لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

نشست هم اندیشی چالش ها اموزش شهرسازی در ایران ۲۶ بهمن در مرکز مطالعات، تحقیقات شهرسازی و معماری ایران برگزار می شود.

سید علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: آموزش شهرسازی در ایران چهار دهه سابقه دارد و در حال حاضر بیش از ۱۰ دانشکده و مرکز اموزش عالی رشته شهرسازی را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا آموزش می دهند.

وی ادامه داد: در کشورمان هنوز مقوله شهرسازی شناخته شده نیست و برای آموزش این رشته از کتابها و دانش غرب استفاده می شود و در طول تاریخ کتابهای انگشت شماری درباره ی شهرسازی توسط ایرانیان نوشته شده است.

قهاری تصریح کرد: شهرسازی ما چه در زمینه تئوری و چه در زمینه عملی بر پایه سیستم حمل و نقل اقتصاد و الگوهای برداشته شده از غرب شکل گرفته و اوتین طرح جامع شهرسازی که طرح جامع تهران بود توسط یک مؤسسه آمریکایی در دهه ۵۰ ارائه شد و بعد از ان به تدریج تمام طرح های جامع شهری توسط مهندسان مشاور ایران بر اساس ان طرح نخست ارائه شد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران افزود: ایران دارای فرهنگ و تمدن بسیار بزرگی است و در بسیاری از رشته ها شاخصه های ویژه ای دارد که مختص این سرزمین است .

به همین دلیل الگوهای معماری و شهرسازی کشورمان باید برگرفته از هویت و فرهنگ ایرانی باشد که متاسفانه در حال حاضر چنین نیست.

منبع: سایت باشگاه خبرنگاران-بهمن ۱۳۸۷
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی