You are currently viewing فیروز نادری، دانشمند ایرانی درگذشت

فیروزنادری، مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی در ناسا، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش جماران؛ فیروز نادری، دانشمند ایرانی درگذشت و این خبر را، دقایقی پس از فوت وی، خواهرزاده دکتر فیروز نادری در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد.

فیروز نادری، پنجم فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد.

۴ سال بیشتر نداشت که پدر و مادرش از هم جدا شدند. وی دوران کودکی را در شیراز گذراند اما پس از پایان دوره ابتدایی به تهران آمد و مقطع دبیرستان را در پایتخت سپری کرد.

نادری دوره کارشناسی خود را در رشته برق در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند.

وی پس از پایان تحصیل به ایران بازگشت و ضمن گذراندن خدمت سربازی، مدتی در مرکز «سنجش از دور ایران» فعالیت کرد.

دکتر نادری قریب به ۳۷ سال فعالیت در ناسا وظایف مختلفی را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۷۹ به «آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا»(JPL) پیوست و در این سال‌ها در زمینه‌های مختلف مهندسی سامانه‌ها، توسعه‌ فناوری، مدیریت برنامه و پروژه‌ی سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اخترفیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای کار کرد. زنده‌یاد نادری بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ مدیر برنامه‌های «اوریجینز» با هدف جستجوی سیاره شبیه به زمین در سامانه‌های سیاره‌ای بود .

وی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به سمت ریاست برنامه «اکتشاف مریخ» منصوب شد و در این مدت پرتاب موفقیت‌آمیز مدارگرد «ادیسه مریخ»، پرتاب کاوشگرهای مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» و توسعه مدارگرد «شناسایی مریخ» را در کارنامه خود ثبت کرد. این موفقیت‌ها در شرایطی به دست آمد که پیش از ریاست دکتر نادری، چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود. او پس از اثبات توانایی‌های خود در برنامه «اکتشاف مریخ»، در سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانش جت، وظیفه طراحی برنامه‌ها و راهبردهای استراتژیک را بر عهده داشت که تا ۲۰۱۱ نیز در این سمت باقی ماند.

در سال ۲۰۱۱ وی به بالاترین پست دوران کاری خود دست یافت و به عنوان مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا منصوب شد و تا سال ۲۰۱۶ که از سمت خود استعفا داد در همین پست مشغول به کار بود.

فیروز نادری، جایزه درجه دو ویلیام راندولف لاولیس از جامعه فضانوردی آمریکا (AAS) در سال ۲۰۱۰، مدال افتخار جزیره اِلیس در سال ۲۰۰۵، جایزه لیبرال در سال ۲۰۰۴ و بالاترین جایزه ناسا با عنوان مدال خدمت متمایز را دریافت کرده‌بود.

در سال ۲۰۱۶ ناسا به پاس خدمات ارزنده دکتر نادری نام سیارک (۵۵۱۵)EL1 1989 ‎را که در منظومه شمسی قرار دارد، به «سیارک نادری» تغییر داد .

همچنین پس از تصویب ممنوعیت ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، «اصغر فرهادی»کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار در اعتراض به این ممنوعیت از سفر به آمریکا خودداری کرد و دکتر فیروز نادری و «انوشه انصاری» را به عنوان نمایندگان خود در این رویداد معرفی کرد.

روزنامه اطلاعات