لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به مناسبت روز جهانی اسکان بشر و روز جهانی معماری مراسمی با حضور، دکتر پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، پوروزیری رئیس BLP اسکان بشر در ایران، مهندس علیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران،مهندس نادر محمدزاده مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان، مهندس مسعود نصرتی شهردار قزوین، مهندس منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری قزوین، اعضاء شورای اسلامی شهر و اعضای هیات مدیره سازمان در سالن تبلیغات اسلامی قزوین مورخ ۹۲/۷/۱۵ برگزار شد.

مدیریت خردمند فضای سرزمین اصلی‌ترین وظیفه معماران

دراین مراسم دکترحناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مدیریت خردمند فضای سرزمین اصلی‌ترین وظیفه معماران و طراحان شهری است، افزود: اگر این قانون را در جامعه عملیاتی کنیم می‌توان گفت که بخش عظیمی از وظایف معماران به درستی انجام شده است.

پیروز حناچی اظهار داشت: برخی از افراد فرهنگ را بخش حیاتی از معماری می‌دانند و معتقدند با بهره‌گیری از توانایی بالقوه فرهنگ می‌توان چالش‌هایی که معماران با آن روبرو هستند، برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه قوانین متعدد شهرسازی مانند احداث و توسعه معابر و حفظ آثار در کشور وجود دارد، اذعان کرد: اگر قانون‌گذار یک قانون مدیریت خردمند فضای سبز در کنار این قوانین تدوین می‌کرد مطمئنا همه این قانون‌ها به درستی در شهرها اجرا می‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی ادامه داد: اکنون باید با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم تلاش کرد تا قوانین حوزه شهرسازی و معماری به مسیر اصلی خود بازگرد تا تحول خوبی در این زمینه اتفاق بیافتد.

این مسئول با بیان اینکه شهری که تمام شهروندان به طور یکسان و مساوی از امکانات شهری برخوردار باشند در این شهر عدالت اجرا شده است، اضافه کرد: چنین شهری از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی به زیبایی شهر پاریس اشاره کرد و گفت: علت اصلی زیبایی این شهر به میزان فضایی بستگی دارد که در حوزه قلمرو به طور مساوی در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گرفته است.

دکتر حناچی با بیان اینکه در هر شهر به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه قلمرو عمومی ایجاد جاذبه می‌کند که تحقق این امر نیز موجب تولید ثروت می‌شود، بیان کرد: هر چیزی که موجب کیفی و دائمی در شهر شود ایجاد ثروت می‌کند که متأسفانه این نگاه در شهرهای ما فقیر است هر چند که این طور نبودیم چراکه شهرهایی در کشور داریم که گردشگران سختی سفر را تحمل می‌کنند تا آن را ببینند.

این مسئول با بیان اینکه نباید تصمیمات شهری پشت درهای بسته گرفته شود بلکه باید شفاف باشد، ابراز کرد: هر پروژه و اقدامی که می‌خواهد در شهر صورت گیرد قبل از آغاز عملیات اجرایی آن، اقدامات و منافع این پروژه را به شهروندان اطلاع می‌دهند تا افرادی که منافع‌شان درگیر آن می‌شود با دانستن و فهمیدن مطالبی به انجام این مهم رضایت داشته باشند که تحقق این امر از اقدامات مطلوب در شهر است.

توسعه پایدار شهری در گرو تصمیم‌گیری خردمندانه مدیران

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی یادآور شد: شهری باید کارآیی بالایی داشته باشد که این در مدیریت خردمندانه و خوب محقق می‌شود.

دکتر حناچی با اشاره به اینکه توسعه پایدار از مؤلفه‌های مهم در توسعه شهری است،‌ بیان کرد: پیرامون موضوع‌هایی شهری که تصمیم گرفته می‌شود باید همه جانبه باشد تا تأثیرات مثبت آن به مراتب بیشتر باشد.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه در برخی مواقع شیوه‌های تصمیم‌گیری غیر همه جانبه است که این مهم به پایداری توسعه شهری لطمه می‌زند که باید برای رفع این مشکل در انجام هر پروژه‌ای پایداری شهری آن را در نظر گرفت تا عملیاتی کردن یک پروژه موجب پایداری شهر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور معماری و شهرسازی اضافه کرد: یک مدیریت متخصص شهری می‌تواند به پایداری و توسعه شهری کمک بسزایی کند بر این اساس باید در انتخاب درست مدیران شهر دقت کرد.

دکتر حناچی با اشاره به اینکه قزوین یک شهر تاریخی و قدمت بسیاری دارد، عنوان کرد: باید قدر این آثار ارزشمند را دانست و با توجه به آن شهر را زیبا کرد چراکه این‌ها سرمایه‌های عظیمی هستند که متأسفانه در برخی موارد مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

کار معماری الزاماً فرهنگی نیست.

مهندس سیدعلیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران با بیان اینکه یک معمار نمی‌تواند فرهنگ فاخر را ترویج دهد، اظهار داشت: معماران به دلیل اینکه معماری کار فرهنگی و هنری است نباید فکر کنند که می‌توانند کار فرهنگی انجام دهند چون کار معماری الزاماً کار فرهنگی نیست.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و معماری از یکدیگر جداناپذیرند، بیان کرد: گروهی فرهنگ را موجب معماری و گروهی دیگر معماری را به وجودآورنده فرهنگ می‌دانند که پیرامون این دو موضوع هزاران سال است که بحث می‌شود.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: وقتی فرهنگ در جامعه اقتدار داشته باشد معماری در اوج قرار می‌گیرد به همین دلیل نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا کرد.

مهندس قهاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته مبنی بر اینکه « فرهنگ در جامعه مظلوم واقع شده است»، ابراز کرد: این مطلب را چه کسانی باید توجه می‌کردند، ما مدیران فرهنگی کم نداشتیم و شاید میلیون‌ها تومان در این زمینه هزینه شده که تاکنون باید فرهنگ ایران ریشه‌دارتر و نهادینه‌تر می‌شد.

وی اضافه کرد: با توجه به این هزینه‌ها و اقدامات انجام شده از سوی مدیران در زمینه فرهنگ باید بعد از انقلاب اسلامی فرهنگ در کشور رشد بسزایی می‌یافت که بر اساس آن از معماران توقع داشت که افتخار معماری در شهر به وجود آورند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران اظهار کرد: اصولاً وقتی اقتصاد و سرمایه در جامعه‌ای قالب می‌شود، خیلی به دنبال فرهنگ نمی‌رویم و همین امر موجب شده تا فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکند.

مهندس قهاری با اشاره به اینکه فرهنگ چهار مؤلفه دارد، بیان کرد: فرهنگ باید فلسفه داشته باشد فرهنگ بدون فلسفه معنایی ندارد.

این مسئول با بیان اینکه هر گفته‌ای و سخنی فرهنگ نیست گرچه از سوی مدیران فرهنگی جامعه گفته شود، خاطرنشان کرد: چون این مدیران خودشان صاحب فرهنگ نیستند به همین دلیل سخنشان دارای فرهنگ نیست.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با بیان اینکه مدیران فرهنگی جامعه باید بدانند که فرهنگ نمی‌تواند تابع دستورالعمل باشد، ابراز کرد: در طول سال‌های اخیر از سوی مدیران در زمینه فرهنگی بخشنامه‌های مختلفی صادر شده که متأسفانه این بخشنامه‌ها در فرهنگ تأثیر بسزایی نداشته بر این اساس فرهنگ نمی‌تواند تابع دستورالعمل باشد.

مهندس قهاری با بیان اینکه فرهنگ از سوی مدیران جامعه ترویج می‌یابد، بیان کرد: این مدیران باید باور فرهنگی داشته و در این حوزه برای دیگران الگو باشند تا هر حرف و سخن آنان در جامعه تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: با تحقق این مهم و به وجود آوردن جامعه فرهیخته می‌توان در برابر فرهنگ‌ستیزی مبارزه کرد و دوام آورد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به اینکه فرهنگ باید بتواند جوابگوی نیازهای امروز باشد و با این نیازها منطبق باشد، عنوان کرد: فرهنگ آسان پذیرفته نمی‌شود و نباید فکر کرد که مقوله‌ای در جامعه به عنوان فرهنگ اشاعه شده خیلی راحت پذیرفته می‌شود.

وی یادآور شد: فرهنگ همان طور که به راحتی پذیرفته نمی‌شود به راحتی نیز از بین نمی‌رود به همین دلیل می‌توان فرهنگ اصیل را از غیر آن به درستی تشخیص داد

مهندس مانی فر عضو هیئت مدیره و رئیس گروه تخصصی معماری قزوین نیز در این مراسم بیان داشت: امسال مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شده که در کنار ارائه دیدگاه های تخصصی در حوزه معماری، نمایشگاهی از آثار مهندسان معمار شرکت کننده در مسابقه طراحی ساختمان دفتر نمایندگی شهرستان بوئین زهرا برپا شده است.

در این مراسم پیام خوآن کلوس رئیس اسکان بشر سازمان ملل متحد و قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد توسط مهندس  پور وزیری قرائت شد.

در ادامه این مراسم از نفرات برتر طراحی معماری دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در شهرستان بوئین زهرا به شرح ذیل تجلیل شد:

  • اهدا ۵ میلیون تومان و لوح تقدیر به نفر اول:  آقایان نیما مکاری و یداله روشن
  •  اهدا ۳ میلیون تومان و لوح تقدیر به نفر دوم:خانم مولود حاجی ولیان قزوینی
  • اهدا ۲ میلیون تومان و لوح تقدیر به نفر سوم: خانم پریا علی اکبری و آقای حمید رحیمی مهربان
  • اهدا پانصد هزار تومان و لوح تقدیر به نفر چهارم: آقایان امیر احمد رضایی، وحید توفیق و امیر کارنیا
  • همچنین تقدیر از مهندسان پیشکسوت و فعال معماری استان و اجرای موسیقی توسط فریدون آسرایی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر

 

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر

 

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر

 

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر

 

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر

 

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر

 

مراسم روزجهانی معماری و اسکان بشر