لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

«اسب‌ها را باید برای پیداکردن باغ‌های تهران زین کنیم. برای پیدا کردن مظلوم‌ترین موجودات روی زمین که قطع می‌شوند و هیچ مسئول مستقیمی ندارند تا جوابگو باشند.»

به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا، به دنبال ایجاد کمپین «حفاظت از باغ‌ها و درختان تهران» صدوهفتادمین گفتمان هنر و معماری، انجمن مفاخر معماری ایران، وضعیت باغ‌های تهران را مورد بررسی قرار داد؛ در این جلسه مباحث مختلفی درباره علت نابودی باغ‌ها و احداث آسمان‌خراش‌هایی که هر روز با تخریب فضای سبز در یک نقطه از تهران سربرمی آورند، صحبت شد.

محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهراندر این نشست اظهار کرد: قدیم‌ها می‌گفتند اگر کسی اسب‌اش را گم کرد در باغ‌ها به دنبال آن بگردد، اما اکنون می‌گویند با اسب باید به دنبال باغ گشت. در حالی است که نخستین عنصری که باعث آبادانی شهرها شد ایجاد خانه‌ها در کنار درختان و باغ‌ها بود . باغ‌ها به مرور زمان به یکدیگر پیوستند و شهر را ایجاد کردند و حالا هنوز درختان نیمه‌جانی هستند که نشانه‌هایی از گذشته دارند.

وی با اشاره به تصویب قانون و گسترش فضای سبز در سال ۱۳۵۹ گفت: بر اساس آن قانون باید سند اجرایی باغات تهیه می‌شد و باغ‌ها به عنوان موجودات زنده شناسنامه‌دار می‌شدند، اتفاقی که هنوز رخ نداده است. اگر ما به دنبال حفظ باغات و صیانت از محیط زیست هستیم باید به این مطلب تاکید کنیم تا قرائت جدیدی داشته باشیم و گردن به قانون بگذاریم. اگر این اتفاق افتاد فکر می‌کنم بتوانیم به جاهای خوبی برسیم.

او با بیان این‌که زمانی درآمد‌های شهرداری از محل عوارض دروازه‌های تهران بود، افزود: در سال‌های پس از انقلاب این عوارض به حداقل رسید و به مرور مردم محل و منطقه هر کدام هزینه‌های شهر را پرداخت می‌کردند، اما آنها هیچ‌گاه نمی‌گفتند چگونه باید درآمد به دست آوریم، بلکه در برخی از شهرها با صادرات فرش و کشمش درآمد داشتند. اما زمانی که طرح‌های جامع و تفصیلی مبتنی بر پول – پایه، تهیه و تصویب شد نباید انتظار بیشتری از وضعیت کنونی فضاهای شهری داشته باشیم.

وی وجود باغ در هر شهر را یک محل درآمد اقتصادی برای خانواده‌ها دانست و گفت: در حال حاضر مظلوم‌ترین موجودات روی زمین را قطع می‌کنند تا آپارتمان بسازند. بسیاری از درختان به خاطر آلودگی هوا سر فرود آورد‌ه‌اند. آنها قرار بود CO2 را بگیرند و به ما اکسیژن بدهند کاری که خودشان اکنون نمی‌توانند انجام دهند. درختان مظلومند و به مرور در حال از بین رفتن هستند این اتفاق به طور چشم‌گیر در خیابان ولی‌عصر (عج) تهران در حال رخ دادن است.

وی گفت: در حدود ۸۰ سال پیش رضاخان بیش از ۶۰ هزار اصله درخت در طول ۱۸ کیلومتر در خیابان ولیعصر (عج) و در هر نیم متر کاشت. اما براساس آمار ارائه شده ۱۱ هزار درخت باقی مانده بود و حالا براساس آخرین آمارها فقط هفت هزار درخت از آن زمان در خیابان ولی‌عصر (عج) داریم.

او تاکید کرد: افرادی هستند که داعش‌وار درخت قطع می‌کنند و ما نمی‌توانیم آنها را به میز محاکمه بکشیم چون سنداجرایی نداریم. یعنی شناسنامه‌ای از درخت در دست نداریم. حتی در صدا‌وسیما به راحتی تبلیغ چی‌توز و مزمز می‌کنند اما هیچ‌گاه به این فکر نکرده‌اند که برای حفاظت از درختان یک تبلیغ داشته باشیم. در بسیاری از قوانین ما معضلات و مشکلات اینگونه است که بین بخشی تعریف می‌شوند. بنابراین اکنون اگر بپرسیم مسوول محیط زیست کیست؟ نمی‌توانیم جواب دقیقی به آن بدهیم، چون هر بخش از محیط زیست توسط یک دستگاه یا یک نهاد مدیریت می‌شود.

حقانی در ادامه با تاکید بر وجود اشکالاتی در طرح تفصیلی تهران گفت: در این طرح چهار پهنه G، R، M و S تعریف شده است. اما درا ین میان یک سوال مطرح است؛ ‌آیا همه باغات تهران در پهنه G هستند؟ قطعا این اتفاق نیفتاده است. ما اکنون به دنبال این هستیم که در سایر پهنه‌ها به دلیل حقوق مالکانه آنها را در ضوابط پهنه G ببینیم.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته در جمع مسوولان مدیریت شهری تهران گفت: ایشان در آن زمان تذکرهای زیادی برای حفاظت از بافت‌های تاریخی دادند اما ما هنوز هیچ کدام از صحبت‌های ایشان را عملی نکرده‌ایم. فقط همایش و نمایش برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: بودجه ما در شهرداری ۱۷ هزار میلیاردتومان است اداره شهری با مسائل مالی زیاد و نارسایی‌هایی که دارد مشخص نیست که چه میزانی از این بودجه را می‌تواند در کدام بخش‌ها هزینه کند؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد شورای شهر تهران مبنی بر اقداماتی که برای از بین بردن فضای سبز اکباتان در حال انجام است، گفت: من حق را به مردم آنجا می‌دهم. هر شهروند برای خود تعریف و قانونی دارد. متاسفانه اعضای هیات مدیره از یک طرف پول جابه‌جایی زباله را به شهرداری می‌دهند از طرف دیگر خودشان زباله‌ها را جابه‌جا کنند. آنها حتی عوارض نوسازی هم پرداخت می‌کنند اما خدماتی نمی‌گیرند.

او در ادامه همچنین به مسائل و مشکلاتی که در شورای شهر تهران وجود دارد، اشاره کرد و گفت: برج‌باغ‌ها با نیت خیر تصویب شد، من پیشنهاد ۷.۵ درصد سطح اشغال در باغ‌ها را داده بودم پس از مدتی این میزان به ۳۰ درصد تصویب شد. ای کاش تا همین میزان اجرایی می‌شد اما متاسفانه پس از مدتی آن به ۴۰ تا۶۰ درصد و بعد از آن ۱۰۰ درصد در زیرزمین رسید حتی ۱۰۰ درصد در زیر منطقه‌ای که قرار بود برج ساخته شود مجوز پنج طبقه پارکینگ صادر شد.این یعنی همه درختان را ایستاده نابود کردیم.

حقانی افزود: ما زورمان را می‌زنیم تا بتوانیم دست کم باغات را با پهنه G در طرح تفصیلی قرار دهیم روزی که توانستیم بزرگراه حکیم را از پهنه R به پهنه G تبدیل کنیم روز عروسی‌مان در شورای شهر بود ما داریم در این سرمای سخت شبانه نرمش می‌کنیم که یخ نزنیم.

به گزارش ایسنا،سپیده شفایی یکی از معماران و اعضای مفاخر ملی ایراندر این نشست با اعتراض گفت: اگر مایل هستید باغ‌ها را حفظ کنید به فکر ساختار تهران باشید.

وی با بیان این‌که یکی از تهیه‌کنندگان سند طرح تفصیلی است گفت: وقتی طرح تهیه شد آنها طرح را از من گرفتند روی آن چهار طبقه مجوز دادند و در اعتراض به من شهردار می‌گوید من کارفرما هستم. این در حالی است که به اعتقاد من هر کدام از مسوولان دولتی فقط کارفرمای ملت هستند نه سرمایه‌گذاران.

تا سه سال آینده منتظر پرونده‌های جدید تخریب باشید

به گزارش خبرنگار شهری ایسنا،پیروز حناچی، معاون شهرسازی و ومعماری وزارت راه و شهرسازیکه در ۱۵ دقیقه پایانی این نشست چهار ساعته در جمع معماران و برخی از اعضای شهورای شهر در باغ موزه دفاع مقدس حاضر شد، گفت: برای حفظ باغ‌ها ما قوانین زیادی داریم اتفاقاتی که در ۱۰ سال اخیر در شهرها رخ داده است،خاموش کردن مانیتورینگ شهراست.او گفت: درختان چنار ۲۰۰ ساله در شهرمان را قطع می‌کنند کاری که مابه ازای مالی‌مان نمی‌توانیم جایگزین آن را جبران کرد. بخشی از این مانیتورینگ نظام را تهران باید کنترل می‌کرد که نکرده است. این اتفاق در همه کلانشهرهای ایران وجود دارد. در تبریز حدود ۴۰۰ هکتار فضای سبز تبدیل کاربری داده است به‌طور طبیعی برای تحقق این امر در همه شهرها مشکل داریم.

به گفته‌ی او باید تا سه سال آینده منتظر روشن‌شدن پرونده‌های جدید تخریبی باشیم که هنوز هیچ صدایی از آنها بلند نشده است به جرات می‌گویم در دو سال گذشته جلوی تخریب‌ها را گرفته‌ایم.

حناچی با تاکید بر این نکته که برخی از شهرها از محل فروش فضاهای فیزیکی ارائه می‌شوند، اظهارکرد: ‌در دوره اخیر چندین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی به موضوع تدقیق طرح تفصیلی پرداخت . این موارد به سند تبدیل و ابلاغ شدند. ما باید مانیتورینگ را روشن کنیم.

وی گفت: می‌توانیم قول بدهیم در کمیسیون ماده ۵ هیچ تصمیم غلطی نگرفتیم و نمی‌گذاریم گرفته شود. هرچند حرکت ما به تنهایی کافی نیست.
منبع : ایسنا