لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

دکتر ایرج اعتصام معمار پیشکسوت در مراسم رونمایی از کتاب «اسرار شیدایی» گفت: کتابی که زندگی‌نامه من است و «اسرار شیدایی » نامیده شده، مصاحبه‌هایی را دربرمی‌گیرد که بهاره وهاب‌زاده با من انجام داده‌ است.

دکتر ایرج اعتصام

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر ایرج اعتصام معمار پیشکسوت در مراسم رونمایی از کتاب «اسرار شیدایی» که شب یک‌شنبه (۱۸ بهمن) در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد گفت: ممکن است عده‌ای باشند که ندانند نام دانشکده چرا «پردیس» گذاشته شده است.

 پس لازم است که در ابتدا در این باره توضیح بدهم. دانشکده‌هایی که در دانشگاه تهران بیشتر از ۲ هزار دانشجو داشته باشند، به نام پردیس خوانده می‌شوند. دانشکده پردیس معماری بیش از ۳ هزار دانشجو و ۴ دانشکده دارد. ریاست این دانشکده‌ها بر عهده دکتر حبیبی است که از استادان برجسته کشور ماست.

وی افزود: کتابی که زندگی‌نامه من است و «اسرار شیدایی» نامیده شده، مصاحبه‌هایی را دربرمی‌گیرد که بهاره وهاب‌زاده در ۶-۷ جلسه با من انجام داده‌اند.

 من باید از دقت و علاقه ایشان سپاسگزاری کنم چرا که ساختار این کتاب را مدیون ایشان هستم. وی موضوعاتی را در نظر گرفته بود و در آن باره پرسش‌هایی مطرح می‌کرد. سوالات ایشان درباره معماری، شهرسازی و نیز شعر و فلسفه معماری بود.

همین‌طور با خواهرم، پریدخت شمس‌فرد، گفت‌وگویی انجام داد تا مطالبی را درباره دوران کودکی من فراهم کند. شنیدن آن حرف‌ها برای خود من هم جالب بود.

نویسنده کتاب «معماری معاصر» خاطرنشان کرد: به هر حال این کتاب مجموعه‌ای است که هم به مسایل خانوادگی من می‌پردازد و هم به مسایل دانشگاهی و فعالیت‌هایی که در این زمینه داشته‌ام. فعالیت‌های حرفه‌ای من نیز که بخشی در ایران و بخشی دیگر در خارج از ایران بوده، در این کتاب جمع‌آوری و چاپ شده است.

چاپ این کتاب نتیجه زحمات اسماعیل جنتی است که هم ناشر کتاب‌اند و هم ادیب. ویراستاری مجموعه را هم جنتی بر عهده داشته‌اند.

وی افزود: از بنیاد معماری میرمیران و به‌خصوص گروه جوان این بنیاد باید سپاسگزاری کنم. آن‌ها در چاپ و توزیع کتاب همکاری بسیار داشته‌اند. سعی شده است که این کتاب صرفا تبدیل به زندگی‌نامه و شرح حال نشود بلکه تمام جنبه‌های دانشگاهی و حرفه‌ای را دربرگیرد.

این استاد پیشکسوت معماری یادآور شد: چند مقاله انگلیسی و فارسی هم که نوشته بودم و تا کنون چاپ نشده بود، در این کتاب گنجانده شده است تا کتاب تنوع کافی داشته باشد و مورد استفاده گروه‌های مختلف باشد. توضیح درباره پروژه‌هایی که در ایران و کشورهای دیگر داشته‌ام بخش‌های دیگر این کتاب است. مهندس میرمیران مشوق من در این کار بوده‌اند.

وی افزود: «شب معمار» با کمک بنیاد معماری میرمیران و همکاری انجمن مفاخر معماری فعالیتش را ادامه می‌دهد. همچنین گروه جوانش باعث این فعالیت‌ها بوده‌اند. ایده این گروه به این صورت نیست که خواسته باشیم سازمان جدیدی تاسیس کنیم.

چون اکنون انجمن مفاخر را داریم که چنین وظیفه‌ای را انجام می‌دهد. ما می‌خواهیم دوره‌های معماری معاصر ایران و جریان‌هایی را که در معماری معاصر وجود دارد، معرفی کنیم.

اعتصام یادآور شد: این جریان‌ها از دوره قاجار آغاز شد. از سال ۱۳۰۰ به‌ بعد است که معماران توانمند و بزرگی داریم که سعی می‌کنیم به تدریج معرفی کنیم و آنگاه به معمارانی بپردازیم که در قید حیات‌اند. بحث‌های ما درباره جریان‌های معماری معاصر خواهد بود و بیشتر یک محفل دوستانه به‌شمار می‌رود.

 به همین دلیل است که نام «شب معمار» را برای آن برگزیده‌ایم. این یک گفتمان است برای ایجاد محبت و دوستی.

سپس اسماعیل جنتی مدیر انتشارات یوشیج (ناشر کتاب) و مجری نشست رونمایی از کتاب «اسرار شیدایی» گفت: دکتر اعتصام بی‌گمان هنرمند، هنرشناس و معمار برجسته‌ای است که همه جهان او را می‌شناسند. چون آثارش در اقصی نقاط جهان شناخته شده است و پیداست که ایشان چه کارهایی انجام داده‌اند. متاسفانه فرصت نبود که دوستان کتاب را بخوانند و داوری کنند.

امیدواریم در آینده جلسه‌ای برگزار کنیم و شخصیت‌هایی همانند دکتر حبیبی نقطه نظرشان را درباره محتوای کتاب و مباحث طرح شده در آن بگویند. تا تنها ستایش از کتاب نشده باشد و نقد نیز انجام گیرد.

وی افزود: تمام کتاب دارای تصاویر رنگی است که بر روی کاغذ گلاسه چاپ شده است. این کتاب فهرستی درباره کارهای دکتر اعتصام دارد و به مراحل زندگی ایشان از کودکی تا حال می‌پردازد.

سوال‌های اساسی مطرح و از ایشان پرسیده شده است تا کسانی که می‌خواهند این کتاب را مطالعه کنند، کارها و شخصیت دکتر اعتصام را بهتر بشناسند.

این ناشر یادآور شد: ۶۴ صفحه از کتاب به زبان انگلیسی است. عکس‌هایی در این کتاب استفاده شده است که برخی از آ‌ن‌ها بسیار قدیمی است. برای روتوش و چاپ آن‌ها زحمت بسیاری کشیده شده است. به هر حال تلاش شده که تمام کتاب از هارمونی برخوردار باشد. استاد حقیقی نیز طراحی جلد را برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: عکسی که از استاد انتخاب کرده‌اند بسیار پر معناست. این عکس گویای شیدایی است که یک هنرمند دارد. من احساس می‌کنم که در این عکس، نگرانی از آینده معماری در چهره دکتر اعتصام دیده می‌شود.

این را هم بگویم که وقتی مطالب کتاب به دست من رسید ۳۰۰ صفحه تایپ شده بود و ۴۰۰ صفحه عکس. نشست‌های مختلفی با دکتر اعتصام داشتیم تا کتاب به این شکل که می‌بینید منتشر شد.

در پایان این برنامه نیز دکتر شاهین فرهت، استاد دانشگاه تهران، قطعاتی را که خود ساخته بود با پیانو اجرا کرد. همچنین فیلمی درباره زندگی و آثار دکتر اعتصام به نمایش درآمد.

کارگردان این فیلم «آرزو ارزانش» بود که به تهیه کنندگی گروه معماران جوان میرمیران ساخته شده بود. در این فیلم دکتر منصور فلامکی و دکتر داراب دیبا درباره شخصیت و هنر دکتر دیبا سخن گفتند.

این مراسم در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد.

منبع: سایت خبرگزاری کتاب ایران- بهمن ۱۳۸۸

تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی