لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا قهاری در نخستین همایش بین المللی فناوری های نوین صنعت ساختمان در تهران اظهار کرد: جمعیت رو به گسترش و حوزه نیازهای امروزی جامعه، در کنار توسعه علوم و تکنولوژی منشا تحولاتی اساسی در شرایط و مشخصات ساخت و ساز بوده است.

وی یکی از محورهای اصلی تحول را حرکت از برنامه ریزی خرد به سمت برنامه ریزی انبوه و ساخت وساز به روش صنعتی دانست و گفت: این گسترش موجب تغییرات وسیع نرم افزاری و سخت افزاری در این عرصه بوده و شاخص های اساسی ساخت و ساز رابه شدت محکوم کرده است.

دبیر شورای راهبردی فناوری های نوین ساختمانی با بیان اینکه در کشور ما سال هاست که بحث ارتقا فناوری و توسعه صنعتی ساخت وساز به مناسبت های مختلف و از جمله در خلال مباحث مرتبط با مسکن، انبوه سازی و ارزان سازی مطرح بوده است، تاکید کرد: اما در عمل و با تعریف واقعی و کامل از روش ساخت صنعتی پیشرفت محسوسی در این زمینه مشاهده نشده است و لاجرم رکود فناوری با بزرگترین بخش اقتصاد کشور همراه شده است.

وی با اشاره به عدم برنامه ریزی و کنترل شاخص های اساسی فراکاربردی در بخش مسکن، گفت تنها راه عبور از معضلات مبتلا به ساخت وساز کشور توسعه صنعتی و ارتقای فناوری است.

قهاری تصریح کرد: با توجه به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و حذف یارانه های مستقیم، کاهش تعرفه ها و به خصوص رقابت آزاد بین المللی اهمیت بهره گیری از فناوری های نوین را دو چندان می کند.

وی با اشاره به ضریب ساخت صنعتی کشورهای توسعه یافته به میزان ۴۰ درصد، بیان کرد: مسکن مهر ظرفیت بالایی را جهت تغییرات ساختاری و افزایش فناوری های نوین ساخت ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، طیبه پرهیزگار – معاون مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن- در این همایش از تایید ۲۲ فناوری نوین در صنعت ساختمان سازی کشور خبر داد و گفت: با تاکید بر صنعتی سازی ساختمان بر اساس تبصره شش قانون دائمی بودجه ۸۶، گفت: ارزیابی امکانات، قابلیت ها و محدودیت ها در اجرای پروژه های عمرانی تحقق برنامه ریزی های ساخت مسکن در کشور را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به انتخاب روش های ساخت در امر ساختمان سازی، بیان کرد: شیوه های سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی در ساخت وسازها به کار گرفته نمی شود که با توجه به ضرورت تولید فنی و ساخت مسکن ارزان و سریع باید به سمت صنعتی سازی در این بخش حرکت کنیم.

وی صنعتی سازی در تولید ساختمان را همراه با بهینه سازی مصرف مصالح، سبک سازی و کاهش هزینه های تمام شده تولید در ساخت انبوه، کنترل کیفی مناسب با قابلیت برنامه ریزی و مدیریت اجرایی در کارگاه های ساختمانی دانست.

پرهیزگار با اشاره به صدورتاییدیه اولیه برای فناوری های نوین در راستای حمایت از تولیدکنندگان صنعتی و تولیدکنندگان انبوه مسکن از سوی این مرکز، اظهار کرد: گواهی نامه فنی برای به کارگیری فناوری های نوین دارای تاییدیه، پس از فعال شدن خط تولید شرکت ساختمانی باید اخذ شود.

منبع: خبرفارسی – خرداد ۱۳۸۷

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی