لوگو-انجمن مفاخر معماری ایران-بلاگ

طی ملاقات با دبیر کل ایکوموس جهانی، در شهر کبک کانادا، ایران آمادگی خود را برای میزبانی مجمع عمومی آینده ایکوموس در شهر اصفهان اعلام کرد.
رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت ضمن بیان این مطلب افزود: امسال در مجمع شانزدهم ایکوموس، موضوع اجلاس هفدهم مجموعه ایکوموس در سال ۲۰۱۱ مطرح می شود.

عبدالرسول وطن دوست گفت: ماه مارس گذشته در جلسه شورای اجرایی ایکوموس واقع در پاریس پاورپونتی تهیه و عرضه و در آن دلایل خود را برای میزبانی ایران به منظور برگزاری اجلاس هفدهم ایکوموس در سال ۲۰۱۱ را تشریح کردیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد:
خوشبختانه شورای اجرایی ایکوموس نظر مثبت و قطعی خود را برای برگزاری اجلاس هفدهم ایکوموس در شهر اصفهان اعلام کرد.

عضو شورای اجرایی ایکوموس اضافه کرد: قرار است حدود یک ماه و نیم دیگر، چگونگی اجرای این موضوع در مجمع عمومی ۱۶ ایکوموس، مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: با توجه به میزبانی ایران برای برگزاری مجمع عمومی آینده ایکوموس و گروه تشکیل دهنده در مجمع عمومی شانزدهم هسته اولیه مجمع هفدهم را تشکیل خواهند داد.

به گفته وطن دوست طی هفته گذشته در حضور ریاست سازمان جزئیات این موضوع و نیز شرکت ما، در مجمع شانزدهم و اعلام میزبانی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت اضافه کرد: در راستای میزبانی ایران برای برگزاری مجمع عمومی آینده ایکوموس در شهر اصفهان قرار است فیلم یا تیزری ۵ دقیقه‌ای در مورد جاذبه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با همکاری سازمان تهیه شود .
وی ادامه داد: همچنین قرار است برنامه سخنرانی آماده شود تا از کارشناسان و افراد مرتبط دعوت به عمل آید.پیش بینی می شود ریاست سازمان نیز در این مراسم حضور یابد.

وی با اشاره به اینکه همواره ایکوموس به دلیل اعتبار و منزلت اصفهان به این شهر علاقه داشته است اظهار داشت: در طول ۴۰ سال گذشته مجمع عمومی ایکوموس نه تنها در ایران بلکه درغرب آسیا نیز برگزار نشده است، البته کشورهایی همچون استرالیا و چین میزبان این اجلاس بوده‌اند.

عضو شورای اجرایی ایکوموس با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بالغ بر ۸۰۰ تا هزار نفر در این اجلاس شرکت کنند افزود: در حاشیه برگزاری این اجلاس، کنفرانس‌های علمی متعدد، نمایشگاه و دوره های آموزشی متعدد و کمیته‌های علمی ایکوموس تشکیل جلسه دهند.
وی با بیان اینکه هم اکنون امکانات برگزاری این اجلاس مانند امکانات الکترونیکی به منظور رای گیری و انتخابات در شهر اصفهان وجود ندارد تاکید کرد: ما تجربه ای درسال ۲۰۰۳ برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی خشت در شهر یزد داشتیم، با مرمت باغ دولت آباد، کنفرانس در این باغ برگزار شد، که شاید بتوانیم ازمشابه این تجربه در اصفهان استفاده کنیم.
وطن دوست در پایان از سفر به اصفهان و بررسی امکانات پتانسیل ها و فضاهای این شهر در آینده نزدیک خبر داد.