لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

شهرستان رزن، در شمال شرقی استان همدان، با زمین های حاصلخیز و مراتع پر رونق دامداری و آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی، در ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان دارای ۲۵هزار نفر جمعیت است که اکثرا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند، اما زبان فارسی نیز در بین اهالی شهرنشین رواج دارد. رزن در دشتی واقع است که اطراف آن را ارتفاعاتی از رشته کوه های زاگرس در برگرفته و توسط رودخانه هایی سیراب می شود که مهمترین آن رودخانه خمیگان نام دارد.

رایزن یا رزان که اولی به معنای مهماندار است و دومی از کلمه (رز) انگور می آید را ریشه نام “رزن” دانسته اند. رزن شهری است زیبا با چشمه های آب معدنی و مردمی خونگرم و مهمان نواز. این دیار با نام تاریخی “درگزین” از قدمت و تاریخ پرفراز و نشیبی برخوردار است و بزرگان و مشاهیری تاثیر گذار در تاریخ ایران از این خطه برخاسته اند.

مهمترین اماکن مذهبی رزن، مقابر امامزاده اظهر بن علی و امامزاده هود است که هر دو بنا به دوران مغول و قرون هفتم و هشتم هجری تعلق دارد.
این شهرستان در حال حاضر بزرگترین مرکز تولید سیمان در کشور است و دارای معادن سنگ قابل توجهی است و در حوزه تولیدات کشاورزی نیز رتبه نخست را در استان دارا می باشد. همچنین بزرگترین مرکز پرورش اسب در غرب کشور در رزن قرار دارد.

در بیست و سومین گفتمان هنر و معماری، پس از نمایش فیلم، شرح خواجه رشید الدین فضل اله و عین القضات همدانی خواهد آمد و آداب ایرانگری در دوره معاصر نقد خواهد شد. آقایان علی طاهری، شهریار سیروس، مهندس یزدان هوشور، مهندس پرویز طلایی و مهندس نادر ناصرالمعمار، آغازگر هم اندیشی خواهند بود.

زمان: چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵
اطلاعات گردشگری همدان و کتاب راس ساعت ۱۶ توزیع می گردد.