لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

رابطه و پیشینه تاریخی میان ایران و هند و زمینه های مشترک فرهنگی بین دو کشور به ویژه به واسطه وجود حکمرانان و سلاطین مروج فرهنگ و هنر، در طول تاریخ، تاثیراتی بنیادی بر جای گذاشته است. قدرت های سیاسی و حکومت های محلی هند که با علاقمندی بسیار پذیرای هنر و هنرمندان ایرانی بوده اند و نیز مهاجرت های قومی و تبادلات تجاری بین دو کشور، به این روند سرعت و تعمیق بخشیده اند.

در دوره معاصر با این که رابطه گسترده بین هنرمندان و معماران دو کشور وجود نداشته است، ولی به طور همزمان معماران ایران و هند در پی یافتن هویت و ارزش های فرهنگی خود با چالش های مشابهی روبرو بوده اند و در پی یافتن راهکارهای تعامل یا تقابل با فرهنگ غالب دنیای غرب، آموزه های یکسانی را تجربه می کرده اند. دیالوگ میان این اندیشمندان می تواند حوزه های قابل تامل در درک مستقیم و بی واسطه از مفاهیم فرهنگ معاصر و دریافت هویت دیرینه سرزمین به وجود آورد که به شناخت و بهره برداری مناسب از یافته ها بیانجامد. مواجهه با پدیده جهانی شدن (که تمایلی شدید به یکسان سازی فرهنگ ها دارد)، فضای جدیدی در گفتمان و هم اندیشی میان این ملت ها را می طلبد که ارزش های فرهنگی و تاریخی شان بیش از پیش کم رنگ تر شده یا در معرض نابودی کامل قرار دارد.

در سی و ششمین گفتمان هنر و معماری آقایان دکتر شهاب کاتوزیان، دکتر بیژن صفوی، مهندس کورش دیباج طباطبایی و مهندس شهریار یقینی پس از نمایش فیلم مستند فرهنگ،تاریخ و معنویت، به جنبه های تبادل اندیشه در زمینه مشترکات فرهنگی دو کشور خواهند پرداخت.

زمان: چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵