لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

«توسعه صنعتی ساختمان» تنها راه عبور از معضلات صنعت ساخت و ساز است

سوم اردیبهشت ماه مصادف بود با بزرگداشت معمار و ریاضیدان برجسته قرن یازدهم، شیخ بهاالدین محمد (شیخ بهایی) که همه ساله به طرح موضوعات گوناگون، پیرامون معماری و مباحث مربوط به آن اختصاص یافته است.

از آنجا که امسال محور پیشنهادی گفت و گوی روز معمار، مباحث مربوط به فناوری های نوین ساختمانی و نقش فراگیر معماران در روند توسعه صنعتی ساختمان بود، نمایندگان گروه های فعال در عرصه معماری دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا به بررسی زوایای گوناگون ارتباط بین معماری و فناوریهای نوین ساختمانی بپردازند. سید علیرضا قهاری – دبیرانجمن مفاخر معماری ایران- در این جلسه گفت:…

کشور ما بر روی کمربند زلزله واقع شده و امروزه ساخت و ساز صنعتی واحدهای مسکونی پیامد ایمنی و مقاومت در برابر زلزله را به دنبال دارد و برای این مهم باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

 وی اظهار داشت: وظیفه دولت است تا در زمینه الزام سازندگان واحدهای مسکونی و سایر سازه ها در سطح کشور مساله مقاوم سازی در برابر زلزله را به عنوان یک اصل مورد تاکید قرار دهد. وی یادآور شد: در سال جاری موضوع بهره گیری از فناوری های نوین ساختمانی در هفته معماری به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار گرفته است تا این مهم بیش از پیش در برنامه های مسئولان، برنامه ریزان و سازندگان لحاظ شود.

در این راستا همچنین محمود گلابچی – استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران- ضمن ایراد سخنانی با اشاره به اجرای برنامه ساخت سالانه ۵/۱ میلیون واحد مسکونی این امر را به عنوان یک نیاز ضروری دانست و در عین حال تصریح کرد: تحقق این هدف با ظرفیت و توان ساخت در کشور فاصله دارد ضمن اینکه در کلیه ساخت و سازها شاخص هایی همچون سبک سازی، مقاوم سازی باید رعایت شود.

 وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در دانشگاه تهران و برگزاری سلسله سخنرانی هایی در بخش فناوری های نوین ساختمانی از جمله فعالیت های اجرایی در این بخش است.

به گزارش ابرار اقتصادی، انوشه منصوری- دبیر شورای فناوری معماری هم در این جلسه با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته، در ارتباط با موضوع معماری پایدار و هویت بخشی به شهرها در مراکز دانشگاهی، نهادهای عمومی و سازمان های مردمی بسیار بحث و گفت و گو شده است، گفت: این امر در برخی موارد به ارائه طرح های کاربردی و بازنگری در اجرا و تدوین ضوابط در حوزه های اجرایی و مدیریت شهری انجامید، وی افزود: تاکید مقامات عالی کشور به تحول در بخش ساخت و ساز ورود به عرصه فناوری های نوین در ساختمان (به منظور افزایش سرعت ساخت، صرفه جویی در مصرف انرژی، سبک سازی و مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله، افزایش عمر مفید و در نهایت بهره برداری مناسب از سرمایه های عظیم ملی که در این بخش بکار گرفته می شود) در گام نخست، نیاز به فرهنگ سازی، آموزش و ترویج و بومی کردن این پدیده دارد.

منصوری خاطرنشان کرد: طراحان و معماران ما در ارتباط با ساخت و ساز امروز با انتقادات جدی مواجه اند و کارشناسانی که از منظر توسعه به این بخش نگاه می کنند، معتقدند که تنها راه عبور از معضلات مبتلا به ساخت و اقلیم این سرزمین می باشد.

وی گفت: اتکا به روش های سنتی و منسوخ ساخت و ساز در شرایط حساسی که کشور در رفع نیاز مسکن مردم دچار چالش است، نشان می دهد که ما قادر نبوده ایم شاخص های اساسی کاربردی را در این بخش، برنامه ریزی کرده و تحت کنترل درآوریم و از آن جهت است که در اجرای مهمترین برنامه فرادستی بعد از قانون اساسی (برنامه چشم انداز ۲۰ ساله) و در این دوران که حمایت از طبقات کم درآمد و محروم جامعه بزرگترین دغدغه و اراده مسئولان می باشد، ما نیازمند تدوین طرحی جامع و فراگیر هستیم تا با بهره گیری درست و مدبرانه از کلیه منابع در اختیار، به نتایج ملموس و قابل اندازه گیری در رابطه با توسعه صنعتی ساخت و ساز دست یابیم.

منبع: روزنامه ابرار اقتصادی- اردیبهشت ۱۳۸۷

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی