لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

بقعه «باباشیر» از جمله آثار تاریخی میدان نقش جهان اصفهان است که به دلیل بی توجهی اداره اوقاف وامور خیریه و میراث فرهنگی در حال حاضر به عنوان انبار کسبه بازار دچار تغییر کاربری شده است.

کمی آن طرف تر از ظاهر زیبای میدان نقش جهان، در پشت گوش مسجد امام (ره) محله ای به نام حسن آباد قرار دارد که قدمتش به اندازه قدمت این میدان تاریخی است.

این محله در دل خود آثار تاریخی و همچنین تاریخ جالبی را جای داده که بیشتر آنها به دوران صفویه باز می گردند اما گویی زیبایی میدان نقش جهان، چنان مسئولان را مسحور خود کرده است که فرصت رسیدگی به وضعیت این بناها را ندارند.

 بقعه «باباشیر» را می توان نمونه یکی از همین نوع آثار دانست که هر چند در گذشته به گفته مردم محله ، مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گرفته است اما امروز آنقدر در میان زخم های روزگار چهره عوض کرده است که کمتر کسی، اگر هم از محله حسن آباد اصفهان عبور کند، این بنا را دیگر بشناسد.

در اصفهان به کسانی که از نظر روحی و عرفانی دارای مراتبی بودند «بابا» گفته می شد که از جمله معروفترین «بابا» های اصفهان می توان بابارکن الدین یا باباعبدالله را نام برد.

 طبق آنچه مردم ساکن در این محل از گذشتگان خود شنیده اند، «باباشیر» هم از جمله این افراد بوده است. اما آنچه در این گزارش بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است، شرایط نامناسب ساختمانی است که به این نام در محله حسن آباد اصفهان واقع و دغدغه ساکنان محله شده است.

کسبه نگران اند

بیشتر کسانی که این بقعه را به خوبی می شناسند کسبه اطراف این بنا هستند که گویی آنها هم بیشتر نگران جان آدم هایی هستند که خبری از فرسودگی این بنا ندارند و از کنار آن می گذرند.

کسبه محل می گویند آن قدر وضعیت بنای بیرونی بقعه باباشیر ناامن است که همیشه نگران  عبور مردم از کنار این بنا هستند و در روزهایی هم که باران می بارد این نگرانی ایجاد می شود که نکند بخشی از آجرهای بنا فرورریزد و باعث حادثه ای شود.

مسعود نامداری که در کنار این بقعه مغازه مس گری دارد، می گوید: به دلیل شرایط نامناسب ظاهری این بقعه که سال هاست به حال خود رها شده است، با سازمان میراث فرهنگی تماس گرفته ایم اما تاکنون برای رفع مشکلات بنا کاری انجام نشده است.

وی که مانند دیگر کسبه و اهالی این محل از خطراتی که وضعیت بیرونی این بنا دارد، نگران است، می افزاید: تنها لطفی که در حق مردم این محله شد این بود که چند ماه پیش از اداره اوقاف برای بازدید این بنا آمدند و برای پیشگیری از ریزش آجرهای بنا، سراسر بنای بیرونی را یک پلاستیک کشیدند.

کلید بقعه «باباشیر» در دست کاسبان بازار

اما حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه یک اصفهان در این باره می گوید: با توجه به بررسی ها و تحقیقاتی که در محل انجام دادم و با پرس و جو از اهالی و بازاریان بازارچه پشت میدان نقش جهان به این نتیجه رسیدم که معلوم نیست که شخصی که در این بقعه مدفون است، کیست.

وی ادامه می دهد: بازاریان بر این اعتقادند که این بقعه حدود ۳۰ سال است به همین صورت است و کلید آن نیز در دست کاسبان است و به عنوان انبار از آن استفاده می کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک اصفهان با بیان اینکه هیچ کس نمی داند «باباشیر» چه کسی بوده است، می افزاید: سندی هم در دست نیست که بفهمیم باباشیر کیست و شاید میراث فرهنگی در این باره اطلاعاتی داشته باشد.

مرمت اضطراری تا پایان امسال

شهرام امیری، مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان می گوید: پس از بررسی های صورت گرفته سازمان میراث فرهنگی اصفهان مرمت اضطراری این بقعه را در دستور کار خود قرار داده است

وی تخصیص اعتبار برای مرمت و بهره برداری از بقعه «باباشیر» را از سال ۹۵ اعلام می کند و می افزاید: به دلیل اینکه برنامه ریزی برای تخصیص اعتبارات میراث فرهنگی به اتمام رسیده است، نمی توان جز تخصیص اعتبار جزئی برای مرمت اضطراری این بنا اعتبار بیشتری برای آن اختصاص داد.

مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در خصوص نحوه بهر برداری از بقعه «باباشیر» ادامه می دهد: این بقعه موقوفه است و از این رو برای بهره برداری از آن باید نشستی با مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که تعامل خوبی نیز با میراث فرهنگی دارد، برگزار کنیم.

امیری در حالی خبر از برگزرای نشستی مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه استان در مورد وضعیت این بقعه سخن به میان می آورد که اسماعیل پور، مدیر اوقاف ناحیه یک اصفهان از هویت فرد مدفون در این بقعه هم اطلاعی ندارد و باید منتظر برگزاری این نشست مشترک و پاسخ مسئولان اوقاف و میراث اصفهان ماند.

تنها انتظار مردم، محله و کسبه این است که برگزاری این نشست مشترک ان قدر طولانی نشود که بروز حادثه ای بر اثر فرسودگی این بنا، همه بررسی های کارشناسی را نقش برآب کند و فایده ای برای امنیت شهروندان نداشته باشد.

بررسی و نوشته: مریم یاوری و مریم السادات کراری

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی