لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

اولین نشست تخصصی از این سلسله نشست ها با عنوان «پژوهش در معماری مدارس» به تعریف معماری مدارس، بررسی ساختمان مدارس در کشورمان و استراتژی نهادهای مسئول در این باره اختصاص پیدا کرد.

مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران سلسله نشست هایی تخصصی را با همکاری انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند تا مسائل و کاستی ها و مشکلات معماری امروز را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

بنا شده این جلسات فرصتی باشد برای طرح مباحث تخصصی معماری از زبان کارشناسان و متخصصان معماری در حضور نمایندگان رسانه ها، تا نتیجه مباحش به صورت گزارش های مطبوعاتی به اطلاع مردم و مسئولین برسد برگزارکنندگان این نشست معتقدند که طرح مشکلات و نقاط ضعف معماری ایران و انعکاس آنها از طریق رسانه ها این امکان را فراهم می کند تا هم مسئولین برای تصمیم گیری ها در جریان مباحث کارشناسی قرار بگیرند، هم علاقه مندان معماری خواننده گفت و گو ها و تحلیل های معماران پیشکسوت باشند و نیز عامه مردم نیز با معماری، تاثیرات ان برفضای زیست و زندگی انسانها و شرایط فعلی معماری در کشورمان آشنا شوند

معماری مدرسه قدم اول

اولین نشست تخصصی از این سلسله نشست ها با عنوان «پژوهش در معماری مدارس» به تعریف معماری مدارس، بررسی ساختمان مدارس کشورمان، اتفاقاتی که در زمینه ساخت مدرسه در کشورمان رخ داده و استراتژی نهادهای مسئول در این باره اختصاص پیدا کرد.

در این نشست مهندس پرویز مختاری، دکتر سیروس باور، مهندس ابوالحسن میرعمادی، مهندس پرهمت و مهندس سید علیرضا قهاری از معماران پیشکسوت کشورمان حضور داشتند.

هر کدام از این معماران درباره وضعیت معماری مدارس و تلاش هایی که تا به حال در این باره در کشورمان صورت گرفته به نکاتی اشاره کردند

کمیته ای برای معماری مدارس

از دو سال پیش معماری مدارس مورد توجه مسئولین حوزه ساخت و ساز آموزش و پرورش کشور قرار گرفت و به دنبال طرح مباحث مربوط به معماری این دسته از بناها، کمیته ای به ریاست حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل ک از اعضای آن می توان به عبدالعلی زاده وزیر سابق مسکن و شهرسازی، بوربور رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اشاره کرد.

این کمیته همزمان تحقیق و پژوهش درباره معماری مدارس، ویژگی های این نوع ساختمان سازی و بررسی راهکارهای بازسازی، تجهیز، مقاوم سازی و هویت بخشی مدارس را با هم پیش برد و علاوه بر تحقیق و تفحص طراحی مدارسی به عنوان نمونه و الگو را مدنظر قرار داد.

این اتفاق زمینه را برای همکاری و حضور متخصصان و کارشناسانی که در این حوزه ادعا و علاقه به همکاری داشته اند، فراهم کرد و در نتیجه این حرکت جدی، دو نمایشگاه از نمونه طرح های معماران از مدرسه ای با هویت ایرانی و اسلامی برگزار شد.

کتاب نمایشگاه اولی کمی بعد راهی بازار کتاب معماری شد و کتاب دوم هم به زودی آماده توزیع خواهد بود.

این طرح بسیاری از معماران و دفاتر مهندسان مشاور را به تکاپو انداخت و خیلی ها در این باره ایده هایی متنوع ارائه کردند اما مشکلات معماری کشورمان به خصوص در عرصه معماری چندان هست که ساماندهی و بررسی آنها نیازمند زمان و کار کارشناسی جدی و مداوم است.

درباره معماری مدارس نیز همین دیدگاه سبب شد تا یک بار دیگر معماری مدارس موضوع نشستی تخصصی شود.

فضای آموزشی متناسب با برنامه های آموزشی

تحلیل ها و گفت و گوهایی که در اولین نشست مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران درباره معماری مدارس ارائه شد به چند سرفصل مهم قابل دسته بندی است. معماران حاضر در این نشست معتقدند که اولا باید برنامه های آموزشی کشور و افق چند ساله اش روشن باشد تا معمار بداند مدرسه ای که طراحی می کند قرار است چه فضاهایی با چه کاربری هایی ارائه کند. هویت مدارس نکته دومی بود که به آن پرداخته شد.

به اعتقاد پیشکسوتان معماری باید اول تعریف روشنی از هویت ارائه کرد و پس از آن مشخص کرد که مقوله هویت قرار است در کدام بخش یک بنا جریان داشته باشد؟ آیا فرم ها انتقال دهنده مفهوم هویت هستند؟ یا اصول معماری؟ یا مواد و متریال یا…؟ به اعتقاد این معماران ارگ ها و کاشی های ایرانی در یک بنا به معنی ایرانی و اسلامی شدن آن بنا نیست سبک سازی، ایمن سازی، ساخت بناهایی با استفاده از تکنولوژی روز از جمله مواردی است که ضرورت انها در این نشست مطرح شد. کارشناسان حاضر در این نشست امیدوارند که نهادهای تصمیم گیرنده در این حوزه، برای تصمیم گیری به نظرات آنها توجه داشته باشند و به نتایج این نشست ها هم توجهی داشته باشند.

بررسی و نوشته: آذر مهاجر

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی