مدیریت قائل نشده‌ایم و بسیاری از افراد در جامعه تصور می‌کنند که به راحتی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و مدیریت را یک علم نمی‌دانند.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی حضور، نقش، تأثیر و وظایف معماران ایجاب می‌کند که مدیریت پروژه‌های صنعتی و طراحی و برنامه‌ریزی پروژه‌های صنعتی در چنین محیطی صورت بگیرد.

این کارشناس معماری با تاکید بر ضرورت تألیف چنین کتابی عنوان کرد: با توجه به تولید ۶۷ میلیون تن سیمان در سال که این میزان از سال آینده به ۷۱ تا ۷۲ میلیون تن در سال می‌رسد، در صنایع فولاد، آلومینیوم، نفت، گاز، پتروشیمی، مس، نساجی و سایر صنایع نیز نیاز به تربیت، آموزش و پرورش افرادی داریم که به خوبی با مدیریت و صنعت و نیز طراحی پروژه‌های صنعتی آشنا باشند.

گلابچی با انتقاد از ناآگاهی افراد به مفهوم طراحی مقدماتی در فرهنگ طراحی صنعتی کشور گفت: با توجه به اجرای پروژه‌های مشارکتی بزرگ با سایر کشورها، در فرآیندهای طراحی، تصویب، اجرا و تعهدات حین و پس از اجرا باید به نحوه مدیریت پروژه‌های صنعتی واقف باشیم.

‌اهداف پنهان در اجرای پروژه‌های صنعتی

در ادامه این مراسم، حمید رستگار با تشریح معضلات و موانع موجود در مسیر اجرای پروژه‌های صنعتی گفت: ‌اهداف پنهان و غیرتولیدی، بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی و تأسیسات زیربنایی و جنبی در حین اجرای پروژه‌های صنعتی، به کارگیری عوامل غیرحرفه‌ای در روند اجرا، عدم شفافیت اسناد و مدارک مناقصه و قراردادها که همواره مورد بحث کارفرما، پیمانکار و مشاور قرار می‌گیرد، از موارد مشکل‌ساز در اجرای این گونه پروژه‌ها است.

وی اضافه کرد: همچنین وجود معارضین در انتخاب زمین مناسب، تغییرات متعدد در اهداف پروژه در مراحل اجرایی، نبود سیستم‌های کنترل پروژه و سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه، بی‌برنامگی در تامین مواد اولیه صنعت به واسطه بی‌توجهی به طرح پایلوت کارخانه و نبود مطالعات کافی در زمینه طراحی به ویژه طراحی پایه‌ای که آن را با طرح مقدمات اشتباه می‌گیرند، از دیگر مسائل در این مسیر است.

رستگار خاطرنشان کرد: جای خالی فصول “ضوابط انتخاب مدیر پروژه: و تشریح مواردی که اجرایی نشدن آنها در پروژه‌ها مشکل‌ساز است، در این کتاب مشهود است که در آینده باید به مطالب آن افزوده شود.

مدیریت پروژه‌های صنعتی، نیاز جامعه دانشگاهی و حرفه‌ای

همچنین، محمدمهدی محمودی، استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران با اشاره به واگذاری کرسی یونسکو در معماری ایرانی- اسلامی به دکتر محمود گلابچی گفت: مدیریت پروژه‌های صنعتی با توجه به اجرای پروژه‌های صنعتی توسط مهندسان، به عنوان یک نیاز در جامعه دانشگاهی و حرفه‌ای مطرح بود و این کتاب می‌تواند گام مؤثری جهت رفع این نیاز باشد.

محمودی با تشریح مطالب و سرفصل‌های کتاب مدیریت پروژه‌های صنعتی افزود: در این کتاب نحوه طراحی، محاسبه، اجرا، راه‌اندازی و حتی نگه‌داری پروژه‌ها به تفصیل بیان شده است.

چرا پروژه‌های صنعتی تدریس نمی‌شود؟

در ادامه این نشست، کیومرث بیات با اشاره به سهم معماران در اجرای پروژه‌های صنعتی گفت: به رغم اهمیت صنعت و سطح بالای ساخت و ساز در کشور که بر اساس نیاز در مورد احداث آنها تصمیم‌گیری می‌شود، پروژه‌های صنعتی در هیچ‌یک از دانشگاه‌های معماری تدریس نمی‌شود.

وی با انتقاد از این روند، تالیف این کتاب را گام مثبتی در این عرصه دانست و گفت: علاوه بر بخش دانشگاهی بخش خصوصی نیز باید از این کتاب منتفع شوند، چون صنایع باید به طور مستمر در حال تحرک باشند تا محکوم به فنا نشوند.