لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

یکصد و نودمین گفتمان هنر و معماری

معلولیت مقوله­ای است آشنا و محتمل. همه انسان­ها در طول دوران تغییر پذیر زندگی خود نوعی از معلولیت را تجربه می­کنند. خواه از نوع موقت و خواه دائمی. اما همگان حق استفاده از محیط و امکانات محیطی که در آن زندگی کنند، با هر سطح توانایی را دارا می­باشند و حال تنها نوعی از معماری پاسخگوی نیازهای بشر در شرایط معلولیت است که در فرایند طراحی بگونه­ای فراگیر و دسترس پذیر طراحی شده باشد.
در کمتر از نیم قرن اخیر این مساله در جهان مورد توجه طراحان قرار گرفته است و راهکارهایی در باب معماری در راستای تامین حقوق شهروندی تنظیم شده است. در این باب سازمان ملل نیز اقدام به باز تعریف مولفه­های شهر پایدار نموده است.
در این نشست با هدف تاکید بر حساسیت و اهمیت این مساله در باب طراحی ساختمان­ها و فضاهای شهر به راهکارهایی در تجربیات خارجی در این زمینه خواهیم پرداخت. و نمونه­های فضاهای عمومی را از منظر معلولین بررسی خواهیم کرد. استفاده از گروه­های هدف  متخصص در این زمینه راهکاری در تحقق بخشی به مطالعات، طراحی­ها و نظریه پردازی هاست.
در ادامه، به مروری مختصر پیرامون نظریه­ها و روش­های مطرح و آزموده شده در این زمینه خواهیم داشت و معضلات پیش روی تحقق این اهداف و آرمانها را بررسی خواهیم نمود.
در این نشست آقای دکتر میثم معصومی و خانم مهندس لیدا اسلامی مباحث خود را ارائه خواهند کرد و در بخش پنل گفتگو آقایان دکتر محمدمهدی محمودی، خانم دکتر محبوبه خلوق و آقای مهندس منصور برجیان به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت

زمان: چهارشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
مکان: باغ موزه قصر ،‌ خیابان شریعتی ، خیابان مطهری شرقی
انجمن مفاخر معماری ایران