لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سی و چهارمین گفتمان هنر و معماری
شهرستان کبود- رآهنگ که نام آن به شکل کبودرآهنگ و کبوترآهنگ هم نوشته و تلفظ می شود، در شمال غربی استان همدان با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰هزار نفر قرار گرفته است. کبودرآهنگ مرکب از دو کلمه کبود و راهنگ (به معنای قنات) می باشد. این منطقه در آغاز موطن طائفه حاجی لر قراقوزلو بوده که در حدود چهارصد سال پیش در این مکان مستقر شده اند. زبان گفتاری مردم ترکی آذربایجانی است. غار علیصدر (علی سرد) که در این شهرستان قرار دارد یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای آبی جهان و جذابترین مناطق زاگرس است. این غار در دل تپه های کبودرآهنگ (ساری قیه)، در نزدیکی روستای علیصدر و در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا جای گرفته است. سازند این غار مربوط به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی و از نوع سازند آهکی کریستالیزه سیاهرنگ می باشد که در حدود ۱۵۰میلیون سال پیش در بستر دریا رسوب کرده است. منبع آب جاری در غار، بارش های جوی منطقه است. نوسانات ارتفاع آب محدود بوده و نهایتا به یک متر می رسد و در فصول پر باران، مازاد آب به صورت چشمه از اطراف غار خارج می گردد. به دلیل ریزش رسوبات به کف غار عمق آب بسیار متفاوت و از صفر تا ۱۴ متر می باشد. وجود املاح زیاد در آب و کف غار و نیز فقدان نور طبیعی باعث گردیده که هیچگونه حیات ملموسی در غار جریان پیدا نکند.

وجود دالان ها، تالار و ستون های مزین به آویزها (استالاکتیت ها و استالاکمیت ها)ی رنگارنگ با اشکالی بدیع در این غار عظیم و حیرت آور، آن را به یکی از پر جاذبه ترین نقاط گردشگری غرب کشور تبدیل نموده است. اقدامات اولیه جهت شناسائی این غار در سال های ۴۲-۱۳۴۱ توسط گروهی از کوهنوردان همدانی صورت گرفت و در سال های بعد با انتشار خبر کشف این غار، غارنوردان و محققان و در نهایت علاقمندان به آثار طبیعی به طور روزافزون به این پدیده شگفت انگیز جذب شده اند. بر اساس شواهد موجود، بخش های مدخل و دهلیز ورودی غار علیصدر از دوران سلجوقی نیز مورد استفاده مردمان به شکل پناهگاه و تامین کننده آب مشروب و کشاورزی قرار گرفته است. زبان شناسان معتقدند نام کبودرآهنگ به معنای قنات کبود می تواند نام برگرفته از غار علیصدر باشد.

در سی و چهارمین گفتمان هنر و معماری، پیرامون استان همدان و شهرستان کبود رآهنگ، هم اندیشی با حضور صاحب نظران حوزه ایرانشناسی با عنوان “ایران، سرزمین ناشناخته” انجام می گیرد، که با نمایش فیلم همراه است.

زمان: چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵