لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

علیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران درباره زنده‌یاد عبدالعزیز فرمانفرماییان که شب گذشته (۳۱ خرداد) در اسپانیا درگذشت، گفت: وی از استادان برجسته و تاثیرگذار معماری ایران بود و علاوه‌بر طراحی‌های مهم، نظام مهندسی مشاور در ایران را پایه‌گذاری کرد. وی را می‌توان تاریخ شفاهی معماری معاصر ایران نامید.-

رییس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: عبدالعزیز فرمانفرماییان، معمار معاصر، استاد دانشگاه تهران و از بنیانگذاران نظام مهندسی مشاور در ایران جمعه (۳۱ خردادماه) در سن ۹۳ سالگی بر اثر بیماری طولانی‌مدت در شهر «پالما د مایورکا» درگذشت و فردا (یکشنبه دوم تیرماه) در آرامگاه «مون‌پارناس» پاریس به خاک سپرده خواهد شد.

 

علیرضا قهاری افزود: وی که فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما یکی از رجال اواخر دوره قاجار بود، در سال ۱۲۹۹ در شیراز متولد شد و تحصیلاتش را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (دانشکده بوزار) گذراند و در ۱۳۲۹ فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت و در گاراژ پدرش کار طراحی را آغاز کرد.

 

وی ادامه داد: زنده‌یاد فرمانفرماییان پس از آن در یکی از آتلیه‌های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر محسن فروغی همراه با مهندس «آفتن دلیان»، هوشنگ سیحون و حیدر غیایی به فعالیت و تدریس در دانشگاه هنرهای زیبا مشغول شد و پس از آن دو دفتر، یکی با نام خودش در تهران و نمایندگی دیگری در آتن یونان برپا کرد.

 

این عضو جامعه مهندسان معمار ایران درباره ویژگی‌های زنده‌یاد فرمانفرماییان توضیح داد: وی شخصی باهوش و حرفه‌ای به‌شمار می‌رفت که توانست با نهاد مهندسی مشاور کارهای عمرانی را در ایران طرح و رسمی کند. از شاگردان وی می‌توان به گیتی اعتماد، نویسنده، استاد و رییس هیات مدیره مهندسین مشاور طرح و معماری اشاره کرد.

 

قهاری با اشاره به اهمیت زنده‌یاد فرمانفرماییان در حوزه معماری بیان کرد: در «کتاب معماران ایران» که دایره‌المعارفی دو زبانه (فارسی – انگلیسی) معماری است، نام وی در کنار دیگر بزرگان و پیشکسوتان معماری آمده است. همچنین موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی اندیشه معاصر نیز گفت‌وگوها و فیلم‌هایی از وی دارد.

 

رییس انجمن مفاخر معماری ایران درباره طرح‌های معروف و مهم وی گفت: نقشه جامع شهر تهران، استادیوم ورزشی آزادی، فرودگاه امام خمینی (ره)، ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، رآکتور اتمی دانشگاه تهران، ساختمان وزارتخانه‌های کشاورزی و راه و ساختمان، ترمینال حجاج فرودگاه مهرآباد، برج‌های سامان و ونک‌پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما و موزه فرش تهران، مجموعه شرکت مس سرچشمه کرمان، شرکت خانه در کرج، شرکت خانه در اصفهان و شرکت خانه در شرق تهران از کارهای ارزشمند زنده‌یاد فرمانفرماییان است.

 

قهاری در پایان افزود: انجمن مفاخر معماری ایران با همکاری جامعه مهندسان مشاور درصدد برپایی مراسم گرامیداشتی برای زنده‌یاد فرمانفرماییان است