روش تدریس رشته معماری در دانشکده های معماری ایران هدفمند نیست از این رو وقتی فارغ التحصیلان این رشته وارد بازار کار می شوند نمی توانند به درست از عهده وظایف خود برآیند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایلنا به نقل از ستاد خبری بزگداست روز معمار و هفته معماری «ایرج شهروز تهرانی» -استادیار دانشگاه با بیان این مطلب افزود: متاسفانه معماران دوره معاصر، در کشور ما نتوانسته اند به جایگاه واقعی خود برسند این در حالی است که بیشتر ساخت و سازها توسط مهندسان عمران و یا خود کارفرماها انجام می شود.
وی تصریح کرد: معماران کارگردان های اصلی یک طرح هستند و باید بتوانند با ارائه طرح های متناسب با بوم و فرهنگ، تحولی در فضای شهری ما بوجود بیاورند، اما به دلیل عدم توجه به جایگاه واقعی معماران در کشور ما همان طور که گفتم کارفرمایان و یا مهندسان عمران این وظیفه را به عهده گرفته اند.
این معمار با انتقاد از شیوه آموزش رشته معماری در دانشگاه ها گفت: روش تدریس معماری در دانشگاه ها هدفمند نیست و از این رو وقتی فارغ التحصیلان رشته معماری وارد بازار کار می شوند به دلیل عدم تحقیقات درست آنچنان که باید نمی توانند در جامعه کارساز باشند و در نقش خود برست ظاهر شوند.
تهرانی با اشاره به معمارانی که در فرهنگ و تمدن گذشته ما از جایگاه بالایی برخوردار بودند یادآور شد: معماران در گذشته تحصیلات آکادمیک نداشتند اما به دلیل احاطه به بسیاری از علوم و تحقیقاتی که در زمینه معماری انجام داده بودند.
از تجربه بالایی برخوردار بودند و این تجربیات در خدمت آنها درآمده بود اگر به بناها و یادگارهایی که از معماری کهن باقی مانده نگاه کنیم. با آثار و مفاخر معماری روبرو می شویم، چیزی که در دوره معاصر کمتر شاهد آن هستیم.
این معمار با اشاره به ضرورت نام گذاری روزی به نام معمار از سوی انجمن مفاخر معماری ایران گفت: این نام گذاری، خود گویای این موضوع است که معماری در کشور ما نیاز به توجه دارد؛ و باید زمینه ای برای تحقیقات برای شناختن این رشته و معماری برجسته کشور فراهم شود.
تهرانی ادامه داد: در چنین روزی با برگزاری نمایشگاه ها و سمینارهای متعدد معماری، و دعوت از معماران برجسته ایران از خارج از کشور، باید زمینه ای فراهم شود تا مردم بیشتر با حرفه معماری درگیر شوند این در حالی است که باید مقالات متعددی درباره شهرسازی نوین و خروج از بحران فعلی معماری در این همایش ها ارائه شود تا مشکلات جامعه معماری که تمام جامعه و کشور ما را تحت شعاع قرار می گیرد. ریشه یابی و بررسی شود.
وی با انتقاد از شیوه معماری نوین که حلقه ارتباط خود را با معماری سنتی ایران قطع کرده است؛ گفت: معماری در گذشته از جایگاه ویژه ای برخوردار بود به طوریکه در آن دوران آثار ماندگاری بر اساس اصول و توجه به زاد و بوم ایرانی خلق شده است؛ متاسفانه در طی چند سال اخیر معماران معاصر با کپی کردن طرح های تکراری معماری غربی که متناسب با آب و هوای سرزمین ما نیست؛ فضای شهری ناهمگونی را برای ما رقم زده اند که از نظر استحکام و امنیت این بناها قابل بحث هستند.
تهرانی با اشاره به ضرورت بهره گیری از معماری پایدار گفت: هر بنایی باید بر اساس توجه به طبیعت آب و هوای فرهنگ آن منطقه ساخته شود؛ یک معمار نباید یک بنای را که تناسب با بوم نیست را به طبیعت تحمیل کند. معماری باید منطبق بر فرهنگ یا جامعه باشد.
این عضو انجمن آثار و مفاخر معماری در پایان یادآور شد: پایداری نه تنها در معماری بلکه باید در تمام شئون زندگی ما از جمله آموزش، کشاورزی و راه سازی و … رعایت شود، چرا که از بررسی بناهای تاریخی می توان به وضعیت اجتماعی و فرهنگی و دوره ای پی برد و معماری آیینه تاریخ است.
منبع: خبرگزاری کار ایران-اردیبهشت ۱۳۸۶
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی