لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

سی و پنجمین گفتمان هنر و معماری
در سال های اخیر با ورود فناوری نوین در عرصه مصالح ساختمانی، خواسته معماران و مهندسان سازه در زمینه ارتقای کیفی عملکرد ساختمان ها تحقق یافته است. پیشرفت مصالح نوین، باعث اصلاح زیربنائی طراحی و ساخت و ساز گردیده و در این میان مصالح هوشمند توجه محققان را بیش از پیش به خود جلب کرده است. چرا که این مصالح روند بازدهی منطقی و برنامه ریزی شده را تسهیل نموده و از خصوصیات قابل تغییر در برابر نیازهای مختلف برخوردارند و از این رو می توان مصالح هوشمند را ابزار کار طراحی ساختمان هایی که در معرض تغییر متناوب شرایط هستند، دانست. اکنون طراحان در پی ایجاد سطوح ساختمان، دیواره ها و نماها بوسیله مصالح هوشمند هستند تا بتوانند بطور ارگانیک طراحی خود را بهینه سازی کرده و از یک جعبه بی روح، موجودی متعامل با محیط بیافرینند و از این طریق پاسخی مناسب برای عملکرد ساختمان و نیاز رو به افزایش و گردش سلایق مشتریان بیابند.

معماری هوشمند، نگرش جدید به آینده ساختمان سازی در جهان است، ساختمان هایی که قادر به تطبیق با شرایط داخل و خارج بنا هستند و به تقلید از سیستم واکنش موجودات زنده، قادرند در برابر شرایط مختلف جوی مانند وزش باد، گرما و سرمای بیش از حد و تغییر تابش نور خورشید، واکنش نشان دهند. همانگونه که داخل ساختمان نیز در مواجهه با پدیده هایی همچون تجمع بیش از اندازه افراد، ناگزیر به تغییرات در ابعاد و اندازه های خود می گردد.

در سی و پنجمین گفتمان هنر و معماری، که با نمایش فیلم همراه خواهد بود، آقایان دکتر حمیدرضا وثوقی فر، مهندس سید کاظم سادات شکوهی، مهندس حسن نظرزاده دباغ، مهندس شهرام ترک و مهندس ایرج حسنی به جنبه های گوناگون این نوع معماری و کاربرد مصالح هوشمند در ساختمان های امروزی می پردازند.

زمان: چهارشنبه ۳ اسفند ماه ۱۳۹۰ از ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: موزه هنر امام علی (ع) – خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵
کتاب راس ساعت ۱۶ توزیع می گردد.