این کار را در سال ۱۳۴۶ شروع کردم و در سال ۱۳۵۲ به پایان رساندم. در آن زمان حتی کامپیوتر نبود. پیشرفته ترین وسیله تهیه نقشه میزهای چوبی نقشه کشی با تکنیکراف بود . حدود ۳۰ سال بعد کامپیوترهای خیلی ابتدایی که فقط قادر به محاسبات ساده دو بعدی بدوند، به بازار آمد.
کلیهء نقشه های این کتاب به اجبار زمان با دست ترسیم شده ولی مشکل من روش نقشه کشی نبود، بلکه طراحی سازه کابلی با ابعاد بزرگ بود. اجزای عمده طرح، سازه کابلی با شکل )) مقاوم (( بین دو سهمی متنافر است که سهمی کابلی بیرونی و بالاتر، به طول حدود ۳۳۰متر است و در محاسبات سازه نیرویی معادل ۹۰۰ تن بر متر طول نیروی کشش آن است و بین دو پایه فولادی با ارتفاع ۷۲ متر و دهانه ۲۵۴ متر قرار دارد و تناسب پایه ها )پیلون ها( تناسب یک مداد است! در ژیمنازیوم نیز سطح بین دو سهمی متنافر پوشش )) مقاوم (( را تشکیل می دهد. اتصال قسمت حدود یک سوم ارتفاع جدارهای نازک حامل پلکان تماشاچیان به صورت دال با بتن مسلح و دو تیر در دو طرف آن به صورت رامپ اتومبیل رو؛ عنصر اتصال جدارهای نازک برای استقامت و جذب نیروی زلزله است. در ایران هیچ پیمانکاری که بتوانم با او مشورت کنم وجود نداشت. به آلمان رفتم و با بزرگ ترین پیمانکار فرانکفورت صحبت کردم . پس از بررسی نقشه های طرح اولیه که با خود برده بودم، نظرشان این بود که ساخت این سازه غیرممکن است و اصرار داشتند که باید راه حل سازه را عوض کنم! ناامید برگشتم و متوجه شدم به طور قطع هیچ پیمانکاری تجربه کاری در این زمینه ندارد. تصمیم گرفتم کار را به مناقصه عمومی بگذارم و احیاناً پس از انتخاب پیمانکار، خودم روش ایجاد کادر اجرائی را بررسی کنم.
پس از تعیین پیمانکار، اول او را به انگلستان به کارخانه کابل سازی بزرگی که در آن زمان تقریباً منحصر به فرد بود بردم: کارخانه British Ropes )) )) در حومه لندن. برای اولین بار او را با طرز ساخت کابل آشنا کردم، متوجه شد که کابل مورد استفاده در ساختمان چیست، سپس او را به فرانسه بردم تا در آنجا روش اتصال کابل را به بست هایی که به دو طرف کابل متصل می شوند مشاهده کند. در فرانسه کارخانه کابل سازی دیگری وجود داشت به نام (Kley France)پیمانکار نمی دانست کار را از کجا شروع کند! حق هم داشت! با کنکاش و جستجو، یک عده کارگر الجزیره ای که فقط تجربه ای در نصب سازه های کابلی داشتند پیدا کردم و خوشبختانه یک مهندس فرانسوی که هم کارخانه را می شناخت و هم با این گروه کارگرهای اهل الجزیره کار کرده بود پیدا کردم! احساس کردم کار کریستف کلمب هم که آمریکا را کشف کرده بود اتفاقی بوده است. پیمانکار استادیوم با این گروه و مهندس فرانسوی کارگاهی برای نصب قرارداد بست، که به ایران بیایند و در کارگاه مستقر شوند .در دفتر من جوانی که نقشه کش دفتر بود و در سوئیس تحصیل کرده بود و فرانسه خوب حرف می زد به عنوان مترجم به کارگاه فرستادم. خودم هم فرانسه و انگلیسی تته پته می کردم …
در دویست و سی و ششمین گفتمان هنر و معماری، دکترجهانگیر درویش از پروژه استادیوم فرح آباد تهران و نحوه طرح و اجرای آن سخن می گوید و آقایان دکتر سیروس باور، دکتر سیاوش تیموری و دکتر وحید قبادیان در پنل گفتگو حضور دارند. دبیر پنل آقای مهندس علیرضا قهاری است و برنامه با نمایش فیلم همراه است.
زمان: چهارشنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۶ الی ۱۸
مکان: موزه هنرهای آئینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵