لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

«سید علیرضا قهاری» در نشست هم‌اندیشی موانع رشد صنعت ساختمان در ایران که در محل مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران تشکیل شد، افزود: ترکیه پس از زلزله قوی چند سال پیش که در این کشور رخ داد، توانست سهم ساخت و ساز به شیوه صنعتی را تا ۶۰درصد ارتقا دهد، در حالیکه با وقوع زلزله شهر بم هنوز کار مطلوبی برای این مهم در کشور، صورت نداده‌ایم.

وزارت مسکن و شهرسازی انتظار دارد سهم ساخت و ساز صنعتی در بخش ساختمان ومسکن طی پنجمین برنامه توسعه اقتصادی کشور که در سال های ۹۳-۱۳۸۹به اجرا در می‌آید، به رقم ۲۰درصد افزایش یابد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران در ادامه تأکید کرد: بخش معماری زمانی توفیق خواهد داشت که با دانش و فناوری روز دنیا، منطبق شود.

«قهاری» سپس با اشاره به رشد صنعت ساختمان در برنامه پنجم توسعه گفت: چنانچه سهم ساخت و ساز صنعتی در بخش ساختمان و مسکن به ۲۰درصد برسد، مطلوب است، اما تحقق سهم ۱۰ درصدی نیز گام ارزشمندی در این برنامه خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: توجه به کیفیت در ساخت وساز می‌تواند ضامن توسعه در صنعت ساختمان در کشور باشد.

در ادامه این نشست «ایرج شهروز تهرانی» استاد دانشگاه اظهار داشت: شیوه ساخت و ساز در کشور هنوز سنتی است و صنعتگران در این عرصه جایگاهی ندارند و حرف نخست را فقط صاحبان سرمایه می‌زنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مردم هنوز با سیستم‌های پیشرفته ساختمانی آشنایی ندارند، در حالیکه کشورهای توسعه یافته، از آن بهره می‌گیرند.

وی تأکید کرد: انبوه‌سازان مسکن در کشور باید در جهت توسعه صنعت ساختمان گام بردارند و از روش‌های نوین و پیشرفته بهره بگیرند.

سپس یکی از کارشناسان بخش ساختمان و مسکن در این نشست گفت: فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان مخالف معماری نیستند و هر سبک معماری در کشور در هر دوره زمانی با فناوری روز دوران خود انجام شده است.

«محمد جعفر قرائتی ستوده» افزود: به ساخت و ساز باید نگاه صنعتی داشت واین کار در صنعت خودروسازی در کشور تحقق یافته است.

این کارشناس با انتقاد از عدم رشد بخش خصوصی در کشور گفت: عمده سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان، توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اما زمینه توسعه فعالیت این بخش فراهم نشده است.

«قرائتی ستوده» با اشاره به کمبود نقدینگی در صنعت ساختمان کشور، اظهار داشت: متأسفانه قفل شدن تسهیلات و عدم پرداخت آن به بخش مسکن رکود شدیدی، ایجاد کرده است.

این کارشناس یادآور شد: نگاه به مسکن نباید به شکل کالای سرمایه‌ای باشد، زیرا مسکن کالای مصرفی است که برای رفع نیاز اساسی انسان است.

به گفته این کارشناس ساختمان، در صنعت ساختمان هنوز برنامه بلند مدتی، تدوین نشده است.
«قرائتی ستوده» گفت: ضروری است برای اقشار کم درآمد جامعه خانه‌های استیجاری تهیه شود، به گونه‌ای که فرد تا پایان عمر خود بتواند در آن سکنی گزیند و دغدغه از دست دادن آن را نداشته باشد، زیرا مردم نباید برای تأمین مسکن مورد نیاز خود نگرانی داشته باشند.
این کارشناس در ادامه افزود: برای دهک‌های میانی جامعه می‌توان مسکن اجاره به شرط تملیک تهیه کرد.

سپس رئیس انجمن صنفی انبوه سازان تهران در این نشست گفت: با شیوه‌های سنتی نمی‌توان انبوه‌سازی ساختمان را انجام داد، در حالیکه به ساخت سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم.

«ایرج رهبر» یادآور شد: توانمندی چشمگیری در بین انبوه‌سازان مسکن وجود دارد و در صورتی که به سوی ساخت و ساز صنعتی در کشور گام برداریم تا ۶۰درصد نیازهای مسکن را در کشور جوابگو خواهیم بود.

وی معتقد است: در صورتی که انبوه‌سازی در مسکن گسترش یابد، به طور یقین قیمت مسکن در کشور افزایش نمی‌یابد.
«رهبر» در پایان یادآور شد: بی‌ثباتی در قیمت مسکن، بی‌اعتمادی از سوی مردم را به همراه دارد.

منبع: مرکز عمران ایران (به نقل از اکونیوز)