لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

انجمن مفاخر معماری ایران از مسؤولان و متولیان امر درخواست کرد که نسبت به برخورد قاطع و حضور چشم‌گیر در مراجع جهانی برای احقاق حقوقی که در شرف خطر قرار گرفته است، اقدام کند و هم زمان برای به استرداد میراث و آثار به امانت داده‌شده در سال‌های اخیر و سال‌های گذشته به‌طور جدی اهتمام ورزند.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انجمن مفاخر ملی ایران در بیانیه‌ای که درباره‌ی لوح‌های گلی هخامنشی منتشر کرده، آورده است: رای اخیر دادگاه فدرال آمریکا، مبنی بر باج‌خواهی و مصادره‌ی لوح‌های گلی هخامنشی ـ‌ که از سال‌های دور، نزد موزه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت گذاشته شده‌اند ـ علاوه بر این‌که خاطر ایرانیان و علاقه‌مندان به تمدن گران‌قدر شرق را در سراسر جهان آزرده کرد، هشداری جدی به مسؤولان، بویژه متولیان روابط خارجی کشور بود که می‌بایست نسبت به حفاظت و مراقبت از سرمایه‌ها و منابع میراث ایرانی در اقصا نقاط جهان که اینک بیش از پیش در معرض تهدید قرار گرفته‌اند، حساسیت به خرج دهند.
وضع کنونی جهان، بویژه در این منطقه که مهد تمدن‌های بشری بوده است، سوداگران و دلالان بین‌المللی را بیش از گذشته تحریض کرده است تا به تجارتی روی بیاورند که امروزه منافعی بیش از فروش اسلحه، مواد مخدر و نفت و گاز دارد.
در گذشته نزدیک، عدم موضع‌گیری در داخل و خارج از کشور و سکوت جوامع جهانی در قبال تاراج میراث فرهنگ و تمدن کشور باستانی عراق و بین‌النهرین ـ که اکثرا جزیی از میراث تمدن شرق و بویژه ایران بوده است ـ موجب شد که استعمارگران فرهنگی بدون دغدغه و با جسارت بسیار، فعالیت خویش را توسط عوامل مزدور توسعه دهند و اینک با توسل به حربه قانون! درصدد باشند، تا میراث این ملت را از مراکز فرهنگی و موزه‌های امانت‌دار به درآورده و به مالکیت خصوصی سرمایه‌داران بخشند.
در پایان این بیانیه آمده است: شرایط کنونی جهانی ایجاب می‌کند، رسانه‌های داخلی و برون مرزی و نیز وابستگان فرهنگی ایران در سایر کشورها و بویژه سازمان ملل متحد و یونسکو، برای جلوگیری از بی‌عدالتی‌های فرهنگی جاری در عرصه‌ی بین‌الملل که به افتخارات ملی کشور و میراث جهانی بشریت خدشه وارد می‌آورد، وارد عمل شوند و افکار عمومی جهانیان را با موج فزاینده‌ی باج‌خواهی و استعمار نوین فرهنگی کشورهای سلطه‌گر آشنا سازند.

منبع: سایت ایسنا- سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۵

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی