لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

تجربیات ارزشمند هزاران ساله از کارکرد با خاک در ساخت بناهای مختلف ، به دلیل عدم اعتنای لازم و نبود شرایط کافی برای ارتقاء، تدریجاً در حال فراموشی است. شکل­گیری نیازها و توقعات جدید و ناتوانی معماری گلین در پاسخگویی به آن­ها و ورود مواد، مصالح و فناوری­های غیربومی، تولید این معماری را دچار خدشه نموده است. این درحالی است که بخش عمده شهرها و روستاهای کشور در اقلیم­های مختلف، در گذشته نه چندان دور، از مصالح گلین به نحوی در ساخت­وساز بهره برداری می­کرده­اند.

ارتقاء مواد و مصالح و رشد فناوری­های مرتبط با معماری گلین در برخی نقاط دنیا، به ترویج مجدد این معماری پس از بحران های انرژی و فجایع زیست محیطی انجامیده و مراکز علمی و تحقیقاتی به انتشار نتایج حاصله مبادرت ورزیده­اند. با ابتناء به منابع و مآخذ موجود و تجربیات علمی و عملی حاصله در سراسر جهان، ویژگی­های کارآمد این معماری به ویژه در پاسخگویی و تعدیل مسائل و مشکلات زیست محیطی، امکان بازخوانی و بهره برداری یافته است.

برخی مراکز بین­المللی از چهاردهه قبل به مطالعات متمرکز بر روی خاک، فراورده­ها و فناوری­های مرتبط پرداخته اند. دستاوردهای حاصل از این فعالیت­ها که “روش­های پیشرفته معماری خاک” نام گرفته هم اکنون در سراسر جهان به عنوان سازه هایی مقاوم،کارآمد و با صرفه اقتصادی مورد پذیرش قرار گرفته است.

پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد طی یک دهه فعالیت در صدد بازرویش معماری گلین و ایجاد زمینه های لازم در این خصوص برآمده است. حاصل همکاری­های داخلی و بین­المللی صورت گرفته در منطقه یزد تجربه ساخت مصالح و سازه های مقاوم را به دنبال داشته و طی برگزاری کارگاه­های اجرایی و ساخت سازه های گلین در تلفیق با فناوری­های نوین، ترویج “روش­های پیشرفته معماری خاک” با هدف کاربرد مجدد آن در ساخت­و­ساز در دستور کار قرار گرفته است.

استقبال و حمایت مراکز علمی از این فعالیت­ها، موجب بنیان نهادن کرسی ویژه معماری گلین در سازمان علمی- فرهنگی ملل متحد (یونسکو) گردیده که پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد افتخار اخذ آن را داشته و در همین خصوص گزارش­های ارسالی از فعالیت­ها مورد عنایت این نهاد قرار گرفته است.