لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به نام خدا

دویست و پنجاه و هفتمین گفتمان هنر و معماری

روز هشتم نوامبر (سال ۱۹۴۹) توسط کارلوس ماریا دلاپوئرا، استاد برجسته دانشگاه بوئنوس آیرس آرژانتین، همزمان با افتتاح انستیتو مطالعات مسائل شهرسازی دانشگاه، تحت عنوان روز جهانی شهرسازی (world town planning day) ثبت گردید. وی هدف اصلی خود را از نام گذاری چنین روزی، پیشبرد و بالا بردن علاقه به مباحث شهرسازی در میان عامه مردم و متخصصان در مقیاس های محلی، ملی و بین المللی عنوان نمود.

در طی ۶۵ سالی که از برگزاری اولین مراسم بزرگداشت این روز می گذرد، تعداد کشورهای برگزارکننده مراسم در این روز در جهان به ده ها کشور رسیده است، این مراسم به طور جداگانه در سرزمین های مختلف برگزار می گردد، اما برخی نهادهای بین المللی حامی این جریان هستند که مهمترین آن (ISOCARP) جامعه بین المللی برنامه ریزان شهری و منطقه ای می باشد که دفتر مرکزی آن در شهر لاهه هلند است.

ایران با سابقه ای دیرینه در شکل دادن به تاریخ شهرنشینی جهان، امروز نیز با توجه به سهم ۷۰ درصدی جمعیت شهرنشین خود و با بیش از ۱۲۰۰ شهر و چند کلانشهر و مجموعه شهری، شایسته زندگی در سکونتگاه هائی زیبا، سالم، کارآمد، با امکان تامین اشتغال برای همه، سرپناه و مسکن مناسب، محیط زیست سالم و پایدار و روابط اجتماعی پویا و انسانی می باشد. این حق هر ایرانی است و شهرسازان باید تأمین این حق را برای مردم ممکن سازند. شهرسازان این وظائف را در سه حوزه باید برعهده گرفته و به انجام برسانند: شهرسازان باید با برنامه ریزی و طراحی صحیح که بر مبنای نگاهی واقع بینانه به تحولات اقتصادی – اجتماعی و کالبدی شکل گرفته، هدف زندگی در “شهر خوب” را دست یافتنی سازند و به شهروندان امکان زندگی در شهرهایی شایسته شأن انسانی شان را بدهند. شهرسازان باید به مردم یادآور شوند که زندگی کردن در “شهر خوب” حق آن هاست و به راه های مختلف آن ها را با ویژگی های “شهر خوب” آشنا سازند و به آنها بیاموزند این “حق” را چگونه بخواهند و ایشان را برای زندگی در “شهر خوب” ارتقاء دهند. شهرسازان باید مدافع مردم در دستیابی به حقشان برای زندگی در شهر خوب باشند، بویژه در حوزه هائی که امکان حضور ندارند، یا بطور تخصصی قادر به ورود به بحث برای دفاع از حقوقشان نیستند. شهرسازان، این کار را باید به عنوان حامیان شهرسازی به انجام رسانند. این امر با توجه به فقدان نهادهای مردمی مدافع حقوق شهروندی و تشکیلات مردم نهاد (NGOها) اهمیت بیشتری می یابد.

در دویست و پنجاه و هفتمین گفتمان هنر و معماری که به مناسبت روز جهانی شهرسازی برگزار می شود خانم دکتر گیتی اعتماد و آقایان دکتر ایرج اعتصام، مهندس بهرام فریور صدری، مهندس حسن برمک وزیری و دکتر حمید ماجدی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل گفتگو خانم دکتر سیمین حناچی هستند.

زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) – بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره ۳۵