لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

با اتمام مطالعات روستاهای روی خط گسل؛ مدیرکل مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: با تکمیل مطالعات روستاهای واقع بر روی خط گسل زلزله، این روستاها جابه‌جا و یا مساکن روستایی مقاوم‌سازی می‌شود.

علی ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: بر اساس مصوبه سفر نخست هیئت دولت به این استان مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی مکلف به مطالعه روستا‌های قرار گرفته بر روی گسل‌های زلزله‌خیز این استان شد.
وی با بیان اینکه این طرح در مراحل پایانی برای ویرایش قرار داد، گفت: به‌ منظور تکمیل و اجرایی شدن این مطالعات افزون بر ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده است که ۵۰ درصد این اعتبارات از سوی مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی و ۵۰ درصد دیگر از سوی استانداری تامین خواهد شد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: با انجام کامل این مطالعات توسط مرکز تحقیقات جابجایی روستاها و یا مقاوم‌سازی مساکن روستاهای در معرض خطر در این استان در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرکل مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری هدف از اجرای طرح جابجایی روستاهای در معرض خطر را حفظ جان مردم در برابر حوادث بیان و تاکید کرد: همراهی و مشارکت مردم موجب تسریع در اجرای این طرح خواهد شد.
وی بیان کرد: اگر مردم همکاری کنند و محدودیت‌های اعتباری این طرح نیز برطرف شود، آمادگی برای اجرای زودتر این طرح در استان وجود دارد.
ابراهیمی با تأکید بر ضرورت کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی در این استان گفت: طرح جابه‌جایی و ایمن‌سازی مناطق سکونتگاهی در معرض بحران از طرح‌های موثر برای مقابله با بحران‌های احتمالی است که باید با اجرای طرح‌های هدفمند و اصولی موانع فراروی برطرف شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های جابجایی زمینه ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جانی ناشی از حوادث غیر مترقبه ساکنان این روستاها فراهم خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: در طی سال‌های گذشته بارها شاهد آن بوده‌ایم که زلزله‌های زیادی رخ داده است و همواره بیشترین سهم خسارت از این حوادث نصیب روستاها شده است و با توجه به اینکه ایران کشوری نیمه روستایی است لذا نیمی از سکونتگاه‌های آن بر بنیاد معماری بومی و سنتی و به مفهومی گویاتر، معماری روستایی بنا شده است.
ابراهیمی اضافه کرد: پس با در نظر گرفتن مطالب بالا ضرورت پرداختن به بحث روستا و بازسازی آن پس از سوانح کاملاً آشکار است.

منبع: خبرگزاری فارس- شهریور ۱۳۹۰
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی