لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران پیامی را به مناسبت روز معلی معمار در سوم اردیبهشت صادر کرده است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، فریدون رضوی کیا در پیام خود آورده است: هنر معماری و شهرسازی ایران که قدمتی همتای تاریخ و تمدن پر افتخار این مرز و بوم دارد ، در میان ملل و اندیشمندان جهان ، از چنان اعتبار و حیثیتی برخوردار است که همواره از آن به عنوان گنجینه های با ارزش تمدن بشری یاد می شود.

این هنر پر افتخار ریشه در باورها و اعتقادات انسانی – الهی هنرمندان این مرز و بوم دارد. فرهنگ معماری ایران منطبق با نبض آفرینش ، همواره به گسترش وحدت میان انسانها گرایش داشته و معماران ایرانی که ستایشگر نیک اندیشی ، راست گفتاری و درست کرداری بوده اند ، ایران زمین را به جلوه گاه بدیع خلقت بدل کردند.

وی در ادمه این پیام آورده است، ستاد بزرگداشت روز ملّی معمار با هدف حفظ ارزش های فرهنگی معماری و تأکید بر شخصیت مفاخر گذشته و در ادامه آن ارج نهادن به کسانی که در زمینه حفظ هویت معماری ایران نقش عمده ای داشته اند،در بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران تشکیل شده و در ۳۱ استان کشور با همکاری استانداری ها، شهرداری ها ، سازمان های نظام مهندسی و سازمان های میراث فرهنگی و دستگاه های فعال حوزه معماری و شهرسازی ،برنامه هایی را به این مناسبت با محوریت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدارک دیده و برگزار می کند.

رضوی کیا در این پیام انگیزه برگزاری این سلسله برنامه ها را نشات گرفته از ناشناخته ماندن حرفه معماری و نقش معماران هنو برای اکثر مردم عنوان کرده و افزوده است: به ترتیبی که غالباً از واژه معمار ، نقش بساز و بفروش تداعی می شود و خوشبینانه تر اینکه معماران را جزو مهندسین محترم سازه و عمران ، مهندس تأسیسات و … طبقه بندی می کنند.

شاید روز ملّی معمار و در عرض همین چند روز فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی در مورد نقش واقعی معماران که در عمل به طراحی جامع محیط زیست توده مردمی اشتغال دارند ، اشراف و ذهنیت درست پیدا کنند.

به گفته وی، اصولاً تا زمانی که معماران دست به کار طراحی نزنند ، فعالیت سایر مهندسین وابسته به حرفه معماری همچون مهندسین سازه ، نقشه بردار ، خاک شناس و بالاخره تأسیسات و … آغاز نمی شود و به عبارت دیگر معماران همانند رهبران ارکستر سمفونیکی می مانند که هماهنگی گروه نوازندگان ، تحت نظارت و هدایت آنها صورت می گیرد.

در نتیجه سایر مهندسان و متخصصان ، تولید کنندگان مصالح ، مجریان و پیمانکاران طرح ها ، مطابق طرح معماری آماده شده و تحت هدایت ، رهبری و نظر معماران به نقش تفویض شده شان می پردازند و عمل می کنند تا در مجموع به خلق و ارایه اثری که جوابگو نیاز مردم جامعه است ، شکل ببخشند.

روز معمار به عنوان بزرگترین رویداد حوزه معماری کشور ، یادآورد و تأکیدی بر شخصیت معمارانی است که در اعتلای این هنر در کشورمان که قدمتی بسیار دارد کوشا بوده اند و تأثیر فرهنگی گذاشته اند. دارای سبک و سیاق ویژه و مقبول طبع جامعه ایرانی بوده ، در حالی که با تکنولوژی پیشرفته روز همگام و در حفظ هویت ملّی و میهنی خود ثبات قدم داشته اند.

امروز ما روز ملّی معمار را گرامی می داریم

رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران در ادامه با گرامیداشت روز ملی معمار آورده است: این روز نه تنها به همه معماران ، بلکه به همکاران آنها ، عموم مردم ، کسانی که درگیر کار معماری هستند وبه علاقمندان واقعی آنها نیز تعلق دارد،چه امروزه جهان درحال تجربه کردن بحران‌های بی‌سابقه و به‌طور هم‌زمان است؛ بحران‌های محیط زیستی،آب و هوایی، اقتصادی، اجتماعی که ما را مجبور می‌کنند تا به صورت اضطراری در بسیاری از عوامل در هر بخش تجدیدنظر کنیم.

هر پروژه جدید فرضیه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند؛ مشتری جدید، سایت جدید، شرایط آب و هوایی جدید، برنامه‌های جدید و کاربران جدید توسط راه‌حل‌های مرتبط برای شرایط جدید ، وظیفه (حرفه) روزانه معمار و محیط‌های شهری با پدیده‌های حاشیه‌نشینی و مهاجرت و اشتغال، تغییر شکل شهرها و مجموعه‌های خوابگاهی و عدم رشد متناسب فضاهای عمومی شهری.

تجدیدنظر و پیدا کردن پاسخ‌های نوآورانه این فرصت را برای معماران به عنوان موتور محرکه این مجموعه پیچیده فراهم می کند تا استعدادهای خود را برای توسعه‌های جدید فنی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی و ارائه راه‌حل‌های زیباشناسانه به عنوان معمار نشان دهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرده است که با برگزاری چنین نشست ها و گردهمایی هایی بتوانیم توجه همگان را به این فعالیت ها معطوف سازیم ، روش ها ، اهداف و نتایج این برنامه ها را انتقال دهیم ، به طوری که هم بتوانیم از آنها درس بگیریم و هم بر پایه تجربیات دیگران کار کنیم. این نقش و وظیفه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی است.

منبع: خبرگزاری برنا

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی