لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سی و هفتمین گفتمان هنر و معماری
در پی توسعه صنعتی جوامع، زمینه های تخصصی متعددی در حوزه مدیریت پروژه های صنعتی ایجاد گردیده که علیرغم انجام تحقیقات پراکنده، به صورت راهبردی و مستقل، به آن توجه نشده است. طراحی و اجرای پروژه های صنعتی، از صنایع سبک مانند کارخانه های تولیدی کوچک تا صنایع سنگین مانند فولاد، آلومینیوم، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع فرآیندی، به دلیل داشتن ماهیتی پیچیده، نیاز به روش های برنامه ریزی خاص برای مدیریت پروژه داشته و دانشی متفاوت در این زمینه را می طلبد.

کتاب مدیریت پروژه های صنعتی با هدف تامین نیاز فوق الذکر و گسترش دانش و اطلاعات در این زمینه، انتشار یافته است. در این کتاب مباحث پایه مانند اهمیت پروژه های صنعتی، نگاه سیستمی به پروژه های صنعتی، مدل انتقال تکنولوژی و چرخه حیات پروژه ها مورد بررسی قرار گرفته است. مفاهیمی چون تشخیص فرصت، منشور پروژه، تجزیه و تحلیل ریسک (قبل از آغاز مطالعات کلیدی)، در بخش بعدی کتاب آمده و پس از آن تشریح امکان سنجی، برآورد اقتصادی، انتخاب محل و نحوه سرمایه گذاری و اجرای پروژه مورد توجه قرار می گیرد. مراحل حقوقی و اداری پیمان، انواع قراردادها و عناصر آن و انواع سیستم های اجرای پروژه و مدیریت اجرا به دنبال آن قرار دارد. مهندسی طراحی و نیز تدارک ساخت، تشکیلات سازمانی، مدیریت و نحوه کنترل و سپس برنامه ریزی و اجرای عملیات ساختمانی و مراحل نصب، راه اندازی و بهره برداری از تاسیسات به تفصیل بیان شده است.

مبحث مدیریت دانش در پروژه های صنعتی، پایان بخش کتاب است که به مفاهیم و تعاریف پایه در مدیریت دانش، دیدگاه ها و فرایند های آن و نیز مدل الگوهای معماری در مدیریت دانش می پردازد.

در سی و هفتمین گفتمان هنر و معماری که به رونمایی کتاب مدیریت پروژه های صنعتی تالیف آقای دکتر محمود گلابچی و مهندس امیر فرجی اختصاص دارد، سرکار خانم دکتر کتایون تقی زاده آقایان مهندس فریبرز مقیمی، مهندس حمید رستگار، مهندس کیومرث بیات، مهندس احمد علیپور، مهندس سیروس بزرگ گرایلی و دکتر محمدمهدی محمودی، با توجه جایگاه پروژه های صنعتی و نقش اساسی این پروژه ها در اقتصاد کشور، به معرفی کتاب می پردازند.

زمان: دوشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۷ الی ۱۹
مکان: نگارخانه پردیس هنرهای زیبا – دانشگاه تهران – خیابان انقلاب – خیابان قدس – درب شرقی دانشگاه
توزیع کتاب راس ساعت ۱۷ انجام می گیرد.