لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دبی در امارات و از استادان معماری مطرح کشور گفت: بیش از ۹۹ درصد معماری ایران و جهان به سبک مدرن طراحی می شود.

وحید قبادیان در همایش معماری در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سخنانی با موضوع معماری معاصر ایران و جهان افزود: در بررسی معماری معاصر ایران می توان معماری کشور را بعد از انقلاب به دو دوره تقسیم کرد که در دوره اول از سال ۵۷ تا ۶۷ یعنی پایان جنگ ادامه داشت و در دوره دوم از سال ۶۷ تاکنون است. وی اظهار داشت: ویژگی دوره اول معماری معاصر ایران تکمیل پروژه های قبل از انقلاب است و به دلیل درگیر بودن کشور با جنگ تحمیلی یکسری فعالیت های محدود معماری در سبک های سنت گرا، مدرن و پست مدرن انجام شد.

قبادیان با تعریفی از سبک های معماری سنتی و سنت گرایی گفت: معماری سنتی که در دوره قاجار به سبک اصفهانی معروف است بعد از انقلاب بسیار کم استفاده شده ولی سبک سنت گرایی که ساختن ساختمان هایی به سبک سنتی ولی با استفاده از مصالح امروزی است، مورد بهره بیشتری قرار گرفت. وی اضافه کرد: مصلای تهران از نمونه های سبک معماری سنت گرایی بوده که با استفاده از فناوری های جدید ولی به سبک سنتی ساخته شده است.

این استاد دانشگاه افزود: فراگیرترین سبک معماری در ایران و جهان معاصر، سبک مدرن است و این در حالی است که در سال ۱۹۷۲ مرکز معماری دنیا، سبک مدرن را به عنوان یک سبک پیش رو ( آوانگارد ) سبکی مرده اعلام کرد، اما به دلیل اینکه سبک معماری مدرن حرف جدیدی را ارایه می دهد، هنوز بیش از ۹۹ درصد از سازه های دنیا به سبک مدرن ساخته می شود.

قبادیان یادآور شد: سبک مدرن به عنوان معماری پایدار و به دلیل اهمیت دادن به پارامترهای اقلیمی همیشه مطرح است که در این سبک تزئینات در ساختمان به کار نمی رود و به شکل ساده ای ساخته شده است. وی اضافه کرد: در سبک مدرن تندیس گرایی مینی مالیسم مطرح بوده که می توان بناهای سینما آزادی، سینما توگراف و بانک مسکن تهران را به عنوان شاهد مثال ذکر کرد.

قبادیان در ادامه معماری ارگانیک را از اجزای معماری سبک مدرن نام برد و گفت: در معماری ارگانیک طبیعی و ساخته بشر با یکدیگر تلفیق شده که پارک جمشیدیه تهران نمونه بازر این نوع معماری در ایران است. وی سپس با اشاره به توجه و استفاده از سبک معماری پست مدرن در ایران گفت: بعد از انقلاب سبک معماری پست مدرن خیلی مورد توجه قرار گرفت چرا که با اتفاقات ایران همخوانی داشت. این استاد خاطرنشان کرد: سبک معماری پست مدرن بر انسان تاکید دارد و می خواهد به نوعی بازگشت به گذشته را مطرح کند.

قبادیان تصریح کرد: در سبک پست مدرن شاهد استفاده از گزاره های بومی و محلی در سازه ها هستیم و به نوعی می توان این سبک معماری را تلفیقی نامید، یعنی معماری را مقوله فرهنگی می بیند که هر منطقه با سایر مناطق تفاوت دارد که برج میلاد تهران، ساختمان مسجد حضرت ابراهیم (ع) در نمایشگاه بین المللی تهران، ساختمان اجلاس سران و مسجد امام رضا (ع) دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نمونه های بارز این سبک در ایران است.

قبادیان در پایان معماری هایتک را فرزند معماری مدرن معرفی کرد و گفت: فرق معماری هایتک با مدرن این است که سبک معماری مدرن ماشین و تکنولوژی را در اثر نشان می دهد ولی سبک هایتک درون ماشین و تکنولوژی را به معرض نمایش در می آورد و نوآوری یکی از ویژگی های سبک معماری هایتک بوده و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) بارزترین نمونه این سبک در ایران است.

رییس دانشکده عمران، معماری، نقشه برداری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در سخنانی با اشاره به حضور استادان مطرح معماری کشور در این دانشگاه اظهارداشت: در حال حاضر این دانشگاه با سه هزار و ۳۰۰ دانشجوی معماری و شهرسازی، بزرگ ترین دانشکده معماری ایران محسوب می شود و حضور هفت استاد تمام و سه استاد در سطح دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین را در زمینه حضور استادان برجسته معماری در کشور بی همتا کرده است.

حسین سلطان زاده در پایان به حمایت از انجمن علمی معماری، انتشار مجلات و برگزاری نمایشگاه های دانشجویی اشاره کرد و یادآور شد: دانشکده معماری به شدت به فعالیت های دانشجویان نیاز دارد و این دانشکده همه گونه امکانات و حمایت های لازم را در این خصوص از دانشجویان به عمل می آورد.