لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سرویس فرهنگی: انجمن مفاخر معماری ایران در تلاش است که با جلب نظر مقام های دولتی و سازمان های بخش خصوصی و نیز N.G.Oها، مقدمات تبدیل شهر اصفهان به پایتخت دائمی فرهنگی ایران را فراهم آورد.

علیرضا قهاری رئیس هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران گفت: تبدیل اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران از پیشنهادهای مرحوم هادی میرمیران بوده است و حمایت مقام های کشوری و مدیران ارشد جامعه برای تحقق این امر ضروری است.

وی با اشاره به اینکه با درگذشت هادی میرمیران، جامعه معماری ایران یکی از معماران پیشرو و در عین حال علاقمند به فرهنگ و هنر افتخارآمیز ایران را از دست داد، گفت: شناخت و تحلیل افکار و عقاید این معمار نیاز به استفاده از نظرات تحلیل گران، منتقدان و وقایع نویسان معماری معاصر ایران دارد.

قهاری گفت: مرحوم میرمیران معتقد بود حال که اصفهان به خاطر توانایی های موجود و سابقه تاریخی و فرهنگی اش نظر جهانیان را به خود جلب کرده است، حساسیت مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور نیز به آن بیشتر شود و به دلیل اینکه تهران به خاطر پیچیدگی مسائل و مشکلاتش نمی تواند پاسخگویی نیازهای فرهنگی و احراز هویت فرهنگی پیشین باشد، پس شهری چون اصفهان برای این مرکزیت مناسب خواهد بود.

قهاری گفت: مرحوم میرمیران معتقد بود که انتخاب روز معمار می تواند کمک بزرگی برای گسترش معماری در جامعه و جلب توجه مردم به این مساله باشد تا مردم نسبت به محیط زندگی و شهرشان حساسیت نشان بدهند وبا معماری آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه ایده های مترقی مرحوم مهندس میرمیران تنها در زمینه طراحی و برنامه ریزی های معماری و شهرسازی نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که طرح حفاظت از میراث مکتوب معماری و شهرسازی ایران مطرح شد مرحوم میرمیران پیشنهاد کرد که موزه ملی معماری را ایجاد کنیم که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگریوقت پس از دریافت نامه انجمن مفاخر معماری ایران، دستور تاسیس این موزه را صادر کرد، اما تاکنون خبری از تاسیس آن نشده است.

وی با اشاره به برنامه های این انجمن در بزرگداشت مرحوم میرمیران،گفت: آن مرحوم تعلق به قشر خاصی ندارد بلکه او یک معمار ملی با ایده های مترقی با پشتوانه با شکوه معماری فاخر و اصیل ایرانی است و انجمن به پاس تلاش های وی در اعتلای دانش و فرهنگ این مرز و بوم و به مناسبت هفته معماری و روز معمار، نخستین نشان ویژه خود (نشان معماری ایران) را به مرحوم میرمیران اختصاص داد.

همچنین قرار است به همت انجمن و دوستداران میرمیران، تندیسی از این معمار فرهیخته تهیه شود که با چند هنرمند مجسمه ساز مشغول مذاکره هستیم. از سویی دیگر زندگینامه و برخی آثار مهندسی میرمیران در کتاب معماران ایران که در دست چاپ است درج خواهد شد.

منبع: روزنامه اطلاعات -فروردین ۱۳۸۵
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی